כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ממקימי פרחי לונדון

המלחין ובעל התפילה האגדי הלך לעולמו

הבעל תפילה האגדי ר' ישראל יעקב (ג'פרי) קריימר ז"ל מביתר עלית ולשעבר מאנגליה, שהקים את פרחי לונדון, הלך לעולמו. התגורר בעבר במנצ'סטר, סנהדריה המורחבת ובעשרים שנה האחרונות בביתר עילית וחתום על לחנים מפורסמים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה החסידית 

המלחין ובעל התפילה האגדי הלך לעולמו
הרב ישראל יעקב קריימר ז"ל צילום: פנחס עמנואל - משפחה

ברוך דיין האמת: בעל התפילה האגדי ר' ישראל יעקב (ג'פרי) קריימר ז"ל מביתר עלית ולשעבר מאנגליה, מי שחתום על לחנים מפורסמים הלך לעולמו בעיר ביתר עילית.  

ר' ישראל קריימר האיש שהקים את מקהלת הילדים 'פרחי לונדון' הנוסטלגית ומי שהיה שותפו המוזיקלי של ר' יגאל צליק, המנצח והמלחין המפורסם ממנצ'סטר.

בכתבה נרחבת של העיתונאי יונתן בירנבוים במגזין 'משפחה' לפני שנה בדיוק התראיין הרב קריימר ושם סופר סיפור חייו. כשהוא קרוב לגיל בר-מצווה הגיע הילד ישראל עם הוריו לעיר מנצ'סטר, להתגורר בבית הסמוך לבית הכנסת 'מחזיקי הדת'. השכן, שקיר בודד הבדיל בינו לבינם, היה לא אחר מבעל התפילה האגדי והעיקרי של קהילת 'מחזיקי הדת' - ר' הרשל גולדשטיין שהוא זה שלימד את המגיד רבי שלום שבדרון זצ"ל את הנוסח של 'ויאתיו' המפורסם המושר בנוסח של ישיבת חברון.

לאחר שהתחנך בבית החינוך המקומי ולמד גמרא מפי ר' הרשל גולדשטיין, עבר ר' ישראל ללמוד בישיבת גייטסהד, שם החכים והתעלה בצילם של רבותיו ראשי הישיבה - הגאון רבי לייב גורביץ זצ"ל, ולאחר מכן אצל בנו ממשיך דרכו הגאון רבי אברהם גורביץ שליט"א. מנהלה הרוחני של הישיבה באותם ימים היה הגאון רבי חזקיהו אליעזר קאהן זצ"ל.

לאחר עזיבתו את גייטסהד הגיע ר' ישראל ללונדון הבירה - שם החל כוכבו לדרוך ואז התבקש על ידי 'אגודת ישראל' בלונדון, לנצח על המקהלה שתלווה את סיום הש"ס המתקרב ובא לכל הקהילות החרדיות באנגליה. המקהלה הייתה מורכבת מבחורים ואברכים, "למעשה זו הייתה הפעם הראשונה שלי על הבמה לפני אלפי איש. ההופעות הבאות שבהן השתתפתי גם הן אומנם היו לפני אלפי איש, אבל אני עמדתי בעיקר מאחורי הקלעים, משם ניהלתי והפקתי את כל הפן המקצועי".

חודשים לאחר אותו סיום הש"ס קיבל ר' ישראל בקשה מר' יגאל צליק לבוא לעזור לו עם מקהלת הילדים. "נעניתי לבקשתו בשמחה, ומני אז, מדי יום ראשון בשבוע, היה ר' יגאל מלמד את הילדים ניגונים חדשים, עד שיצא התקליט הראשון של 'פרחי לונדון' הכולל ארבעה עשר שירים שאת רובם הלחין צליק בעצמו. האלבום התקבל באהדה רבה, ותוך זמן קצר הפכה המקהלה להצלחה מסחררת" סיפר הרב קריימר ל'משפחה'. 

ר' ישראל הלחין את השיר הנודע באין מליץ יושר שמושר בקהילות רבות וגם 'אנעים זמירות' שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה היהודית, עורר בתפילותיו לבבות שומעיו לאביהם שבשמים. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד