ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
תכנון להפוך את המקום למוזיאון

מאבק מול הרשויות לשימור בית כנסת עתיק בפולין

האם הפולנים ילאימו את בית הכנסת בוישניובה כדי להפכו למוזיאון של הארמיה קריובה שלא סייעה ליהודים בשואה?. בית הכנסת הולאם על ידי הקומוניסטים לפני שפולין היתה דמוקרטית

מאבק מול הרשויות לשימור בית כנסת עתיק בפולין
בית הכנסת בוישניובה צילום: מאיר בולקה

מאיר בולקה, מייסד ונשיא ארגון J-nerations הפועל לשימור מורשת יהדות פולין, ביקר בימים האחרונים בפולין, מאיר חושש כי הרשויות ילאימו את בית הכנסת בוישניובה כדי להפכו למוזיאון של הארמיה קריובה שלא סייעה ליהודים בשואה.

בית הכנסת הולאם על ידי הקומוניסטים לפני שפולין היתה דמוקרטית, והכוונה של הרשויות כיום היא שבית הכנסת יהיה מוזיאון כי אין להם מה לעשות עם המקום מאחר ואין יהודים בסביבה.

מאיר מספר כי המקומיים מאוד רוצים שזה יהיה מוזיאון לגיבורים פולניים מההיסטוריה הפולנית. "אם זה יקרה, הם מבטלים את היהדות ואת היהודים שגרו שם". מאיר שלח מכתב לראש העיר כדי לבחון איתו אפשרות לשיתוף פעולה כדי לשמור על ההיסטוריה היהודית המקומית ואת המבנה.

במשך שנים עמד בית הכנסת שהוא אחד מתוך שלושה הבנויים מעץ ששרדו את השואה בפולין כאבן שאין לה הופכין. בתחילה שימש בית הכנסת כמחסן רהיטים ובהמשך כתחנת כיבוי אש של העיירה השלווה. עד שיום אחד, עם מעבר תחנת כיבוי האש למקומה החדש, החליט מישהו שיש לשמר את המבנה. אלא שכדי לקבל כספים מהרשויות, יש לפעול לשימור המבנה העתיק.

פרנסי העיירה פנו לרשויות ואלה קיבלו את הבקשה למימון עבודות השיקום והשיפוץ, תוך שבית הכנסת נכנס לרשימת המבנים לשימור. מנקודה זו אין כבר דרך חזרה. העבודות לשימור המבנה ארכו כשנתיים והם כרגע בישורת האחרונה. בנוסף לעבודות השיקום, ביצעה העירייה עבודות לאיתור ממצאים ארכיאולוגיים בעזרת מכ"ם חודר קרקע אולם לא התגלו כל ממצאים, וכך למעשה עומד לו בית הכנסת לאחר עבודות השיקום.

בימים אלה מתנהל דיון עירני בעיירה וישניובה בעניין איך לגרום לבית הכנסת להיות נקודה אטרקטיבית. אחת ההצעות שעל הפרק הוא להפוך את המקום למוזיאון לוחמי האזור והארמיה קריובה אלא שכידוע, הארמיה קריובה לא היו ידידותיים כלפי יהודים ולכן יש לפסול הצעה זו על הפרק.

בולקה פנה לעיריה באמצעות הארגון שהוא עומד בראשו, עם הצעה לשמר את המקום כבית כנסת ומוזיאון יהודי, תוך כוונה כי תלמידים המגיעים עם משלחות הנוער וכן תיירים יהודיים מישראל ורחבי העולם, יבקרו בבית כנסת ייחודי זה. המכתב התקבל בבית העירייה אולם עדיין לא ברור לאן נושבת הרוח.

מאיר בולקה אמר על כך: "אני חייב לציין לחיוב כי התקבלתי בעירייה בסבר פנים יפות. מדובר בעיירה קטנה שאפילו אין לה בית עלמין יהודי משלה בגלל קוטנה אולם פרנסי העיירה מודעים לחשיבות המבנה ולקדושת בית הכנסת שלא סרה ממנו מעולם, ולכן יש אוזן קשבת לשמוע הצעות שונות אולם עד שזה לא יקרה, אין לדעת. אני תקווה כי בקשתי תתקבל בצורה כזו או אחרת ובהחלט אשמח להמליץ לכולם לבקר בבית כנסת זה אם וכאשר תחזור אליו תפארתו כבתחילה".

בבדקה ברישום הקרקעות של העיירה התברר כי מבנה בית הכנסת שוכן על שטח שהיה בבעלות יוסף פרבר, איש אמיד מתושבי העיירה. השטח משום מה לא הולאם (אלא רק המבנה) כך שיש עדיין סיכוי טוב לעוד נקודה יהודית בפולין בקרוב.

פולין מאיר בולקה מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד