י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
מסר לקואליציה

הנשיא הרצוג: "חובה לשמור על הדמוקרטיה ולציית לפסיקות בית המשפט"

הנשיא הרצוג קרא בנאום שנשא להגיע להסכמות סביב הרפורמה המשפטית. "אין דרך לפתרון ללא הידברות, אין דרך ללא הקשבה וכבוד", אמר

הנשיא הרצוג: "חובה לשמור על הדמוקרטיה ולציית לפסיקות בית המשפט"
נשיא המדינה יצחק הרצוג צילום: קובי גדעון/לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם הבוקר (רביעי) בטקס האזכרה לנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל ואמר: "מדינת ישראל נמצאת כבר כמעט תשעה חודשים בעיצומו של משבר חוקתי וחברתי חריף, שמטלטל באופן מסוכן ביותר את החברה, הכלכלה, ובמיוחד את הביטחון – של מדינת ישראל".

הרצוג הוסיף: "כבר אמרתי ואחזור על כך: אין דרך לפתרון ללא הידברות, אין דרך ללא הקשבה וכבוד. אנחנו חייבים להבין שאם צד אחד ינצח וצד אחד יוכנע – כולנו נפסיד.

אני עומד כאן בדאגה עמוקה וחרדה גדולה, ומדגיש: חייבים לפתור את המשבר הקשה והמסוכן בין רשויות השלטון, ולקבוע את האיזון הבריא והנכון ביניהן. יש לשמור על החברה הישראלית וחובה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית - המבוססת על שלטון חוק שכולל כמובן ציות מלא לפסיקות בית המשפט".

הרצוג הוסיף: "אלה ימים של חשבון נפש – וכולם צריכים לחשוב טוב טוב על ההשלכות של המעשים שלנו. אני שב וקורא לנבחרי הציבור: זה הזמן לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים, ולפעול בכל דרך כדי להגיע להסכמה רחבה.

אני יודע – זה קשה. לעיתים קשה מנשוא; אבל זה זמן להושיט יד, וזה הזמן להיענות להושטת יד, ולנסות. הרוב המכריע של הציבור מייחל לסיים את המשבר הזה, להעיף את המחלוקת הזאת מסדר היום, ולהתחיל להתעסק ביחד בדברים החשובים באמת. במיוחד בימים האלה, כשהקיטוב והפילוג בשיאם, ונדמה שלחלקנו קשה לדמיין עתיד משותף ומלא תקווה - אני מאמין שעלינו לאמץ את התפיסה ששמעון פרס תמיד הביא עמו: שגם בשיא החרדות צריך להתבונן בקור רוח ולמצוא דרך לצאת מהמשבר בהידברות. יחד. משבר הוא חלק מן האנושיות".

לסיום אמר: "כולנו – כל בני האדם וכל החברות והאומות – עברנו או נעבור בחיינו משברים; אבל המבנה והמהות האנושית שלנו בנויים באופן שלא רק מאפשר לנו לצלוח את המשברים הגדולים ביותר, אלא גם מחייב אותנו לעשות זאת. אני קורא לכולנו ללמוד את השיעור הגדול הזה משמעון פרס; וגם בעת הזאת, ובמיוחד בעת הזאת, לזכור: מדינת ישראל חזקה מכל משבר, החברה הישראלית חזקה מכל משבר.

עבור חלקנו זה קשה, עבור חלקנו זה נראה לפעמים בלתי אפשרי, אבל כמו ששמעון פרס לימד אותי ואותנו – צריך להתעקש ולנסות שוב ושוב ושוב, כי ממשבר אפשר לצמוח וחייבים לצמוח – יחד. הרי ברור לכולנו שאם מול כל אתגר ומשבר קשה שניצבו בפניו שמעון פרס היה עוצר ומוותר, מדינת ישראל הייתה היום הרבה יותר חלשה – ביטחונית, מדינית וכלכלית", דברי הנשיא.

יצחק הרצוג הרפורמה המשפטית בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד