כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024
מגדלור של ביטחון

שגריר ישראל: אזרבייג'ן היא מדינה בטוחה ליהודים ולישראלים

"אזרבייג'ן היא מדינה בטוחה ליהודים וישראלים", ג'ורג' דיק, שגריר ישראל באזרבייג'ן התייחס למצבם של היהודים במדינה החולקת גבול עם איראן. השגריר השתתף בכנס המוקדש למורשת ולתרבות של יהודים בצפון מזרח הקווקז, והבהיר כי הישראלים במדינה בטוחים

שגריר ישראל: אזרבייג'ן היא מדינה בטוחה ליהודים ולישראלים
ג'ורג' דיק שגריר ישראל באזרבייג'ן צילום: Pixabay / שגרירות ישראל באזרבייג'ן

ג'ורג' דיק, ערבי נוצרי מיפו, אחד השגרירים המובילים של ישראל שעושה עבודה יוצאת דופן באזרבייג'ן, לקח חלק בכנס המוקדש למורשת ולתרבות של יהודים בצפון מזרח הקווקז במדינה.

"שתי המדינות חולקות הבנה של איומים, הזדמנויות, סוגיות אסטרטגיות ואזוריות. באזרבייג'ן מבקרים 50 אלף ישראלים מדי שנה", ציין השגריר. בנוסף, הדגיש דיק כי בסיוע המכון הפוליטכני הגדול Teknion Israel Group Ltd, הוקם באזרבייג'ן מרכז אבטחת סייבר.

במהלך 30 השנים האחרונות, אזרבייג'ן וישראל יצרו יחסים דיפלומטיים חזקים וידידותיים שהתפתחו לשותפות אסטרטגית. הקשרים בין שתי המדינות מקיפים גם את מגזר האנרגיה, עם שותפות איתנה ורב-גונית.

הקשרים הכלכליים משקפים צמיחה משמעותית בסחר הדו-צדדי, והגיע ל-1.7 מיליארד דולר בשנים האחרונות, שתי המדינות מתמקדות בגיוון יחסי הסחר שלהן.

אזרבייג'ן היא מדינה של עשרה מיליון תושבים השוכנת בין רוסיה לאיראן. בנובמבר 2022 פתחה אזרבייג'ן שגרירות בישראל, ומאז פיתחו שתי המדינות קשרים דיפלומטיים וכלכליים חזקים.

אזרבייג'ן היא ביתה של הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם בעל הרוב המוסלמי, והמדינה היא מגדלור של ביטחון ליהודים, אנטישמיות כמעט ולא קיימת במדינה, וללא צורך באבטחה בבתי כנסת ובבתי ספר יהודיים. ממשלת אזרבייג'ן מכסה את עלויות החינוך היהודי, ויש שבעה בתי כנסת במדינה, שלושה מהם בעיר הבירה באקו.

המקומיים של אזרבייג'ן גאים בהרמוניה הבין-דתית של המדינה, והם לא מבינים את האנטישמיות שרואים במדינות אחרות. הישראלים מבקרים באטרקציות התיירותיות של המדינה, ורבים מבקרים במהלך האביב והקיץ.

ג'ורג' דיק, שגריר ישראל באזרבייג'ן, הוא הנוצרי הערבי הישראלי הראשון שהפך לשגריר. הוא גדל במשפחה נוצרית מזרחית-אורתודוקסית בשכונת עג'מי ביפו. דיק הצהיר שהוא בעל מורשת ארמנית דרך אביו.

בסך הכל, אזרבייג'ן היא מודל של הרמוניה בין-דתית וידידה אמיתית של ישראל ושל העם היהודי. המדינה היא מגדלור של ביטחון ליהודים, וממשלתה ואנשיה מחויבים לשמר ולהגן על הקהילה היהודית.

אזרבייג'ן היא אחד המקומות הבודדים עלי אדמות שבהם בתי הכנסת אינם צריכים לנעול את דלתותיהם בלילה. מלבד זאת, אזרבייג'ן היא אחת המדינות המוסלמיות הבודדות שאנשיה מניפים בגאווה דגלי ישראל ורואים בחיוב את מדינת היהודים.

הרפובליקה של אזרבייג'ן היא מדינה באירו-אסיה, בעבר הקווקז, הסמוכה לים הכספי. היא גובלת ברוסיה בצפון, בגאורגיה ובארמניה במערב, ובאיראן בדרום.

לאזרבייג'ן מורשת תרבותית עתיקה. בעוד שהחוקה האזרית לא מגדירה דת רשמית במדינה, רוב האוכלוסייה משויכת לזרם האסלאם השיעי. למרות זאת, הזהות המוסלמית של האזרחים נוטה להיות מבוססת יותר על אתניות ותרבות. אזרבייג'ן נחשבת לאחת המדינות המוסלמיות בעלות הסובלנות הדתית הגבוהה ביותר.

אזרבייג'ן נוסדה כמדינה ב-1918 ושנתיים לאחמ"כ הצטרפה לברית המועצות. עם התפרקות השלטון הסובייטי ב-1991 היא שבה והפכה לעצמאית. זמן קצר לאחר מכן, הכירה ישראל רשמית בעצמאות אזרבייג'ן. לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים נרקמו יחסים כלכליים ויחסים ביטחוניים שכללו הקמת בסיס של המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים במדינה.

ישראל, שנחשבת מדינה נערצת בדעת הקהל האזרי, מייחסת חשיבות אסטרטגית לקשרים שלה עם אזרבייג'ן שסמוכה לאיראן. בטהרן לא אוהבים את היחסים בין ירושלים לבאקו ובעבר דווח ששירותי הביטחון האזרים סיכלו ניסיונות פיגוע ביעדים ישראליים במדינה.

שגריר ישראל בבאקו, ג'ורג' דיק, הוכרז בשנה שעברה לאחד משני מצטייני משרד החוץ. דיק, ישראלי ערבי-נוצרי שהוא גם הראשון בישראל שמונה לתפקיד שגריר, התברר כמינוי מוצלח במיוחד. הוא פועל רבות בקרב העם האזרבייג'ני והוא התפרסם בעיקר בדאגתו לאזרחי המדינה בתקופות בהן שררו העימותים מול ארמניה על חבל נגורנו-קרבאך. השגריר דיק הוא אחד האישים הפופולריים ביותר באזרבייג'ן כולה.

באזרבייג'ן פועלת קהילה יהודית וותיקה. הרב זמיר איסייב, רב הקהילה וראש הקהילה בבאקו אמר בשנה שעברה בראיון לעיתון 'יתד נאמן' על השגריר: "השגריר ג'ורג' דיק הצליח להביא הישגים מדהימים בתפקידו כאן. הוא הפך את ישראל למותג נוצץ ברחוב האזרבייג'ני והפך כאן לגיבור לאומי, לא פחות. בעיצומן של מתקפות הטילים במלחמה מול ארמניה, הוא נסע לאזורים המופגזים, נפגש עם אזרחים, חיזק אותם והצטלם איתם. דאג לעזרה הומניטרית לפליטים, הביא רופאים עבור הפצועים. רק כדי לסבר את האוזן, אם תראו את התמונות של כל השגרירים שנמצאים פה באזרבייג'ן לאנשים ברחוב, הם לא יזהו אף אחד, חוץ מג'ורג' דיק שעמד לימין העם האזרבייג'ני ברגעים הכי קשים שלו".

הרב מספר כי "השגריר דיק גם מאד חם ביחסו לקהילה היהודית, הוא ואנשי צוותו המעולים תמיד עומדים לצד הקהילה, אוזנם תמיד כרויה לשמוע אותנו, לעזור ולתרום".

אזרבייג'ן ג'ורג' דיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד