ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"לא תסכים להיות הקורבן"

ר"מ לוב ביקש מהשרה לומר שהפגישה עם כהן הייתה "מקרית"

לשכתה של שרת החוץ של לוב, פרסמה כי רה"מ א-דובייבה "ביקש משרת החוץ להוציא הודעה שלפיה הפגישה הייתה מקרית כדי למנוע מעצמו מבוכה. לאחר שהיא פרסמה את ההודעה הזו, הוא השעה אותה"

ר"מ לוב ביקש מהשרה לומר שהפגישה עם כהן הייתה "מקרית"
השר אלי כהן צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

לשכתה של שרת החוץ של לוב, נג'לאא אל-מנקוש, פרסמה בצהריים (יום שני) התייחסות לסערה שפרצה בעקבות פרסום הפגישה בינה לבין שר החוץ הישראלי אלי כהן, ואמרה כי "הפגישה בוצעה באישור ראש הממשלה עבד אל-חמיד א-דובייבה". כך דווח ברשת אל-מיאדין הלבנונית. אחרי שאתמול פורסם כי השרה הושעתה, היום דיווחה רשת אל-ערביה הסעודית כי היא פוטרה.

לדברי לשכת השרה, שלפי דיווחים שאושרו גם בישראל נמלטה לאיסטנבול שבטורקיה, "א-דובייבה נפגש עם ראש ממשלת איטליה וכבר אז סוכם על הפגישה עם הישראלים. א-דובייבה ביקש משרת החוץ להוציא הודעה שלפיה הפגישה הייתה מקרית כדי למנוע מעצמו מבוכה. לאחר שהיא פרסמה את ההודעה הזו, הוא השעה אותה". ממשרדה נמסר עוד כי "יש בידי השרה מסמכים רבים, והיא לא תסכים להיות הקורבן בסיפור שבו מילאה את בקשתו של א-דובייבה".

גורמים במשרד החוץ מתחו הבוקר ביקורת על פרסום קיומה של הפגישה החשאית ברומא, פרסום שהוביל למהומות בלוב ולהשעייתה של השרה הלובית. "זה מעיד על החובבנות שבה מנוהלים יחסי החוץ", אמרו הגורמים.

לדברי הגורמים, "מדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל יחששו לקיים מגעים חשאיים שמא יבולע להן כי הוכח שהצד הישראלי לא יודע לשמור על חשאיות הפגישות". הם הסבירו כי "מתקיימים הרבה מגעים חשאיים עם מדינות שאין איתן יחסים כשהמטרה היא שהמגעים יבשילו לכדי יחסים דיפלומטיים. ברגע שרמת האמינות של הצד הישראלי נפגעת, זה חוסם את האפשרויות ליחסים עם מדינות נוספות בעתיד. השר רוצה להביא עוד מדינות למעגל השלום ובמה שעשה, הוא ירה לעצמו ברגל".

מנגד, בכיר במשרד החוץ אמר כי ההחלטה לפרסם את הפגישה הייתה של שני הצדדים. לדבריו, מדובר ב"פגישה היסטורית וחשובה שמשרתת את האינטרס הלובי לקבל הכרה מהמערב. הפגישה אושרה על ידי הגורמים הבכירים ביותר בלוב והייתה אמורה להתפרסם. יש אופוזיציה משמעותית בלוב, גם בסודן הושעה דובר משרד החוץ אחרי שיחות עם ישראל, מה שקרה בסודן זה מה שקורה בלוב. זה מקדם את האינטרסים שלהם".

שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר ברומא עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, המייצגת את ממשלת ההסכמה בלוב. מדובר בפגישה ראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות.

בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד.

שר החוץ אלי כהן אמר: "הפגישה ההיסטורית עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה האסטרטגי של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל.

דיברתי עם שרת החוץ על הפוטנציאל הרב לשתי המדינות מהיחסים בינהן, וכן את החשיבות לשימור מורשת יהדות לוב הכולל שיפוץ בתי כנסת ובתי קברות יהודים במדינה.

אני מודה לשר החוץ האיטלקי, אנטוניו טאיאני, על אירוח הפגישה ההיסטורית ברומא. אנחנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה במטרה להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל", דברי כהן.

אלי כהן לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד