ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
שערוריה אנטישמית

שר התחבורה ההונגרי שיבח את בן בריתו של היטלר

שר התחבורה ההונגרי יאנוש לאזאר, אמר בטקס לזכרו של מנהיג הונגריה במלחה"ע ובן בריתו של היטלר - מיקלוש הורטי כי היה "ראש מדינה יוצא דופן, פטריוט הונגרי אמיתי וחייל הירואי, שההיסטוריה עדיין לא יכולה להעריך, אבל בוודאי תעריך אותו יום אחד"

שר התחבורה ההונגרי שיבח את בן בריתו של היטלר
הפרלמנט של הונגריה צילום: Pixabay

סערה סביב השתתפותו של שר הבינוי והתחבורה בממשלתו של ויקטור אורבן, יאנוש לאזאר, בטקס לזכרו של מנהיג הונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה ובן בריתו של אדולף היטלר - מיקלוש הורטי.

השר ההונגרי הגדיר בטקס את הורטי כ"ראש מדינה יוצא דופן, פטריוט הונגרי אמיתי וחייל הירואי, שההיסטוריה עדיין לא יכולה להעריך אבל בוודאי תעריך אותו יום אחד". הדברים מחוללים סערה שמגיעה עד וושינגטון.

שגריר ארה"ב בבודפשט דיוויד פרסמן כתב: "מיקלוש הורטי היה שותף לטבח האוכלוסייה היהודית בהונגריה במהלך השואה. ארצות הברית מודאגת מהשתתפותו של בכיר בממשלת אורבן במאמצים לשקם ולקדם את מורשתו האכזרית". שליחת מחלקת המדינה האמריקאית למלחמה באנטישמיות צייצה כי חשוב להיות ברורים על העובדות ההיסטוריות במיוחד כשהן אינן נוחות. היא הזכירה את נייר העמדה שהוציא מוזיאון השואה בוואשינגטון לגבי הורטי ב-2017.

"המוזיאון מגנה כל ניסיון לשקם את המוניטין של מנהיג הונגריה מימי המלחמה, שהיה אנטישמי קולני ושותף לרצח האוכלוסייה היהודית במדינה במהלך השואה. זיהוי הורטי, שכיהן כראש המדינה ההונגרי בין השנים 1920 עד 1944, כ'מדינאי יוצא דופן' הוא עיוות גס של עובדה היסטורית, היא מהווה עלבון לזכר קורבנות השואה וניצולי השואה ושוב מונעת את ההתמודדות הכנה עם ההיסטוריה שמגיעה לאזרחי הונגריה".

הורטי היה שליט (עוצר) הונגריה מאז 1920, בתחילה נמנע מאנטישמיות קיצונית אבל למשל הגביל את מספר היהודים בחינוך הגבוה. ככל שחלף הזמן, הלך משטרו והתקרב למשטרים הפשיסטיים הפרו-נאציים שקמו באירופה. הוא ראה באדולף היטלר בן ברית נאמן, ועקרונות רבים ממשטרו היו מקובלים עליו.

בתקופת המלחמה היתה הונגריה חלק ממדינות הציר (עם גרמניה ואיטליה) והורטי החל בחקיקה אנטי-יהודית נמרצת. בשנים 1942–1943 הוא דחה את דרישות הגרמנים לגרש את יהודי המדינה להשמדה בפולין, אבל מצב היהודים בשנים אלו הלך והתדרדר; הכשירים גויסו לעבודות כפייה ורבבות מהם נספו בתנאים קשים. כן נרצחו יהודים בפוגרומים שהוסוו כפעילות כנגד "פרטיזנים". בסופו של דבר פלשו הנאצים להונגריה ושילחו את יהודיה להשמדה במחנה אושוויץ.

כבר ביוני 2017, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן עצמו טען בטקס פומבי שהאומה ההונגרית הצליחה לשרוד בשנות ה-20 וה-30 בזכות "כמה מדינאים יוצאי דופן כמו יורש העצר מיקלוש הורטי".

גרמניה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד