ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
ימים אפלים

העבר הנאצי של גרמניה לא מרתיע את הבוחרים לאמץ את הימני הקיצוני

מפלגת 'אלטרנטיבה לגרמניה' ה-AfD, הגיעה לשיא של 21%, מה שמציב אותה לפני הסוציאל-דמוקרטים המרכז-שמאל השולטים, ורק 4 נקודות מאחורי המרכז-ימין הנוצרים-דמוקרטים. גרמניה בהחלט מתמודדת עם עליית הימין הקיצוני

העבר הנאצי של גרמניה לא מרתיע את הבוחרים לאמץ את הימני הקיצוני
אולף שולץ צילום: משרד האוצר הגרמני

מגמת העלייה של מפלגה ימנית קיצונית בגרמניה מראה שהעבר הנאצי של גרמניה כבר לא מרתיע את הבוחרים לאמץ את הפופוליזם הימני הקיצוני. בעוד קבוצות ימניות אחרות באירופה הפכו מתונות יותר כדי להרחיב את התמיכה בהן, מפלגת ה-AfD בגרמניה הפכה יותר קיצונית, וגרמה לבהלה בקרב רשויות הביטחון הרואות בחלקים ממנה "עוינים בפוטנציה" לסדר הדמוקרטי של המדינה.

למרות כמה הצלחות בבחירות המקומיות, לא סביר שה-AfD, שנוסדה ב-2013, תוכל לעלות לשלטון, מכיוון שכל המפלגות האחרות התחייבו לעולם לא להצטרף אליה בממשלה. עם זאת היא יכולה להשיג מספיק קולות כדי להקשות על השלטון בגרמניה, כך במאמר ב'וול סטריט ג'ורנל'.

המפלגה מחזיקה בקצת יותר מ-10% מהמושבים בפרלמנט הפדרלי של גרמניה. אם היא תקבל הרבה יותר בבחירות הלאומיות הבאות ב-2025, זה יקשה על המפלגות האחרות של גרמניה ליצור רוב בנוף פוליטי מפוצל יותר ויותר. ממשלת גרמניה הנוכחית, קואליציית שלושת המפלגות הראשונה בתולדות המדינה שלאחר המלחמה, כבר נאבקת למשול, והתמיכה בה ירדה מאז הקמת המשלה.

מפלגת 'אלטרנטיבה לגרמניה' ה-AfD, הגיעה לשיא של 21%, מה שמציב אותה לפני הסוציאל-דמוקרטים המרכז-שמאל השולטים, ורק 4 נקודות מאחורי המרכז-ימין הנוצרים-דמוקרטים. גרמניה בהחלט מתמודדת עם עליית הימין הקיצוני.

עליית ה-AfD כבר משפיעה על השיח הפוליטי הרחב. המרכז-ימין הפך יותר קולני נגד ההגירה הבלתי חוקית בחודשים האחרונים. גורמים רשמיים ממפלגות השלטון אמרו בשיחות סגורות, כי אחד המניעים להחלטת הממשלה להגדיל קצבאות רווחה, כדי להתמודד עם הפופולריות של ה-AfD.

תומכי המפלגה הקיצונית טוענים שהמפלגה מצליחה משום שהיא מציעה פתרונות לבעיות הגירה, אינפלציה, המלחמה באוקראינה. לטענתם מפלגות המיינסטרים והמרכז נכשלות או מסרבות לטפל בבעיות בנושאים הללו.

נתונים מדאיגים במדינת בוואריה, שם המפלגה של סגן ראש הממשלה הוברט איוונגר ״הבוחרים החופשיים״ במגמת עליה, לאחרונה נחשף שלסגן ראש הממשלה היה עבר נאצי. הוא עם 14-15 אחוזי תמיכה.

עליית המפלגה משקפת את צמיחתן של מפלגות הימין הקיצוני ברחבי אירופה, אבל בעוד מפלגות ימין קיצוני אירופיות אחרות התקרבו למרכז, האגף הבוטה ביותר של ה-AfD הפך לקיצוני יותר.

המפלגה תקפה את הלגיטימציה של בתי המשפט והתקשורת הגרמנית, חלק ממנהיגיה שמרו על קשרים עם קבוצות קיצוניות כמו ה-NPD הניאו-נאצי והתנועה Identitarian, שרוצה לגרש אזרחים בעלי שורשים זרים.

מנהיגי ה-AfD קראו להסרת הסנקציות נגד רוסיה, בטענה שהן לא פועלות והן פוגעות בכלכלה הגרמנית. חלקם השתתפו בקבלת פנים בשגרירות רוסיה מוקדם יותר השנה, שחגגה את סיום מלחמת העולם השנייה. רבים מתומכי ה-AfD, במיוחד במזרח הקומוניסטי לשעבר של גרמניה, רואים בפוטין מגן של ערכים חברתיים מסורתיים ומגן נגד התרחבות של האיסלאם.

סקינה מוחמדי, בת 38 ילידת אפגניסטן, שעברה לגורליץ ב-2015 עיר בה מתקיימות הפגנות של הימין הקיצוני נגד הגירה, אמרה שאנשים בדרך כלל מתייחסים אליה יפה בעיר. אבל ההפגנות נגד הגירה השאירו אותה לחוצה. המפגינים לעגו על מטפחת הראש שלה ואמרו לה שפליטים צריכים לעזוב, היא אמרה.

מתוך כ-50 משפחות פליטים שהגיעו לגורליץ ב-2015, נותרו רק קומץ, אמרה סקינה מוחמדי. מורה לשעבר למתמטיקה, רק לאחרונה הצליחה להשיג עבודה כמנקה, והוסיפה כי מהגרים אחרים עזבו מסיבות שונות, כולל קשיים במציאת עבודה ודאגה לגבי האקלים הפוליטי.

מרטינה יוסט, חברת AfD בבית המחוקקים של סקסוניה, הכוללת את גורליץ, אמרה כי גרמניה, מדינה מזדקנת עם מעט מדי עובדים צעירים, זקוקה לרמה מסוימת של הגירה, אך טענה שיותר מדי פליטים מלחיצים את המערכת ומביאים לבעיות חברתיות.

"אנחנו לא רוצים לקבל את אותו מצב כמו צרפת, עם הקהילה הצפון אפריקאית הענקית שלה", אמרה והוסיפה כי רבים ממצביעי AfD הם אנשים רגילים המאמינים שמפלגות מבוססות לא מצליחות להתמודד עם התסכולים שלהם. "אנחנו לא מפלצות," היא אמרה.

קנוט אברהם, מחוקק פדרלי נוצרי-דמוקרטי המתגורר במזרח גרמניה, אמר. "אם ה-AfD ימשיך להתחזק, ייתכן שכל המפלגות האחרות יצטרכו לאחד כוחות כדי להקים קואליציות נגדן. זה כמובן גם לא קל לנו, כי זה אומר שיתוף פעולה עם השמאל הקיצוני", אמר, אך הוסיף, "בהתחשב בשנים הנוראות במאה האחרונה של הדיקטטורה הנאצית, יש לנו הגרמנים אחריות מיוחדת של לא לתת לרעיונות פוליטיים כאלה לעלות שוב".

גרמניה אנטישמיות נאצים ימין קיצוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד