כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חוק הקומה הכשרה 

למרות המחלוקות במוניציפאלי: אגו"י מכופפת את דגל בוועדה

מבלי שיוותרו במשהו בנושא המדובר או בבחירות המוניציפאליות יובא היום להקראה בוועדת הכלכלה נושא "הקומה הכשרה" במטרה לעגן ולהשאיר על כנו את המצב הנוכחי המעוות, כשגפני וחברי הכנסת של דגל לא מבטלים את ההקראה שמעניקה לנושא תוקף משפטי, זאת למרות שבקשותיהם בנושא לא מולאו בכלל. כל הפרטים

למרות המחלוקות במוניציפאלי: אגו"י מכופפת את דגל בוועדה
משה גפני ויצחק גולדקנופף צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות המאבקים בין אגודת ישראל ובין דגל התורה בערים השונות, בכל הקשור לבחירות המוניציפאליות, בשאלת זהות הסיעות וראשי העיר, נראה כי אגודת ישראל, ובעיקר גולדקנופף, הצליחו לכופף את גפני ודגל התורה באחד הנושאים החשובים והמזוהים ביותר עם גולדקנופף ואגו"י:

מבלי שיוותרו במשהו בנושא המדובר או בבחירות המוניציפאליות יובא היום (שלישי) להקראה בוועדת הכלכלה נושא "הקומה הכשרה" במטרה לעגן ולהשאיר על כנו את המצב הנוכחי המעוות, כשגפני וחברי הכנסת של דגל לא מבטלים את ההקראה שמעניקה לנושא תוקף משפטי, זאת למרות שבקשותיהם בנושא לא מולאו בכלל.

נקדים: לפני כחודשיים, עם פטירת מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל ביקש ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש לתת צ'אנס נוסף ל'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' וזאת בשל מחדלים רבים שקיימים בה, ולשם כך אף ערך כזכור כינוס מיוחד במלון ויז'ניץ בבני ברק, בו הוכרז על הועדה החדשה. המחדלים הקלים של הוועדה היו חשיפות ומעילות שהביאו להצבת עו"ד רונן מטרי – עו"ד חילוני העומד בראשה, והחמורים יותר היו 'פריצות' שנעשו מהם ואפשרו גלישה וחיוג למספרי תועבה.

כיוון שמדובר בעמותה בפירוק, מבחינה חוקית לא יכלו הרבנים להכניס חברים חדשים ולעשות את השינויים המתבקשים מבלי אישורו של מטרי. הרבנים חיכו שהוא יאפשר זאת אך למרות בקשתם לבצע את הצעד, ולמרות שקיבל למעשה את הגיבוי מהם, מטרי מסרב לשנות בפועל את הרכבה של הועדה ולהכניס את החברים החדשים שביקשו גדולי הדור.

הראשון שהבחין בחושיו המחודדים בעקשנות של מטרי ובהבנה שהמצב המחפיר הקיים הולך להישאר כך היה ח"כ משה גפני, שבדיון שנערך עשרה ימים לאחר מכן בוועדת הכלכלה כדי לתת תוקף ושימור ל'קומה הכשרה' הנוכחית סירב לקדם את החוק, כל עוד חברי הועדה החדשים של הוועדה שביקש הגרמ"ה לא יצורפו בפועל כחברי עמותה. גפני אמר אז: "יש רק בעיה אחת שמעיקה על כולנו. הבעיה היא שאנחנו רוצים שבעמותה הזו יהיו כל הרבנים שעליהם דיברנו, ובינתיים זה לא קורה. צריך להעביר את זה. יש שם מפרק זמני. צריך רק להסדיר את העניין הזה מפני שאם לא העיקר חסר מן הספר".

הדיון בוועדה נשמע אז כך:

  • גפני: אני שמח שהגיעו להסכמה. היו דיונים בעניין הזה. הגיעו להסכמה שתהיה נציגות של רבנים של הציבור הספרדי, האשכנזי, הליטאי. אפילו לעדה החרדית יש נציג בוועדת הרבנים הזו ובעצם היינו יכולים לגמור את העניין בניסוח של המשפטנים שאני מאוד משבח אותם – גם של משרד התקשורת וגם של ועדת הכלכלה, שיודעים לעשות עבודה מקצועית ...יש רק בעיה אחת שמעיקה על כולנו.
  • יו"ר הועדה ביטן: מה הבעיה?
  • גפני: הבעיה היא שאנחנו רוצים שבעמותה הזו יהיו כל הרבנים שעליהם דיברנו, ובינתיים זה לא קורה.
  • ביטן: מה זאת אומרת?
  • גפני: צריך להעביר את זה. יש שם מפרק זמני. צריך לנסח את זה כאן מבחינה משפטית שזה לא יפגע באף אחד אחר.
  • היועץ המשפטי של הועדה: הצעת החוק כרגע מנוסחת באופן ניטרלי ...בפגישה שקיימנו עם חברי הכנסת, הרצון של ח"כ גפני זה לעגן בחוק את 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' ובין היתר להתייחס לגוף הזה בהתאם להסכמות.
  • ביטן: ואת זה יש לך בעיה מבחינה משפטית?
  • היועץ המשפטי של הועדה: כרגע לא. הבעיה היא בעצם היא שהעמותה נשארת אותה עמותה, אבל ההרכב שלה משתנה. וההרכב לפי מה שאנחנו מבינים לא אושר עדיין...
  • גפני: אני אמרתי... הגענו להסכמות. מבחינת הבעיה הזו אנחנו יכולים להגיע ויכולים להגיע גם לניסוח. צריך רק להסדיר את העניין הזה מפני שאם לא העיקר חסר מן הספר.
  • שר התקשורת קרעי: למה לא להקים גוף חדש ולהגדיר אותו? למה צריך לחכות לפירוק של הראשון?
  • גפני: בסדר... התוצאה צריכה להיות תוצאה כזו.

למרות זאת, כאמור, וכפי שאנו חושפים כאן לראשונה, בכך שלא ידרוש לבטל את הקראת נוסח החוק החדש גפני יתמוך בהצבעה בהשארת המצב על כנו, אף על פי שרצונו בשינוי מהותי לא שונה, וגם לא אמור להשתנות.

גורם בכיר בדגל התורה ששוחח איתנו אמר אתמול כי "לצד ר' משה הלל הירש נכחו באסיפה גם האדמו"ר מויז'ניץ והרב מאיה, ואם כן כל עוד הוועדה החדשה לא קמה כפי שהחליטו, זה זלזול מחפיר בשלשת המועצות.

"לא מבין למה גורמים באגודת ישראל ממשיכים להתל בנו, וגורמים לנו לתמוך בהם היום בועדה. כל זמן שנשארים העסקנים הישנים המושחתים שהובילו לפירוק ועדת הרבנים, והם לא מוחלפים בנציגים החדשים של שלשת המועצות, ומייצגים את כל הקהילות. זו פגיעה בגדולי ישראל".

עוד לדבריו: "הסיבה להתנגדותו של גפני עד היום היא שעדיף שלא תהיה קומה כשרה מאשר קומה שנשלטת על ידי עו"ד חילוני ועוד חבר וועדה חיים לנג שלא סרים למרות גדולי ישראל. לא ברור למה הוא לא נעמד כעת על רגליו האחוריות".

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד