כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אהב לעזור לזולת

איש השמחה והחסד: גדול הזמר ר' דדי גראוכר ז"ל הלך לעולמו

אבל כבד בעולם המוזיקה, עם פטירתו של איש העסקים והזמר ר' דדי גראוכר ז"ל שהותיר אחריו עשרות להיטים במוזיקה החסידית ועשיית חסד עם הזולת בהקמת פרויקטים אדירים לחולים ונזקקים. בן 62 בלבד בלכתו | הלווייתו מחר בצהריים | 'בחדרי חרדים' עם קווים ראשונים לדמותו

איש השמחה והחסד: גדול הזמר ר' דדי גראוכר ז"ל הלך לעולמו
דדי גראוכר צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מבית החולים שיבא בתל השומר מגיעה הבשורה הקשה והמעציבה על פטירתו של הזמר ואיש העסקים ר' עודד דוד (דדי) גראוכר ז"ל שהלך לעולמו לאחר שהתייסר ביסורים קשים ומרים בשנים האחרונות והוא בן 62 בפטירתו.

בשבועות האחרונים אושפז דדי בבית החולים ורבים קיבלו על עצמם קבלות טובות לרפואתו הן באמירת 'אשר יצר' בכוונה והן בברכת המזון מתוך הסידור, אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה.

"דדי", כפי שכונה בפי כל נולד בט"ו באב תשכ"א, לאביו ר' ישעיהו יחיאל גראוכר ז"ל ממנו התייתם בגיל צעיר, ולאמו מרת ציפורה ע"ה ממנה התייתם בגיל 16 ל"ע, לאחר שנהרגה בתאונת דרכים.

משפחתו של דדי גראוכר במקור, ממשפחה של חסידי גור. אביו היה ציוני דתי, אבל השורשים היו חרדים. מצד אבא, סבו היה הרב אברומל'ה גראוכר, ומצד אמו - הרב קנטור מתל אביב, שהיה אחראי על כל העירוב בעיר, ודדי ז"ל גדל אצל סבו לאחר פטירת הוריו.

דדי גראוכר ז"ל מתברך בחביבות מהראשל"צ הגר"ע יוסף זי"ע. צילום: שוקי לרר.

כנער, למד במכינה בגבעת שמואל, שם היה במקהלת ילדים, לאחר מכן למד בישיבת כפר הרואה שם דבק בראש הישיבה הגאון רבי משה צבי נריה זצ"ל שהיה לו כאב לאחר פטירת אביו ז"ל.

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו מרת מלכה דבורה שתחי', לבית סנד שעמדה לימינו במסירות כל חייו ויחד הקימו משפחה לתפארת.

דדי התחיל את דרכו במוזיקה כילד צעיר, וכך סיפר בראיון לעיתונאי חנני בלייך: "הלכתי ערב אחד לחתונה, שם ניגנה התזמורת של מונה רוזנבלום והזמר היה שמואל ברונר. הוקסמתי מהם ואמרתי: אולי גם אני אהיה זמר יום אחד. ככה הכל התחיל. ובאמת, זמן קצר לאחר מכן, עוד כילד, הייתי עולה לשיר בחתונות ובאירועים. באותה תקופה הגיע יגאל צליק לישראל, והקים כאן את מקהלת 'יד בזמר צברים', ואני השתתפתי בה, יחד עם עקיבא מרגליות, ישראל רנד ועוד. עם יגאל צליק יחד עם המקהלה הופענו בארץ ובמקומות רבים בחו"ל. אני זוכר הופעה שלי כילד בברוקלין קולג' בניו יורק, שם שרתי כסולן את "ואמרתם כה לחי" ואת "קול ברמה נשמע".

מאוחר יותר המשיך גראוכר ל"קעמפ אגודה" בטורונטו, שם שר יחד עם סוקי ודינג ומשם המשיכו לניו יורק, ולקחו את דדי לשיר קולות בתקליט "וכל מאמינים" עם מרדכי בן דוד (בשיר "ותתן"), שזו הייתה הפעם הראשונה ששר בתקליט כלשהו.

את האלבום הראשון הקליט דדי זמן קצר לפני שאביו נפטר, אביו החליט להוציא לו אז תקליט. היה זמן בזמן לימודיו בישיבה בכפר הרואה שם היה חבר במקהלה, עליה ניצח ד"ר מרדכי סובול ז"ל, שגם עיבד והפיק מוזיקלית את אלבומו הראשון. אחרי האלבום הראשון עבד דדי גם עם המלחין הרב ברוך צ'ייט, שהוציא אלבום שם דדי שר כמה משיריו.

דדי גראוכר ז"ל עם חברו הטוב מרדכי בן דוד | צילום: אריאל רבינסקי.

ברבות השנים התקשר דדי לרבי מאלכסנדר זצ"ל, ה"אמרי מנחם". הרב'ה אמר לדדי: "בתקופה הכי קשה לך - תשיר ותשמח יהודים, ומזה תכיר מלכים ורוזנים, ותעשה הרבה צדקה וגם הרבה עסקים". במשך השנים היה מקורב דדי לגדולי וצדיקי הדור מכל המגזרים. בשנים האחרונות התקרב דרך בנו, ר' שי גראוכר, למרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל, אשר במעונו נערכו שמחות הברית לנכדיו. התרומה למוסדות צדקה, תורה וחסד היתה אחד מהדגלים אותם נשא דדי ע"ה כל חייו.

בפן המוזיקלי, השותפות עם המלחין יוסי גרין שהחלה באלבום "רצה הקב"ה" הזניקה את דדי במעלה צמרת המוזיקה החסידית, והפכה אותו לזמר שעמד בשורה הראשונה של הזמרים, יחד עם מרדכי בן דוד ואברהם פריד, יבדלו לחיים.

אחד הלהיטים הגדולים של דדי היה השיר "כי הם חיינו" שהלחין הרב ברוך צ'ייט, כמו גם השיר "לך אתן את הארץ הזאת" (שהלחין מונה רוזנבלום) שהפך לשיר שהכי מזוהה איתו, לצד עוד להיטים גדולים כדוגמת: "הוא יגאל" ו"וקווי ה'" ועוד.

במשך כל השנים הופיע יחד עם גדולי הזמר מרדכי בן דוד ואברהם פריד לצד המלחין יוסי גרין ועוד בהופעות ענק בכל רחבי העולם. בערב בחירות 96', היה דדי שותף להפקת הענק בפארק הירקון, קונצרט שירי שבת עם מרדכי בן דוד, אברהם פריד, יוסי גרין ודדי עצמו, שסחף אליו קהל ענק של כ-150,000 איש, ויש האומרים שהיה חלק מן הגורמים להצלחתו של בנימין נתניהו באותן בחירות. ככלל, דדי החזיק בחברות קרובה עם ראה"מ נתניהו, וגם עם אישי ממשל בכירים בארה"ב. כך למשל היה ידיד קרוב של ראש עיריית ניו יורק בזמנו, רודי ג'וליאני, לו שר אף את שיר הקמפיין.

לצד הקריירה המוזיקלית שלו ניצל דדי את קשריו כדי לעשות הרבה חסד ולעזור לארגונים וגם לאנשים פרטיים. כך למשל 'האסק' - מחנה קיץ לילדים מיוחדים שלוקח 400 ילדים מיוחדים מההורים לחודשיים תמימים, דדי דאג בזמנו לתרומת סכומי עתק למחנה הקיץ.

גם ב'עזר מציון' הייתה לו חלק בביסוס ביסוד הארגון, ודדי עמד לימינו של יו"ר עזר מציון הרב חנניה צ'ולק, ויחד פעל להקמת הוסטל לילדים חולי סרטן שזקוקים לטיפולים בסיוע של הנגיד מוטי זיסר ז"ל. בזכות התרומות הראשוניות להן דאג דדי מידידיו בעלי הממון, הוקם בית "אורנית" ו"בנק מח העצם".

מודעת האבל.

כך גם היה שותף דדי בארגון "זכרון מנחם" שלזכרו של מנחם ארנטל ז"ל הלחין את השיר "מנחם". הכל ידעו כי דדי תמיד נענה בשמחה לבקשות לשיר לבוא בפני חולים או ארגונים שונים, גם בשנים בהן פנה דדי לעסקיו והתרחק מעט משדה המוזיקה.

גם באותן שנים, בכל פעם שדדי שמע זמר חדש שאהב את שירתו ואת דרכו, התקשר לחזקו בכך, ואמר לי כי המטרה העליונה של כל זמר צריכה להיות קידוש שם שמים, ולעשות כל מה שניתן למען עולם התורה.

מכריו מספרים ל'בחדרי חרדים' על אדם שלפני הכל היה שמח, מצחיק, מלא בשמחת חיים למרות ייסוריו הרבים, שהשמחה שלו הדביקה את כולם. "היה תמיד מלא באנרגיה שסחפה אחריו את כולם.", מספר אחד מידידיו. "לפני כל דבר דדי היה – מענטש. היה כיף להיות במחיצתו. דדי היה איש חסד בכל רמ"ח אבריו. הוא לא יכל לשמוע שיש משפחה שאין לה מה לאכול".

ידידו יוסי גרין כותב בספרו כי "דדי לקח את הסבל ואת הכאב שלו, כמי שאיבד את שני הוריו בתור נער צעיר, בתור מנוף לשמח אנשים אחרים".

לפני חמש שנים הובהל דדי לבית החולים, לאחר שאיבד את ההכרה. במשך כמה ימים היה ללא הכרה, מונשם ומורדם, ובמצב לא טוב. ב"ה, לאט לאט התחזק והשתקם אך עדיין היה חלש. בשבועות האחרונים מצבו הלך והידרדר עד שדדי השיב את נשמתו ליוצרה כשסביב מיטתו נמצאים בני משפחתו האוהבת שלא עזבו אותו לא לרגע.

הותיר אחריו את רעייתו שתחי' וילדיו. בנו הגדול הוא, איש החסד הנודע הרב שי גראוכר שעזב את כל עיסוקיו ולא עזב את מיטת אביו.

הלוויתו תצא מחר יום שלישי, בשעה 14:00 בצהריים בבית העלמין 'ארץ החיים' בצומת הר טוב.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

דדי גראוכר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד