א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
כלי לצמצום פערים

הממשלה תאשר את הצעת רה"מ למפת איזורי עדיפות לאומית חדשה

הממשלה תאשר את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו למפת אזורי עדיפות לאומית. המפה תיתן הכוונה לעבודת הממשלה והיא משמשת כאחד הכלים הממשלתיים החשובים ביותר לצמצום פערים ולקידום פריסת האוכלוסייה בישראל, הסבירו בממשלה

הממשלה תאשר את הצעת רה"מ למפת איזורי עדיפות לאומית חדשה
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הממשלה תאשר הבוקר (ראשון) את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו למפת אזורי עדיפות לאומית. המפה תיתן הכוונה לעבודת הממשלה והיא משמשת כאחד הכלים הממשלתיים החשובים ביותר לצמצום פערים ולקידום פריסת האוכלוסייה בישראל, הסבירו בממשלה.

בחודשים האחרונים הוביל משרד ראש הממשלה עבודת מטה מעמיקה שבחנה את מפת העדיפות הלאומית, השימוש בה ותבחיניה. בעבודת המטה התגלה כי המפה הקיימת אינה נמצאת בשימוש נרחב מספיק במשרדי הממשלה, באופן המצמצם פערים חברתיים-כלכליים, ואינה נותנת מענה ליישובים באשכול 5 במדד הכלכלי-חברתי של הלמ"ס, על אף היותם מתחת לממוצע הארצי ברוב הקריטריונים במדד.

המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס בודק את הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה לפי קריטריונים של הרכב דמוגרפי, השכלה וחינוך, רווחה, תעסוקה ורמת חיים. על מנת לאפשר שימוש רחב יותר במפה, שאינו גיאוגרפי בלבד, הושם דגש על פערים כלכליים וחברתיים.

בנוסף, המפה שתאושר תאפשר לראשונה מענה מיוחד בקטגוריה חדשה של יישובים קדמיים (0-4 ק"מ מקו הגבול), בהתאם לחוות הדעת הביטחונית של צה"ל לשנת 2023, שעודכנה לראשונה משנת 2017.

לדברי הממשלה, מפת העדיפות הלאומית מקנה לשרי הממשלה אפשרות לתת עדיפות לפעילות ביישובים בפריפריה החברתית או הגיאוגרפית בישראל, במטרה לצמצם פערים חברתיים וכלכליים, לחזק את ההתיישבות סמוך לגבולות המדינה ולעודד פריסת אוכלוסיה בפריפריה. אופן השימוש בה הוא כזה שמייצר מענה שוויוני בין כלל היישובים העונים לקריטריונים המצביעים על קיום פערים כלכליים וחברתיים, כמוגדר במפה.

בנימין נתניהו ישיבת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד