ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
בשעה הקרובה

נתניהו יכנס התייעצות על מתווה הפשרה לרפורמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס התייעצות על מתווה הפשרה לרפורמה המשפטית בלשכתו בהשתתפות שר המשפטים יריב לוין. בתוך כך, לפיד שלל אפשרות להיות חלק מהפשרה המדוברת כעת

נתניהו יכנס התייעצות על מתווה הפשרה לרפורמה
ראה"מ בנימין נתניהו בהצהרה צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס היום (שלישי) דיון על מתווה הפשרה לרפורמה המשפטית בלשכתו בהשתתפות שר המשפטים יריב לוין, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר ומקורבו של ראש הממשלה עורך הדין מיכאל ראבלו.

בתוך כך, הנשיא יצחק הרצוג פנה לראש האופוזיציה יאיר לפיד וביקש ממנו לבוא לשולחן השיחות כדי לדון בהצעה החדשה שהגיע מכיוון נתניהו. לפיד דחה את ההצעה ואמר שלא יהיה חלק מהמהלך הנוכחי.

גנץ לעומת זאת אמר שיבדוק את המתווה ויחזיר תשובה. אמש טענו ביש עתיד שאין מולם הידברות בעניין ההצעה החדשה.

מלשכת ראש האופוזיציה יאיר לפיד נמסר: נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש האופוזיציה יאיר לפיד מדברים באופן שוטף. אנחנו מברכים על כל ניסיון להוביל לפשרה אמיתית שתשמור על הדמוקרטיה.

נזכיר כי הבוקר שר המשפטים יריב לוין דחה את מתווה הפשרה בריאיון לקול ברמה ואמר: "אי אפשר להסכים להצעת הפשרה החדשה, היא לא משנה את הדבר הבסיסי הנדרש בשינוי בוועדה לבחירת שופטים".

עוד אמר: "אין שום שינוי אצל ראש הממשלה בעניין הרפורמה, למרות כל הפרסומים. אני מקבל גיבוי מוחלט מנתניהו".

על פי המסמך שהעבירו בליכוד לבית הנשיא, בתקופת הביניים של 15 החודשים הבאים יחוקק תיקון לחוק יסוד החקיקה והשפיטה שלפיו תידרש תמיכת 80 ח"כים לשינויים בהם.

זאת למעט מקרים שבהם בית המשפט העליון נגד חקיקה הנוגעת לראש הממשלה, הממשלה והכנסת שאז יהיה צורך רק ברוב של 61. מטרת הסעיף להוות "תעודת ביטוח" לאופוזיציה מפני המשך הרפורמה, ולקואליציה - מפני פסילת חוקי הנבצרות או הסבירות.

כזכור, אמש דווח כי נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו מקיימים בימים האחרונים מגעים אינטנסיביים במטרה להגיע להסכמות סביב המשך חקיקת הרפורמה המשפטית.

המתווה שהשניים דנים בו כעת כולל הקפאה לתקופה של 15-18 חודשים כאשר תקופה זו תעוגן בחקיקה וריכוך של החוק לצמצום עילת הסבירות. בנוסף, הוועדה לבחירת שופטים לא תשתנה והרוב הנדרש בועדה יהיה 7 מ-9.

גורמים המעורים בפרטים אומרים כי השיחות נמצאות בשלב מתקדם מאוד. על פי דיווח ב'וואלה', ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להכריז על הקפאה בימים או בשבועות הקרובים - ובסביבת ראש הממשלה לוחצים על הנשיא לפרסם פומבית את המתווה גם ללא הסכמת האופוזיציה.

יו"ר המחנה הממלכתי חה"כ בני גנץ עודכן ביממה האחרונה בפרטי המתווה וטרם הגיב עליו. אנשי בית הנשיא שמקיימים שורת מפגשים עם נציגים מהאופוזיציה ומהמחאה טוענים: "השגנו סיכום מרחיק לכת שמקובל על אנשי ראש הממשלה, אם תסכימו - תם המשבר".

מבית הנשיא נמסר: "בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל. כחלק מהמאמצים מקיים הנשיא שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות.

יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה". השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגיב: "שש האצבעות של עוצמה יהודית יצביעו נגד כניעה ככל והיא תעלה להצבעה".

מהציונות הדתית נמסר: "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף אמר ל'בחדרי חרדים': "אין לנו כל קשר לכל מה שקשור לרפורמה המשפטית, התמיכה שלנו היא רק במסגרת המחוייבות הקואליציונית. נתמוך בכל החלטה של נתניהו להגיע להסכמות".

 

 

 

הרפורמה המשפטית בנימין נתניהו יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד