כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
זה המתווה שגובש

כך נערכים למחסור באספקת החשמל בגוש דן

בשל הגידול הצפוי בביקוש לחשמל, בעיקר בגלל הגידול באוכלוסייה, מגמת החשמול במגזר הביתי והמעבר לתחבורה חשמלית, התריע מנהל מערכת החשמל (חברת "נגה") כי צפוי מחסור באספקת החשמל במרכז גוש דן כבר בשנים הקרובות | זה המתווה שגובש

כך נערכים למחסור באספקת החשמל בגוש דן
הרכבת הקלה בגוש דן צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

בשל הגידול הצפוי בביקוש לחשמל, בעיקר בגלל הגידול באוכלוסייה, מגמת החשמול במגזר הביתי והמעבר לתחבורה חשמלית, התריע מנהל מערכת החשמל (חברת "נגה") כי צפוי מחסור באספקת החשמל במרכז גוש דן כבר בשנים הקרובות. בהתאם להחלטת ממשלה 211 מאוגוסט 2021, תחנת הכוח רידינג לא תייצר עוד חשמל בטווח הזמן הארוך כאשר היא צפויה להיסגר, ואילו החשמל למרכז גוש דן יסופק על ידי קווי הולכת חשמל – "פתרון ההולכה המלא", הכולל בין היתר את הקמת תחנות המיתוג "עתידים" (שכבר נפתחה בשנת 2022) ו"מורשה" והקמת קווי מתח עליון (161) חדשים מתחנת המיתוג "מורשה" למרכז גוש דן בסמיכות לכביש מספר 5.

עד להשלמת פתרון ההולכה המלא למרכז גוש דן, לכל המאוחר בשנת 2032, יש צורך לייצר חשמל באופן זמני במרכז גוש דן בכדי לספק את כלל הביקושים באזור. לכן, במסגרת החלטת ממשלה 587 ממאי 2023 בנושא "ייעול ייצור החשמל והבטחת יכולת אספקת חשמל", נקבע כי יוקם צוות ממשלתי בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, אשר ייקחו בו חלק נציגי רשות החשמל, משרד האוצר ומינהל התכנון, והוא יפעל בתיאום עם חברת "נגה". הצוות שהוקם נדרש לבחון ולהמליץ לשר האנרגיה והתשתיות בדבר החלופה המועדפת לייצור חשמל בתחנת הכוח רידינג בתקופת הביניים. בחינת החלופות כללה השוואה בין האפשרות של שיפוץ היחידות הקיימות בתחנת הכוח לבין האפשרות של הקמת יחידות ייצור חדשות זמניות בשטח התחנה.

השיקול העיקרי שעמד בפני הצוות ואשר הנחה את אופן בחינת החלופות, היה הבטחת אמינות אספקת החשמל. על כן, החליט הצוות הבין-משרדי להעדיף את חלופת היחידות הזמניות, אשר תייעל את ייצור החשמל ותאפשר גמישות הפעלה של יחידות הייצור, תועיל מבחינת הפחתת זיהום האוויר בתהליך הפקת החשמל ותאפשר להחזיר לשימוש הציבור חלק משטח התחנה בלוחות זמנים קצרים יותר. במקביל, הוחלט על ידי הצוות, כי יקודם ייצור חשמל מבוזר ברחבי גוש דן, באמצעות הקמת מתקני אנרגיה מתחדשת ואגירה ומתקני ייצור חשמל קטנים בגז טבעי. זאת, במטרה לצמצם ככל הניתן את ההספק הנוסף שיידרש להקים בתחנת הכוח רידינג באופן זמני ועל מנת לצמצם ככל הניתן את שעות פעילות התחנה. עם זאת, הקמת היחידות הזמניות החדשות, מחייבת ראשית את אישור התכנית על ידי מוסדות התכנון, ולכן, הדבר היה יוצר חוסר וודאות בנוגע ליכולת לקדם חלופה. לכן, ממליץ הצוות, כי עד לקבלת וודאות מספקת בנוגע לחלופת יחידות היצור הזמניות החדשות, תקודם במקביל גם חלופת שיפוץ היחידות הקיימות, וזאת לתקופת ביניים של שנה לכל היותר.

בנוסף, המליץ הצוות כי את חלופת היחידות הזמניות יקדם ככל הניתן המגזר הפרטי, זאת על מנת להיצמד למתווה הרפורמה במשק החשמל שנקבע בשנת 2018 וקבע כי תחנת הכוח רידינג תימכר על ידי חברת החשמל למגזר הפרטי.

הצוות הבין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות יעקוב בחודשים הקרובים אחר קידום התכנית הסטטוטורית של היחידות הזמניות, זאת עד להכרעה סופית ביחס לחלופה הנבחרת ביולי 2024 לכל המאוחר.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ: "נושא אספקת החשמל לגוש דן קריטי למשק הישראלי ובשל כך, עם כניסתי לתפקיד, זיהיתי צורך לטפל בסוגיה באופן מידי. לאחר חלופות רבות שנבחנו הוחלט כי המתווה הנוכחי, שהוסכם על כלל הגורמים המקצועיים ומשתף את המגזר הפרטי, הוא המתאים ביותר וזה שיבטיח את יציבות אספקת החשמל בגוש דן בשנים הקרובות וייתן מענה לביקוש ההולך וגובר. לצד זאת, אנו ממשיכים לקדם את פתרון ההולכה הכולל במטרה להבטיח שכלל התושבים ייהנו מאספקת חשמל אמינה. קיים צורך דחוף בהתאמת משק החשמל לדרישות והאתגרים ההולכים וגדלים בפנינו, וכפי שאושרו ההחלטות להקים שתי תחנות כוח חדשות, להזרים אלפי מגהוואט נוספים לרשת, להסב את תחנות הכוח הפחמיות לגז ולהקים מערך אגירה לאומי, אמשיך להוביל החלטות נוספות שיובאו לאישור הממשלה בקרוב למען אזרחי ישראל וביטחונה האנרגטי של מדינת ישראל".

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד