כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
קיראו את האותיות הקטנות

קיבלתם שי לחג? אין סוף תלונות ושאלות

מידי שנה מתקבלים במועצה לצרכנות תלונות רבות סביב חלוקת ה'שי לחג' במקומות העבודה בדמות כרטיס מתנה לרכישה ברשתות שיווק ומזון | במועצה עושים סדר בנושא

קיבלתם שי לחג? אין סוף תלונות ושאלות
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

כשלושה מיליון עובדים שכירים (כ-75% מהעובדים במשק), יקבלו בשבוע הקרוב שי לחג בדמות כרטיס מתנה לרכישה ברשתות שיווק ומזון, ועולה שזו המתנה המועדפת. אבל - דקה אחרי החגים, מתקבלות במועצה לצרכנות תלונות רבות מצרכנים שביקשו לממש את תווי הקניה/שוברי מתנה שקיבלו מתנה לחג ונתקלו בקשיים.

במועצה לצרכנות מגלים על מה מתלוננים בדרך כלל:

• קבלת זיכוי אחרי ביטול עסקה (ולא כסף מזומן כעודף)
• איבוד התו/הכרטיס ואיתו כל הסכום
• אבדן מוחלט של הכסף במקרה שהחברה/חנות הפסיקה להתקיים
• אין אפשרות לשלם באונליין בחלק מהחנויות
• אין כפל מבצעים

לכן במועצה ממליצים לקרוא לפני המימוש את הסכום הכספי, את הגבלות, ואת מועד פקיעת התוקף. החוק קובע כי התוקף יהיה-5 שנים ממועד הנפקה. אבל - אם המנפיק פושט רגל, לא ניתן להשתמש בתו גם אם נותרה בו יתרה.

אם רכשתם בחנות מסוימת רק בחלק מהסכום, את העודף תקבלו כזיכוי ולא במזומן - ורק לאותה חנות בה רכשתם, לכן השתמשו רק במידה ואת רוצים לממש את מירב הסכום.

חובה לציין על גבי התו את כל המגבלות ככל שישנן: מבצעים, הנחות, הגבלת סכום קניה ועוד.

הפניה לתקנון לא מהווה תחליף לגילוי נאות על גבי התו. גיפט כארד הוא חוזה בין הצדדים כלומר, סוגיית "כפל מבצעים" חייבת להיות מוסדרת וכתובה על גבי תו הקנייה או במסמכים המצורפים לו.

מה צריך לדעת מבחינת זכויות?

על צרכן שקיבל או רכש תו קנייה לוודא שעל גבי התו צוין הסכום של תו הקנייה, מועד ההנפקה ומועד הפקיעה וכן שהמועד לפקיעה אינו פחות מ-5 שנים. אם אומרים לכם שתו הקנייה שווה פחות כסף ברשת כזו או אחרת – מדובר בעבירה על החוק.

בלי חרטות - עוד נושא שחשוב לדעת הוא שרכישה באמצעות תווי קנייה אינה מאפשרת ביטול עסקה לפי התקנות, ועוסק יכול לסרב לבטל עסקה.

מומלץ לקרוא היטב את "האותיות הקטנות" של הכרטיס או תווי הקנייה לפני היציאה לקניות כדי שתוכלו לכלכל את צעדיכם ולהשתמש בהם בתבונה.

כמו כן, למרות שמדובר בתוקף ארוך של 5 שנים, מומלץ לעשות שימוש בתו בהקדם האפשרי כדי שהשובר לא יישכח בארנק ותוקפו יפוג, וגם כי בתקופת העלאת מחירים ערך התו פוחת עם הזמן.

מתנה לחג שי לחג תו קניה המועצה הישראלית לצרכנות תלושי קניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד