י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
התערבות נוספת

בג"ץ מורה לשר לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים

ברקע העתירות שהוגשו כנגד שר המשפטים בעניין אי כינוס הוועדה: בג"ץ הוציא צו על תנאי שמורה לשר יריב לוין לנמק מה הסיבה שהוא אינו מכנס עד כה את הוועדה לבחירת שופטים. המשמעות היא שלוין הוא זה שיצטרך להסביר מדוע לא כינס עד עתה את הוועדה ולא העותרים

בג"ץ מורה לשר לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים
יריב לוין צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בית המשפט העליון הוציא היום (חמישי) צו על תנאי לסגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין בעקבות העתירות שמבקשות לחייב אותו לכנס את הוועדה למינוי שופטים.

המשמעות היא שבג"ץ רואה לכאורה בסיס בעתירות ושלוין יצטרך להסביר מדוע לא כינס עד עתה את הוועדה ולא העותרים. המשמעות המעשית היא כי בית המשפט יקיים דיון אחד בנושא ואחר כך תינתן החלטה.

כזכור, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין הגיש אמש את תשובתו לעתירות המבקשות מבג"ץ לכפות עליו לכנס את הוועדה למינוי שופטים. בתשובתו מבהיר השר כי נושא כינוס הוועדה הוא בסמכותו בלבד.

לוין כותב בתשובה לבג"ץ כי "החלטת השר על אי כינוס הוועדה ניתנה על רקע מו"מ קונסטיטוציוני מורכב וסבוך במטרה לגבש הסכמה רחבה במחלוקת ציבורית-חברתית-פוליטית. מחלוקת ציבורית שאל לו לבית המשפט להכריע בה".

עוד כתב: "שנית, מינויו של השר ליו"ר הוועדה, ושיקול דעתו הינו חלק מהסדר חוקתי באיזון שבין הרשויות. התערבות בהחלטות השר והחלפת שיקול דעתו בשיקול דעת בית המשפט, יפגע באופן חמור בעיקרון הפרדת הרשויות.

שלישית, השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה. השר פעל בהתאם לסמכותו וחובתו, ותוך שיקול דעת קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה. בין היתר מהטעם שכינוס הוועדה כעת יפגע בהשגת תכלית החוק.

בהחלטתו של השר לא נפל פגם כלשהו, ולמצער לא פגם היורד לשורש העניין העשוי להצדיק התערבות שיפוטית", כתב.

יריב לוין בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד