י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הכירו: הארגון שמקשיב לבעיות של הצעירים החרדים

העידן האינטרנטי הביא עימו עודף של מידע, אולם דווקא בצד הקריטי של מענה לצעירים על ספקות באמונה והתלבטויות אישיות - נותר וואקום • לחלל הזה נכנס "אקשיבה", המיזם האינטרנטי החדש שפונה לצעיר החרדי המתלבט בגובה העיניים ובצורה הכי 'רצינית' • וגם: מגוון מרתק של שאלות ותשובות מתוך האתר

הכירו: הארגון שמקשיב לבעיות של הצעירים החרדים

"ההורים שלי עושים לי את המוות בכל מה שנוגע לצניעות. הם רוצים שאתלבש גם אחרי הצהרים לפי התקנון של משמר התורה ולא מוכנים לוותר על כלום, אפילו לא על דברים שהם לפי ההלכה. אני מרגישה שההתנהגות שלהם איתי גורמת לי לשנוא צניעות ואני לא רוצה להרגיש ככה. האם אני חייבת להקשיב להם?"

השאלה הזו נשאלה על ידי תלמידת סמינר חרדית מבית טוב. אבל היא לא הופנתה למורה שלה וגם לא לחברה בכיתה. היא הופנתה לאתר החדש שנועד לענות בדיוק על דברים מהסוג הזה. הכירו את "אקשיבה". מיזם האינטרנט החדש הפונה לצעירות וצעירים חרדים בעזרה עם לבטים וקשיים.

קשה לשמוע שאלה כזו מפיה של צעירה חרדית מבית טוב. קשה להורים, קשה למחנכים, ואולי הכי קשה לצעירה עצמה להוציא את האמירה הכל כך לא מקובלת. קיימת מבוכה לשאול. המחשבה שאולי יזלזלו, אולי לא יבינו או אף יטיפו קיימת אצל כל שואל בכל תחום. קל וחומר בשאלות קשות כמו ענייני אמונה או צניעות, כמו גם בלבטים פנימיים או קושי נפשי. המחשבה שאין מי שיהיה מוכן להאזין ולהקשיב מתסכלת ועלולה להרוס את האדם מבפנים.

"אשתי עובדת בפירמה נחשבת בישראל. ...והייתה מאד נבוכה כשהתברר לה ששתי חברותיה, למרות היותן נשות אברכים, לוחצות ידיים לגברים. כעת היא שואלת אותי מה עליה לעשות? אמרתי לה שאני חושב שזה לא בסדר וזה אסור, אך היא יכולה לעשות כרצונה. שאלתי היא האם פעלתי נכון, ומה אתם מציעים לי אחרת?" (שאלה מתוך האתר)

הציבור החרדי התברך בארגונים רבים העוסקים בבני נוער. מתלמידי ישיבות השוקדים על תלמודם ועד לנוער הנמצא באיזו כיכר. המגוון הוא גדול וכל אחד עושה פועל רבות בתחומו. גופי ייעוץ תורניים וטיפוליים לצד אנשי מקצוע מעולים ואף תכניות רדיו על ידי יועצים שונים. אלא שבכל אלו הזמינות מוגבלת, והצורך להיחשף אמנם מינימלי, אך עדיין קיים.

"אקשיבה" הינה יוזמה חדשה וחדשנית אשר פונה לכל הקשת מבחורי הכיכרות ועד בחורי הישיבות, מבנות הסמינר ואלו שכבר אינן שם, ומבקשת לתת מענה בשדה שעוד אינו חרוש.

האתר עלה לאויר לפני כחודש כשהוא מציב לעצמו מטרה יומרנית - לתת מענה לצעירים וצעירות מגילאי העשרה ועד לגיל 30. לפי הגדרתו "הוקם על ידי צוות חרדי המורכב מרבנים, יועצים ויועצות חרדים שמטרתו לתת מענה לצעירים וצעירות המעוניינים לשאול שאלות בנושאים אמונה ומחשבה, התחבטויות אישיות, צניעות, בעיות שונות או סתם רצון למבוגר שייעץ….וכל זאת בחסיון מלא, ללא כל צורך בחשיפה או זיהוי כלשהו".

את המיזם השיק הרב מיכאל נכטילר, בוגר ישיבות ובעל תואר ראשון בפסיכולוגיה וניהול ותואר שני במדיניות ציבורית. בשיחה עם "בחדרי חרדים" הוא חושף את המניעים שהובילו אותו לאתגר השונה.

• על איזו בעיה בדיוק אתה בא לענות?

"רבים מאוד מהצעירים והצעירות שלנו, ואני בכוונה לא אומר בני נוער, מכיוון שאני מכוון גם לגילאי 20-30 , חשים שאין להם את מי לשאול, ובעיקר אין להם מישהו שיקשיב. לעיתים בצדק ולעיתים שלא. בעולם מלא שאלות ולבטים וקשיים, זהו פיקוח נפש של ממש".


שמירת עיניים לנשים
"חברות שלי מביאות לכיתה סרטים גויים וטוענות שאין שם לכלוך… רציתי לשאול האם שמירת העיניים שייכת גם לנשים או רק לגברים" (שאלה מתוך האתר)

• באלו נושאים אתה עוסק באתר שלך?

קח שאלה, אולי עדיף לקרוא לזה זעקה, שקיבלנו באותו יום מר של הטבח בהר נוף "מכל היום המטורף הזה אני לא מצליח להבין כלום. איך ה' עושה דבר כזה? באמצע תפילה! בבית כנסת! לראש כולל! מה זה אומר בשבילנו? "רק להתחזק" כדברי המשגיחים והמעוררים? מה זה עוזר????
מה עושים עם ארוע כזה? אני סה"כ בחור בישיבה, אין לי נשק או כח אחר. אז מה לעשות?"

זו זעקה שאני רואה קודם כל חובה להקשיב לה. לתת לה מקום חשוב. אח"כ לנסות לנתח ולענות ככל יכולתנו. אבל קודם כל אני קורא לשואל "בא ותזעק!" בכל נושא, מצב ומקום.

"מדובר בניסיון גדול ולא קל. מעבר לכך שאשתך נוכחת שגם נשות אברכים מורות היתר לעצמן, הרי שהחשש מהפסד הזדמנויות וקידום נמצא כל הזמן ברקע. כמי שעובדת במקום עבודה בכיר ויוקרתי, התלבטותה של אשתך מובנת וטבעית ועליך להבין את הקושי. מאידך גיסא ראוי שתזכרו, כי אדם הנתפס על ידי הזולת כמי שעומד בעקביות על ערכיו ואמונתו, עשוי לזכות בנקודות חיוביות אצל הזולת, מה שאמור להפוך את אי-לחיצת היד מחיסרון ליתרון. ישנם אנשים בעלי תפקידים רמים הנמנעים מללחוץ יד לבני המין השני והדבר מעורר הערכה והתפעלות שדווקא מסייעים לאמינות ולקידום." (מתוך תשובה באתר)

• יש נושאים שבהם אתה אומר לעצמך "בזה אני לא נוגע"?

אני מדבר על הכל. אבל ממש על הכל. משאלות באמונה, בעיות בענייני צניעות, התלבטויות, סיבוכים וקשיים שצעירים וצעירות סוחבים איתם מבפנים לפעמים כמה שנים רק בגלל שלא מצאו כתובת, או יותר נכון לא מצאו את העוז לפנות, לספר ולשאול.

בחודש מאז שעלינו לאויר קיבלנו פניות רבות. חלקם ממש הדהימו אותנו. צעיר כותב לנו שעשר שנים הוא מסובך בבעיה מסויימת (שאין כאן המקום לפרטה) וכעת אנחנו הראשונים לשמוע. לא מדובר בנוער נושר, אלא בבני ישיבות, בבנות סמינר, מבפנים, שמחפשים כתובת שלא תחשוף אותם, אבל שהם יוכלו להיות בטוחים שיש מישהו בוגר בצד השני שיבין אותם, שיקשיב להם, וינסה לתת להם מענה או כיוון.

חלק מהשאלות והתשובות כבר עלו לאתר, חלקם מסיבות של עיסוק בצניעות או שמירה על צנעת הפרט גם לא יעלו. אך ניתן בהחלט לראות שמדובר במגוון רחב של נושאים, ואנחנו לא מגבילים את עצמנו.


רבנים בעלי תואר שני ומעלה
"ראשית אני רוצה להגיד לך שמאד נגע ללבי הפניה שלך שאני מרגישה ממנה שאת אדם ששואף לעשות בחירות נכונות ולא רק להיסחף עם הזרם, יישר כוחך על כך!" (מתוך תשובה באתר)

• איזה מין צוות מסוגל להתמודד עם מגוון כל כך רחב של שאלות?

ברוך השם זכינו לקבוצה מגוונת של מתנדבים ומתנדבות שהייחוד שבהם שכולם יראי שמים מקצועיים מאוד, בעלי ניסיון רב וגישה לצעירים ובני נוער, עם רוח צעירה, ובעיקר כאלו עם יכולת להקשיב. לא לענות מהשרוול. וגם עם היכולת לדעת לומר "אני לא יודע/ת, בא נתלבט ביחד". יש לנו בצוות רבנים, מחנכים ומחנכות בישיבות וסמינרים, עובדים ועובדות סוציאלים, מטפלים זוגיים ועוד. מהבחינה הזאת האתר הוא היחיד שנותן מענה גם לאקדמאים. חלק ניכר מהמשיבים בנוסף לאישיותם התורנית הינם גם אקדמאים בעלי תואר שני ומעלה.

• ומי מממן את המפעל הענק הזה?

המיזם כולו, מהחל ועד כלה, הוא בהתנדבות. המשיבים כולם הם בעלי משפחות ואנשים עסוקים מאוד, אשר על אף המקצועיות והניסיון באו להכשרה ייעודית שביצענו בתחום, ומיד לאחריה החלו לקבל שאלות ולענות.

אנחנו גם נמצאים בקשר מתמיד עם גורמים שונים, רבניים, פסיכולוגים ועוד, שעומדים הכן, ושוב בהתנדבות ובהתגייסות מלאה, כדי לסייע ולייעץ.

"מגע הוא צורת תקשורת. צורת התקשורת ראשונית ובסיסית. תינוק נולד לאוויר העולם הישר לזרועותיה המחבקות של אמא. הדרך של התינוק ללמוד את העולם וליצור קשר עם הדמויות הקרובות לו הוא המגע הישיר איתם. כך חש התינוק, ביטחון , קרבה, קשר ואהבה. עם גדילתו לומד התינוק - הילד בהדרגה, צורות נוספות לקשר. שפה, שיחה, שפת גוף, כתיבה ועוד. צורות התקשורת הנוספות ימשיכו וישתכללו בהמשך החיים ועם זאת כולנו כיצורים אנושים כמהים תמיד למגע עוטף מחבק, חם, אוהב ומשרה ביטחון." (מתוך תשובה באתר)
אני לא מבין, יש כבר קווים טלפוניים שעוסקים בזה שנים, אז במה אתם שונים?

הקווים הללו עשו ועושים עבודת קודש. אני מעריץ אותם על כך. אבל בבדיקה שעשינו התברר שרבים לא פונים למקום שצריך להרים אליו טלפון. מבחינת ההרגשה של הפונה, כתיבה במייל או באתר אנונימי היא קלה הרבה יותר ובטוחה הרבה יותר מאשר הקו הטלפוני.

יתרון נוסף שיש במענה אינטרנטי כתוב הוא היכולת של אנשים רבים לראות גם אחר כך את השאלה והתשובה ולקבל מענה. אני יכול לומר לך שלכל שאלה שעלתה לאתר היו בתוך חודש מאות צפיות. כלומר מאות אנשים שיתכן שרבים מהם מתלבטים בדיוק באותו הדבר, ורק לא הטריחו את עצמם, או לא העזו לשאול, והנה – התשובה בידיים שלהם. יש לכך פוטנציאל של אלפים בטווח הארוך. אלפי צעירים שמשהו אחד פחות יכאב להם.

• איך אפשר למצוא תשובה לשאלה שמטרידה אותי?

האתר מאפשר חיפוש. ומדובר בעוד ועוד שאלות שנשאלו באותם נושאים, וגם תשובות שונות ממשיבים שונים. כל אחד לפי סגנונו. הם יאירו את הנושאים וההתלבטויות של הצעירים והצעירות מכיוונים שונים ויספקו מענה גם לשואלים וגם לאלו שהיו רוצים לשאול.

נכון שכרגע יש צורך בחיבור אינטרנטי כלשהו בכדי לשאול, אך אין צורך להיכנס לאתר. מספיק לשלוח מייל לכתובת המייל שלנו ([email protected] ) והתשובה תשלח למייל בחזרה. במקביל לפרסומה באתר במידה והיא אכן מתאימה לפרסום.

• מה הפרופיל של האדם שפונה אליכם?

קהל היעד מבחינתנו הוא מרגע שאתה יודע לשאול או לשתף ועד גילאי ה-30, אם כי כבר קיבלנו שאלות מגיל מבוגר יותר ואף הם נענו. אנחנו פונים לצעירים וצעירות ואומרים, יש לכם שאלה בכל תחום, מעוניינים לשתף ולהתייעץ באנונימיות, אתם מוזמנים לשלוח מייל או לפנות דרך האתר, ונשתדל להקשיב ולעזור ככל יכולתנו.

• והרבנים תומכים במיזם הזה?

בוודאי. רבנים ומחנכים, שכרגע ביקשו להישאר מאחורי הקלעים התלהבו מאוד מהיוזמה. הם תומכים ואף מעודדים, ואנחנו מתייעצים איתם באופן רציף בשלל הנושאים.
הורים נוער אקשיבה תשובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד