כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בתגובה לבג"ץ

היועמ"שית תומכת בביטול חוק היסוד שצמצם את עילת הסבירות

בתגובתה לבג"ץ לקראת הדיון בפני כל 15 שופטי העליון כתבה בהרב-מיארה כי החוק "נועל שערי בתי המשפט בפני כל אדם או קבוצה, שנפגעו מכך שהממשלה או מי משריה פעלו מולם בחוסר סבירות קיצוני" | את הממשלה צפוי לייצג בדיון עו"ד פרטי בגלל חילוקי הדעות עם היועמ"שית

היועמ"שית תומכת בביטול חוק היסוד שצמצם את עילת הסבירות
דיון בבג"ץ בעתירות נגד נתניהו צילום: צילום מסך מהדיון

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב־מיארה, צפויה לתמוך בפסילת חוק היסוד לביטול עילת הסבירות. בהרב-מיארה תגיש היום (ראשון) לבג"ץ את עמדתה ביחס לעתירות נגד החוק, לקראת הדיון בהן בפני כל 15 שופטי העליון ביום שלישי הבא. את הממשלה ייצג עורך דין עצמאי, בשל המחלוקת בינה לבין היועצת.

היועצת המשפטית לממשלה מבהירה בתשובתה, כי לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד לפרט ולציבור, בהתאם לשיקול דעתו השיפוטי העצמאי; וזאת דווקא בהקשר רגיש וחיוני מאין כמותו של הביקורת השיפוטית על פעולותיהם של העומדים בראש הרשות המבצעת.

התיקון נועל את שערי בתי המשפט בפני כל אדם או קבוצה, שנפגעו מכך שהממשלה או מי משריה פעלו מולם בחוסר סבירות קיצוני, בכל הקשר שהוא. בכך, הוסבר בתשובה, נלקח מהציבור אמצעי חשוב ביותר להתגונן מפני הפעלת כוח שלטוני בשרירות ושלא לטובת הציבור.

בשל פגיעתו הקשה של התיקון בציבור והשלכותיו החמורות על הפרדת הרשויות, שלטון החוק וזכויות הפרט, מדובר במצב חריג שבחריגים שבו התיקון פוגע פגיעה אנושה ביסודות המשטר הדמוקרטי, ועל כן בהתאם לאמות המידה שהותוו בפסיקה סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי אין מנוס מלהכריז על בטלותו.

העתירה הוגשה על ידי מנהל מחלקת הבג"צים עו"ד ענר הלמן, ועוה"ד נטע אורן, יונתן ברמן ושרון אבירם ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

כזכור, החוק לצמצום עילת הסבירות אושר ביולי האחרון, בתמיכת כל חברי הקואליציה, והוא השני מבין חוקי הרפורמה המשפטית שאושרו בכנסת. הוא אוסר על בית המשפט להתערב בהחלטות של הממשלה, של ראש הממשלה או של השרים, בהן החלטות שלא להפעיל את סמכותם. השופט דוד מינץ התיר לחוק להיכנס לתוקף עד לדיון בו בבית המשפט.

החוק הראשון שעבר היה חוק הנבצרות שמונע מהיועמ"שית להכריז נבצרות על ראש הממשלה. לפי ההצעה, הוצאה לנבצרות תתאפשר רק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית, והסמכות להכריז על כך תהיה בידי הממשלה, רה"מ או הכנסת.

הרפורמה המשפטית היועצת המשפטית לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד