ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
יצית מחאות?

המהלך הבא של השר יריב לוין לשינויים במערכת המשפט

יריב לוין מפרסם היום הצעת חוק חדשה לתיקון חוק החוזים וביטול "הלכת אפרופים" שנקבעה ע"י אהרן ברק | לפי הלכה זו השופט יכול לפסוק בניגוד לכתוב מפורש בחוזה על פי כוונות הצדדים

המהלך הבא של השר יריב לוין לשינויים במערכת המשפט
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

שר המשפטים יריב לוין מקדם יחד עם היועמ"שית חוק שיצמצם דרמטית את "הלכת אפרופים". החוק יקבע שחוזים עסקיים יפורשו על פי לשונם ולא על פי פרשנות כוונת חותמיהם, למעט במקרים חריגים.

יריב לוין מקדם יחד עם היועמשי"ת חוק שיצמצם דרמטית את הלכת אפרופים הנודעת של אהרן ברק בענייני חוזים. החוק יקבע שחוזים עסקיים יפורשו על פי לשונם ולא על פי פרשנות למה התכוונו חותמיהם, למעט במקרים חריגים.

לפני 28 שנים קבע נשיא בית המשפט העליון בעת ההיא, השופט ברק, בפסק דין שעסק בדרך לפרש חוזה לפי המשפט הישראלי. הוא קרא לפסק הדין "הלכת אפרופים". ההלכה קובעת כי מה שנכתב בחוק החוזים לא מחייבת בדיקת החוזה ואז את בדיקת החוק אחד אחרי השני אלא בירור של שני הנושאים האלו באותו הזמן. 

בכוונת לוין לקבועי כי החוק יקבע שחוזים עסקיים יפורשו על פי לשונם ולא על פי פרשנות למה התכוונו חותמיהם, למעט במקרים חריגים. הצעת החוק מבקשת לקבוע כברירת מחדל כי חוזים אלו יפורשו לפי לשון החוזה. כלל זה לא יחול במקרה שפירוש החוזה לפי לשונו יביא לתוצאה שאינה מתקבלת על הדעת, במקרה שיש בחוזה הוראות סותרות, וכן במקרה שבו פירוש החוזה לפי לשונו יביא לכך שאין אפשרות לבצע את החוזה. בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי בהתאם לעקרון חופש החוזים, הצדדים לחוזים עסקיים יוכלו לקבוע מראש בחוזה כללים אחרים לפירוש החוזה שעל פיהם יפעל בית משפט בעת שסכסוך יגיע לפניו.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין אמר כי "תזכיר החוק החשוב שמפורסם כעת להערות הציבור לאחר השלמת עבודת מטה מעמיקה ומאומצת נועד לסייע למגזר העסקי בעת עריכת חוזים. מחובתנו לדאוג לביצורו של ערך חופש החוזים, להגביר את הוודאות למגזר העסקי, ולפשט את היכולת לערוך חוזים ולהסתמך עליהם. בנוסף, התיקון אף צפוי להפחית את הדיונים בבתי המשפט ולהפחית דיוני סרק, שכן החוזים יפורשו באופן פשוט ובהיר בהתאם ללשונם. אני מודה למשנה ליועמ"ש (אזרחי) עו״ד כרמית יוליס ולצוותה על עבודתם החשובה בגיבוש תזכיר החוק".

יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד