כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מסביב לשעון

הצצה בלעדית: מאחורי הקלעים של מכון דורות

יש שאלה רפואית? משהו לא ברור מבחינה הלכתית? זוג זקוק לסיוע רגשי? דומה שאין מישהו בציבור שלא מכיר את אחד מאלפי הילדים שנולדו בזכות מכון דורות. סופר "בחדרי חרדים" התארח ליום במכון דורות ומגיש לראשונה את המתרחש מאחורי הקלעים

הצצה בלעדית: מאחורי הקלעים של מכון דורות
מכון דורות צילום: באדיבות המצלם

מכון דורות שהחל כחלום של הגאון רבי ציון כהן רב העיר יהודה הפך למפעל חיים מקצועי וחדשני שמנגיש את הרפואה וההלכה לציבור מאותגרי הפוריות. סופר 'בחדרי חרדים' הגיע ליום ביקור במכון דורות וחזר עם רשמים אישיים. יומן מסע.

פותחים את דלת המכון

יום רביעי, י"ג  באלול, תשפ"ג, 8:15, משרדי מכון דורות, הרצל 65, בני ברק.

אני חונה בזהירות ברחוב הרצל, סמוך למכון, מביט ברחוב ז'בוטינסקי המרכזי הניצב לנגד עיני, ופונה ימינה לבניין דירות. בקומתו הראשונה מקדים את פני השלט 'מכון דורות'.

את פניי מקבל בחיוך הנצחי שלו הרב איתי כהן שהחיוך והאמביציה שלו הם חלק בלתי נפרד מהמקום. בניגוד לאווירה בני ברקית הרגועה בחוץ, האווירה במקום פעילה, על גבול המתוחה.

שתי המזכירות שנמצאות בחלל הגדול של המכון עונות לטלפונים שלא מפסיקים לצלצל. על הצג מופיעות מספר שיחות שלא נענו. במכון נמצאים במרוץ אין סופי כדי להדביק את קצב הפניות. "אנחנו עושים הכל בכדי לתת מענה מקיף לכל זוג ובהקדם האפשרי", מדגיש הרב איתי כהן, ראש המכון.

8:45 על דלת המכון נשמעות דפיקות. בכדי לשמור על הדיסקרטיות אני מתבקש להכנס לחדר צדדי. אחרי מספר דקות של שיח עם ראש המכון הרב איתי על דרכו של המכון והמסירות הבלתי רגילה למען הזוגות, גם בשעות הקטנות של הלילה, אנחנו מתעדכנים מצוות המכון כי זוג נכנס לפגישה עם הרב בראל צמח. "הדיסקרטיות במכון דורות היא בראש ובראשונה, גם שאנחנו מתייעצים בין רבני המכון על מקרה, מלבד הרב שמלווה אותם, רבני המכון אינם מודעים לפרטי הזוג אלא דנים לגופו של מקרה לאור הצגת הנתונים", מדגיש הרב כהן. 

עודנו מסיימים לדבר ושוב נשמעות דפיקות על דלת המכון. הנוהל הקבוע מהפעם הקודמת חוזר בשנית. הפעם זה היה גבר שבא לאסוף ציוד (בייעוץ עם הרופא) לטיפול המיועד עבורם כזוג מאותגר פוריות.

9:30 יועצי המכון מתכנסים יחדיו לדיון דחוף אודות מקרה רפואי. בשלב מסוים מתקבלת ההחלטה כי צריך לפנות לאחד מבכירי הרופאים. הטלפון מחייג על רמקול, היועצים יושבים דרוכים סביב השולחן. לאחר שמוצגים לו כל הפרטים הרפואיים וגם המורכבות ההלכתית הטמונה בכל סיטואציה וסיטואציה, הם נפרדים לשלום מהרופא שהמליץ על כיוון מסוים. יועצי מכון דורות מתכנסים יחדיו להחלטה סופית שלהם ומרכיבים את התשובה המדוייקת לזוג. לבסוף הרב-יועץ שמטפל בזוג יוצא החוצה ומצלצל אליהם באופן פרטי בכדי לתת את המלצת מכון דורות.

10:30 אל אחד החדרים במכון נכנסים זוג, הפעם מדובר בזוג אשר חווה הצלחה דרך המכון. בשעה טובה ומוצלחת הם מצפים לחבוק ילד. הרבה שנים הם המתינו לרגע המיוחל אך לא בהכרח הם יודעים כיצד להתמודד עם הסיטאוציה המורכבת של הדרך. אחת ממטפלות המכון מלווה אותם בקביעות כדי שיגיעו אל היעד בשמחה, בטוב ובעיקר ברוגע נפשי ורוחני.

11:15 אבא בשנות החמישים לחייו נכנס לפגישה אישית עם ראש המכון הרב איתי כהן. הוא רוצה לספר לו את אשר על ליבו. בנו יקירו נשוי בשעה טובה ומוצלחת מזה מספר שנים  אך טרם זכה להפקד בבנים זכרים של קיימא. אלא שהבן מאוד ביישן והוא טרם פנה להתייעצות. האבא שופך את כאבו בפני ראש המכון ושח לו את אשר על ליבו. הרב כהן מניסיונו הרב מאוד מציע לאבא דרכים רגישות וחכמות כיצד לפנות לבן בצורה כזו שהבן מעצמו ירצה לעשות צעד מעשי אל עבר היעד. ולצד כל ההשתדלות הגדולה, אומר לו הרב כהן, בתום השיחה, הכי חשוב להמשיך בתפילות. אנחנו במכון דורות רק שליחים.

12:00 אל טלפון המכון מתקשרים זוג אשר מעוניינים בהשגחה רפואית – הלכתית. הרצון להביא חיים לעולם בעידן המודרני, בד בבד עם הרצון והמחוייבות לגישת ההלכה – דורש פיקוח הדוק. כדי שתהליך ההפרייה המורכב ייעשה ללא תקלות, יש צורך לוודא שאין טעות או בלבול. לכן כשעל הקו ישנה השגחה, המזכירה מיד נדרכת, רושמת את כל הפרטים ובתום עדכון ההליך, היא מעדכנת את ראש המכון במשימה החשובה. "ראינו בשנים האחרונות כיצד ההשגחה הוא דבר קריטי הן מבחינה הלכתית והן מבחינה רפואית, מה שלא היה ברור לציבור בעבר והיה ברור רק לנו, כיום הוא נחלת הכלל".

13:00 אל המכון הגיעו היום מספר מקרים אשר נדרשת בהם הכרעה הלכתית מורכבת. להטוט הידע בין היועצים והרבנים בחדר מפעים. דקה אחת אנחנו מצויים בתוך היכל בית מדרש, גמרות, ראשונים, אחרונים ואחרוני אחרונים נזרקים לחלל האוויר כולל הדרכות מפי מרנן ורבנן ובהם הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף ופוסק המכון רבי אהרון בוטבול, ובמקביל ותוך עיון בדבריהם דנים בסוגיה רפואית מורכבת, דומה כאילו נכנסנו לסיעור מוחות בישיבת צוות בבית החולים.

ראש המכון הרב איתי כהן  מרכז את כל השאלות ומצלצל בשאלה אחת אל הראש"ל רבי יצחק יוסף ובשאלה אחרת אל פוסק המכון רבי אהרון בוטבול, ראש בית ההוראה יביע אומר ופוסק המכון תוך שהוא נותן להם סקירה מלאה על האירועים. הרבנים מאזינים בקשב רב לדברים, בדקות הראשונות הרבנים כלל לא מדברים, אך בתום התפיסה המרחבית של המקרים, כדרכם בקודש צוללים לים התלמוד ופוסקים לפי דעת תורה בכל מקרה ומקרה.

13:30 ישיבת צוות קצרה על כלל שאלות היעוץ הרפואי שהצטברו מהבוקר במכון. בתום ישיבת צוות מורכבת שכללה דיונים ארוכים להיכן ולאיזה טיפול בדיוק להפנות את הזוג, אחד היועצים הרפואיים ניגש למדפסת ושולף את הדף בו מסוכמות כל ההנחיות. מכאן התשובות לזוגות קרובות לבוא.  

14:00 המכון מקבל פנייה על צורך בייעוץ רפואי המצריך פגישה פנים אל פנים במרחק כ-10 קילומטרים משדרות. בדרך כלל דבר זה נעשה על ידי סיוע של אנשים המיועדים לכך, אך כאן, הרב כהן רואה כי מדובר במקרה חשוב ואומר לרב שלום יזדי, המכהן כראש שלוחת מכון דורות בשדרות, כי צריך לתת מענה מיידי. הרב יזדי לוקח את המשימה עליו וכעבור כחצי שעה הוא מצלצל לרב איתי ובפיו הבשורה: שימחנו עוד יהודי.

17:00  עברו עוד שלוש שעות, עוד שיחה ועוד שיחה, עוד מילוי פרטים ועוד סיוע קטן. עוד חיבור עם רופא ועוד דיונים על מתי נכון לקבוע תור והיכן. מרוב מקרים נראה לי כאילו מכיר את המכון כבר נצח של זמן. חשבתי שהכל ימשך כך עד הלילה, אך לפתע גם הצד הלוגיסטי של המכון מתגלה. מעמיסים לרכב ציוד להרצאה, כמה ספרים  פרי עטו של המכון שיהיו מתנה בשביל המו"צים. הרב כהן מציע לי להצטרף אליו.

18:00 בדרך להרצאה הרב כהן מתפנה לשאלות מכל מיני רבנים שפנו במשך היום ולא הספיק לענות להם. אחרי לא מעט פקקים אנחנו מגיעים לבת ים. קבוצה של מו"צים צעירים ונמרצים מאזינים להרצאה מרתקת בנושא הלכה ורפואה מפי ראש המכון הרב איתי כהן. הם יושבים ומסכמים כל מילה, שואלים שאלות. העיניים שלהם אומרות הכל, הם באו לבלוע כל מילה וליישם את ההנחיות בכל קהילה וקהילה. המענה של המכון, כך מתברר לי, הוא לא רק פרטני  לפונים למכון, אלא מגיע גם מלמעלה למטה, הכשרת הדור הבא של המו"צים.

21:30 שעת לילה מאוחרת, בתום ההרצאה המרתקת, במכון דורות מקבלים פנייה דחופה מחדר לידה על דילמה רפואית, ומיד הרב איתי נכנס לעובי הקורה ומדבר עם הרופאים בבית החולים.

בתום היום הארוך אני נפרד לשלום מהרב איתי כהן, אני מודה לו על היום ועל הזכות להיות לצד מי שמביא חיים לעולם. כשאני בביתי, כבר על סף להרדם, אני מקבל הודעה מהרב איתי: התבשרנו כעת, ב-1 בלילה, במזל טוב...אני נרדם עם חיוך...

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד