י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אסון טבע

הישראלית ביוון: "אין לנו שום דרך לצאת מכאן. מזון גם כן בקושי"

מיכל שלם, ישראלית השוהה ביוון בשיטפונות הכבדים, מספרת: "אנחנו נצורים בלי חשמל, אין לנו שום דרך לצאת מכאן" • "לא ברור לי למה לחסידים באומן כל המדינה נדרכת ונדרשת, אבל לישראלים שתקועים פה באסון טבע, אין מילה אחרת לתאר את מה שקורה פה, אף אחד לא מתעורר" | הבהירה בעצב: "נשכחנו"

הישראלית ביוון: "אין לנו שום דרך לצאת מכאן. מזון גם כן בקושי"
השטפונות בצפון יוון צילום: באדיבות חברת פספורטכארד ומגנוס איתור וחילוץ

שיטפונות חסרי תקדים פקדו במהלך השבוע את יוון, טורקיה ובולגריה, שהובילו לנזק רב במדינה ואף גבו את חייהם של 14 הרוגים בהצפות. מיכל שלם, ישראלית השוהה ביוון, שוחחה עם גדעון אוקו ברדיו 103FM וסיפרה על המתרחש במקום ועל החופשה שהפכה לאירוע מפחיד למדי.

"אנחנו נצורים, בלי חשמל מאז יום שלישי", שיתפה שלם. "הדרכים הרוסות, אין לנו שום דרך לצאת מכאן. מזון גם כן בקושי, היום ננסה ברגל להגיע לאיזו מכולת במרחק חצי שעה הליכה בתקווה שהדרך תהיה פתוחה. מחכים לחילוץ, שמישהו יתעורר ויבין שאי אפשר לצאת מכאן בלי חילוץ. אנחנו בבית ששכרנו בכפר, הייתה לנו חופשה מהממת אבל מיום שלישי הכול השתנה".

עוד תיארה כי "ניסינו לצאת מפה בשלישי בבוקר וכבר אי אפשר היה, איך שקיבלנו את ההתרעות כבר אי אפשר היה לצאת. זה הפתיע אותנו, בשלישי בבוקר, איך שקיבלנו את האזהרה, אנחנו אנשים אחראים, ארזנו, קיצרנו, 150 מטר אחרי פתח הבית הכביש קרס, בקושי הצלחנו לעשות אחורה ופנה ולחזור לבית שאנחנו שוהים בו. עם המשפחה שלי, נסעו לחגוג לי יום הולדת וקיבלתי יום הולדת שכנראה לא נשכח בחיים".

"אנחנו בלי חשמל, עם מעט מאוד אוכל, אחד מבני המשפחה שלנו גם צליאקי, אז חוץ מלקטוף ענבים ותפוחים מהעץ אין לי הרבה אופציות עבורו", הודתה, והוסיפה: "יש לי פה חיילים שצריכים לחזור לצבא. לא פשוט. ניסינו לפנות למשרד החוץ, לביטוח, חברות החילוץ, אנחנו רק שומעים 'יגיעו אליכם', אבל שום דבר לא קורה. אנחנו פה נצורים ורק מקבלים מהמקומיים פה עוד מידעים על עוד כביש שקרס ועוד גשר, ולא ברור לנו בכלל איך יוצאים מפה".

"אם מישהו לא יתעורר כנראה נעשה פה גם את ראש השנה"

באשר להתנהלות מול הגורמים האמורים לסייע במצב שכזה, הסבירה: "ממשרד החוץ אין מענה, המקסימום שאמרו זה 'לכו תקוששו מזון אצל השכנים היוונים', שאני חייבת לציין שהם מדהימים ועוזרים ככל שהם יכולים. יש לנו קבוצת וואטסאפ של ישראלים, היחידי שהצליח לתפוס את משרד החוץ זה מה שנאמר לו. הקונסוליה שנמצאת בקבוצה אמרה לפנות אליהם רק במקרה של סכנת חיים, אבל כמו שזה נראה עכשיו אם מישהו לא יתעורר כנראה נעשה פה גם את ראש השנה".

"לא ברור לי למה לחסידים באומן כל המדינה נדרכת ונדרשת, אבל לישראלים שתקועים פה באסון טבע, אין מילה אחרת לתאר את מה שקורה פה, אף אחד לא מתעורר ונדרש. כל הישראלים שנתקעו פה נאלצו לבטל את הטיסות שלהם, היינו אמורים לטוס ברביעי חזרה, אין לנו שום דרך לצאת מכאן", הדגישה.

בנוסף, סיפרה שלם כי "יצרתי קשר עם חברת התעופה והתשובות שאני מקבלת פשוט מזעזעות, 'אין לנו דרך לשנות, אתם יכולים לשנות את הטיסות רק בעלות של מאות דולרים נוספים לבן אדם ובלי אפשרות שינוי נוספת'. אין לי מושג מתי אני יוצאת מפה, אף אחד לא נותן אינדיקציה. כל חברות התעופה מנצלות את המצב, במקום שיסייעו, שיעזרו, וכבר היו מצבים שבהם ישראלים גילו סולידריות, ארגנו טיסות מיוחדות, פה כלום. נשכחנו. חוסר וודאות מוחלט. אנחנו שומרים על מורל גבוה, הכול טוב, הרבה צחוקים. לפחות יש לנו נוף יפה. בחוף שמתחתינו 40 מכוניות נסחפו לתוך המים. בקבוצת וואטסאפ אני חושבת שיש משהו כמו 200, אבל אין לי מושג מי כבר חולץ".

"היו ישראלים שניסו בימים הראשונים לצאת, סיכנו את עצמם והגיעו כנראה בדרך לא דרך לכל מיני מקומות, ויש כאלו שניסו ונתקעו, ויש כאלו שהמכוניות שלהם נסחפו ובמזל הם מצאו מחסה בבתים של יוונים. זו לא חוכמה גדולה לצאת מכאן עכשיו, זו סכנת נפשות. משרד החוץ, חברות החילוץ, חברות התעופה - קצת התחשבות, זו לא סיטואציה רגילה, לא ביקשנו אותה. תגלו קצת סולידריות", אמרה לסיום.

 

יוון שטפונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד