י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
נתניהו ייעדר מההצבעה

הממשלה צפויה לאשר היום את הקמת ועדת בדיקה לפרשת פגסוס

למרות התנגדות היועמ"שית והשב"כ: חברי הממשלה יאשרו בישיבת הממשלה השבועית את ההחלטה על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת פגסוס. בשל ניגוד עניינים, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ישתתף בהצבעה על הוועדה | בראשות הוועדה יעמוד משה דרורי, שופט מחוזי לשעבר

הממשלה צפויה לאשר היום את הקמת ועדת בדיקה לפרשת פגסוס
יריב לוין ונתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברי הממשלה יאשרו היום (ראשון) בישיבת הממשלה השבועית את ההחלטה על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת פגסוס, שתבחן את השימוש שעשתה המשטרה בתוכנות רוגלה ומעקב אחר אזרחים ונושאי משרה.

היועצת המשפטית לממשלה הביעה את התנגדותה להקמת הוועדה בשל הסמכויות הרחבות שיינתנו לה, שיאפשרו לה לחקור גם תיקים פתוחים ועומדים, כמו תיקי ראש הממשלה.

גם השב"כ הביע את התנגדותו להקמת הוועדה, מחשש לחשיפה ציבורית של אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. גם עמדת משרד הביטחון טרם התקבלה וגורמים בסביבת שר הביטחון יואב גלנט אמרו כי ההחלטה עודנה בבחינה.

כאמור, למרות התנגדותם, שר המשפטים יריב לוין החליט להעלות את ההצעה ולפי הצעת המחליטים הוועדה "תבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות, הייעוץ המשפטי לממשלה והמחלקה לחקירות שוטרים, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה, לרבות מעקב טכנולוגי אחר אנשים באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO שנטען כי נעשה בה שימוש מבלי שניתנו לכך צווים מבית המשפט ("פרשת פגסוס")".

ועדת הבדיקה תקבל סמכויות של ועדת חקירה, והיא אמורה להגיש את מסקנותיה לשר המשפטים לוין תוך ששה חודשים.

בשל ניגוד עניינים, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ישתתף בהצבעה על הוועדה. לפי הצעת שר המשפטים, הוועדה תקבל סמכויות לבדוק גם את ההתנהלות בתיקים עומדים ופתוחים, לרבות תיקי ראש הממשלה וזו הסיבה שהוא מנוע מלהשתתף בהצבעה.

בהצעת לוין נכתב בין היתר כי "הוועדה תבדוק פניות מאת היועצת המשפטית לממשלה או פרקליט המדינה שיש בהן משום טענה כי בדיקה מסוימת המבוצעת על ידי הוועדה עלולה לפגוע בהליך תלוי ועומד או לשבש מהלכי חקירה".

ההחלטה מסמיכה את הוועדה לאסוף ממצאים ולגבש מסקנות "בכל המישורים ביחס לעבר וכן המלצות לעתיד".

בראשות הוועדה יעמוד משה דרורי, שופט המחוזי לשעבר אשר נחשב לתומך של הרפורמה המשפטית ובעבר העביר ביקורת על חקירות ראש הממשלה. לצדו, יהיו שני חברים נוספים בוועדה - הסנגורית הציבורית הארצית לשעבר ענבל רובינשטיין ובכיר השב"כ לשעבר, שלום בן חנן.

חלק מדיוני הוועדה יהיו סגורים כדי "להימנע מחשיפה של שיטות חקירה ואמצעי מעקב, ובמטרה לשמור על יכולותיה העתידיות של משטרת ישראל, הגנה על ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, וכן שמירה על סודות מסחריים לרבות במקרים בהם יעידו נציגי החברות המספקות את הכלים הטכנולוגיים לגופי האכיפה המוזכרים".

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד