כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מחלוקת מדינית

נשיא איראן: "נוציא את הכסף איפה שנרצה": ארה"ב: "לא נכון"

נשיא איראן אמר שטהראן תוציא את 6 מיליארד הדולר ששוחררו מהקפאה בקוריאה הדרומית בהסכם חילופי שבויים, והם ינוצלו "בכל מקום שנצטרך". ארה"ב הכחישה את הדברים

נשיא איראן: "נוציא את הכסף איפה שנרצה": ארה"ב: "לא נכון"
איברהים ראיסי צילום: סוכנות הידיעות תסנים

נשיא איראן, אברהים ראיסי, אמר כי ממשלתו תחליט כיצד היא תוציא 6 מיליארד דולר שהוקפאו בעבר בקוריאה הדרומית, הכסף אמור להשתחרר בהסכם חילופי שבויים עם ארה"ב, הוא אמר לרשת NBC כי הכסף יושקע "בכל מקום שנצטרך אותו".

בראיון לערוץ האמריקאי בטהרן, ראיסי אמר שהאמריקאים המוחזקים במעצר באיראן יחזרו הביתה בקרוב, ואמר כי עסקת חילופי השבויים של ארה"ב ואיראן תושלם "בזמן המתאים" וכי העצורים האמריקנים "בריאים מאוד".

במסגרת ההסדר, תינתן לטהראן גישה לכ-6 מיליארד דולר מהכנסות הנפט איראניות שנחסמו בבנקים בדרום קוריאה בגלל סנקציות אמריקאיות. אבל פקידים אמריקאים אומרים שהבנק המרכזי של קטאר יפקח על הכספים ואיראן תורשה להשתמש בכסף רק למטרות הומניטריות בהתאם לסנקציות של ארה"ב.

בתגובה לדברי ראיסי, בכיר בממשל ביידן אמר כי הכספים ששוחררו יועברו תחילה לקטאר. לאחר מכן, משרד האוצר יעקוב מקרוב אחר כל העסקאות כדי להבטיח שהכסף ישמש אך ורק למטרות הומניטריות.

"הכסף יהיה בבנק בקטאר וכל עסקה תהיה בפיקוח של משרד האוצר האמריקאי - עסקה אחר עסקה", אמר הבכיר. "זה מיועד לסיוע הומניטרי בלבד".

מחלקת המדינה אמרה שארצות הברית תוכל להקפיא שוב את הכספים ששוחררו אם איראן תנסה להוציא את הכסף תוך הפרה של הסנקציות האמריקאיות.

"הכסף יכול לשמש רק למטרות הומניטריות, ואנחנו נישאר ערניים בצפייה בהוצאת הכספים ויש לנו את היכולת להקפיא אותם שוב אם נצטרך", אמר דובר מחלקת המדינה, מאט מילר, לכתבים.

מבקרי ההסכם טוענים כי על ידי מתן גישה לאיראן לכספים החסומים, ממשל ביידן מאפשר לטהרן לשחרר כסף אחר שבו היא יכולה להשתמש לקניית נשק או למימון כוחות פרוקסי במזרח התיכון.

בראיון אמר ראיסי כי לאיראן תהיה "סמכות" לגבי אופן הוצאת הכספים. "הכסף הזה שייך לעם האיראני, לממשלת איראן, אז הרפובליקה האסלאמית של איראן תחליט מה לעשות עם הכסף הזה", אמר.

איראן טוענת כי היא התייחסה לעצורים האמריקאים בצורה חוקית ואנושית, ודחתה את האשמות של האו"ם וארגוני זכויות אדם כי האמריקנים נעצרו באשמת שווא.

כשנשאל על הטענות שאיראן מספקת לרוסיה מל"טים שמוסקבה משתמשת בהם באוקראינה, אמר ראיסי כי קייב עדיין לא סיפקה לטהרן ראיות ומסמכים המוכיחים את ההאשמה.

בראיון חזר ראיסי על עמדתה השקרית של איראן שלפיה למרות שלטהרן יש הסכמי שיתוף פעולה ביטחוני עם רוסיה, היא לא סיפקה לה נשק ששימשו במלחמתה של מוסקבה נגד אוקראינה. "אין לנו תפקיד במלחמת רוסיה-אוקראינה", אמר ראיסי.

אך במצגות בפני פקידי ממשל זרים וכתבים, אנליסטים של סוכנות הביון של ארה"ב הציגו שרידים של מל"טים איראניים שלדבריהם נמצאו באוקראינה, ומל"ט שלם ברובו מאזור הכורדי בעיראק. שני המל"טים שנמצאו באוקראינה ובעיראק נראו זהים, עם אותו עיצוב משולש, מוטת כנפיים, גוף פיברגלס ומנוע מדחף ראשוני מאחור.

 

 

איראן ארה"ב מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד