ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

מדינה יהודית: חוק הלאום אושר בממשלה

שרי יש עתיד וציפי לבני התנגדו, אך חוק הלאום עבר ברוב גדול בממשלה ויעלה לקריאה טרומית ברביעי הקרוב • ההשלכות במגוון נושאים, ובין השאר ימי השבתון, חוק השבות, קיבוץ גלויות, התיישבות יהודית, הקשר עם יהודי התפוצות, מורשת יהודית, לוח השנה העברי והמקומות הקדושים • בנט: "יציל את תושבי דרום תל אביב מהמסתננים"

ישיבת הממשלה הבוקר. צילום: פלאש90
ישיבת הממשלה הבוקר. צילום: פלאש90

הממשלה אישרה היום (א) את הצעת חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, אותו יזם יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין.

החוק אושר ברוב 15 מול 7.

המתנגדים: שרת המשפטים ציפי לבני ושרי יש עתיד. לימור לבנת מהליכוד נעדרה.

הצעת החוק עלתה כבר לפני שבוע בוועדת שרים לענייני חקיקה, אולם יו"ר הוועדה, השרה ציפי לבני, החליטה שלא להצביע על החוק ואף לא לדון בו בוועדה. בתגובה לצעד החריג של לבני, הצהיר רה"מ שיביא את החוק, ביחד עם חוק הלאום של ח"כ איילת שקד וח"כ יריב לוין, לאישור הממשלה בישיבתה הבאה. החוק יאושר בקריאה טרומית ברביעי הקרוב בכנסת ויותאם לחוק הממשלתי שינוסח ויאושר בקרוב בממשלה.

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין: "אני מברך את ממשלת ישראל על אישור חוק מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ומודה לראש הממשלה על הגיבוי. לא יעזרו שום תרגילים וניסיונות של אלה שרצים להקים מדינת לאום פלסטינית אבל לא מוכנים להגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הרוב הברור בממשלה ובעם יעמוד על כך שחוק הלאום יאושר וייכנס לספר החוקים. אני גאה בכך שאני אזרח במדינת היהודים ובכך שאני ציוני ושום מתקפות של פוליטיקאים או התקשורת לא ישנו את זה. אמשיך את המאבק יחד עם חבריי למען האינטרסים של העם היהודי ומדינת ישראל".

מדובר בהצעת חוק המעגנת בחוק יסוד את מעמדה היהודי של מדינת ישראל. עד כה עסקו רוב חוקי היסוד בעיגון הזכויות האזרחיות שמבססות את העקרונות הדמוקרטיים של המדינה. כעת, ישנו רצון לבסס במעמד של חוק יסוד גם את עקרונות היהודיים עליהם מושתתת מדינת ישראל, הצעת החוק למעשה מבקשת שחוקי המדינה יפורשו לפי חוק יסוד זה, במקביל לשאר חוקי היסוד הקיימים.

במסגרת החוק יעוגנו סמלי המדינה: ההמנון, הדגל והשפה העברית, וכמו כן יעוגנו ימי השבתון, חוק השבות, קיבוץ גלויות, התיישבות יהודית, הקשר עם יהודי התפוצות, מורשת יהודית, לוח השנה העברי והמקומות הקדושים.

בדברי ההסבר אף מובא ציטוט של אותו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרון ברק: "ערכיה שלישראל כמדינה יהודית הם בעלי מעמד חוקתי-על-חוקי. הם משפיעים על פירושם של כל חוקי היסוד ומשפיעים בכך על חוקתיותם של כל החוקים. הם משפיעים על פירושם של כל הטקסטים המשפטיים, שכן יש לראות בהם חלק מערכי היסוד של מדינת ישראל ובכך גם חלק מהתכלית הכללית המונחת ביסוד כל טקסט משפטי בישראל. כך למשל, חזקה היא כי כל חוק של הכנסת וכל צו של הממשלה נועדו להגשים את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, בירך על חוק הלאום שעבר: ״חוק הלאום שדרשנו בהסכם הקואליציוני איתנו יציל את תושבי דרום תל אביב מהמסתננים. כשבפעם הבאה יובא חוק לעצירת המסתננים לבג״ץ, בג״ץ יצטרך גם להכניס לשיקוליו שישראל היא ״הבית הלאומי של העם היהודי״ ולא רק את ״כבוד האדם וחרותו״. זאת בשורה חשובה לתושבי דרום תל אביב ולמדינת ישראל כולה״.

יו"ר מרכז הליכוד, ח"כ דני דנון: "אסור שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יאפשר מצב בו ציפי לבני תהפוך להיות משגיחת הכשרות לענייני חוק הלאום. היום לבני מחליטה על סוגיית הלאום ומחר היא תחליט לשנות את מילות ההמנון ולהוציא מהן את המילה יהודי". דנון קרא לחברי הליכוד לתמוך בהצעת החוק שהוצעה על ידי המפלגה בסוגיית הלאום ולאשר את נוסח חוק הלאום בכנסת "כפי שהיה צריך לקרות לפני עשרות שנים".
לאום יהודי חוק דמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד