כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
במוקדי הצריכה המשמעותיים

ההחלטה שתתמרץ הקמת מתקני ייצור מאנרגיה מתחדשת ואגירת חשמל

רשות החשמל החליטה על פרמיה שתתמרץ הקמת מתקני ייצור מאנרגיה מתחדשת ואגירה חשמל בסמוך למוקדי הצריכה

ההחלטה שתתמרץ הקמת מתקני ייצור מאנרגיה מתחדשת ואגירת חשמל
חשמלאי. אילוסטרציה צילום: Roni Schutzer/Flash 90

רשות החשמל מחליטה על מתן פרמיה למתקני יצור ואגירה שיוקמו במוקדי הצריכה המשמעותיים, המאופיינים במרקם אורבני צפוף. מטרת ההחלטה הינה להאיץ את היקף הקמת מתקנים לייצור אנרגיות מתחדשות ביישובים אלו, באופן שיוביל לייעול השימוש ברשת החשמל, לצמצום אובדני החשמל ולשיפור אמינות האספקה.

הביקוש הגובר לחשמל, המחסור בקרקע ושינויי האקלים מצריכים מציאת פתרונות ייחודיים שיבטיחו את אמינות אספקת החשמל, צמצום הקמת רשת חשמל חדשה ועמידה ביעדי האנרגיות המתחדשות. המגמה לביזור מקורות ייצור החשמל (ייצור חשמל באמצעות מתקנים קטנים בפריסה ארצית) נמצאת בעיצומה, ולה יתרונות רבים כמו האפשרות לייצר אנרגיה ירוקה ונקיה והכנסת תחרות למשק, אך כאשר אלו אינם מוקמים במוקדי צריכה יש צורך בהקמה של רשת בהיקפים גדולים, כאשר להקמת הרשת ישנה השלכות תכנוניות וסביבתיות משמעותיות, ואיבוד טבעי של חשמל בהולכה.

הפרמיה בהחלטה, אשר הוגדלה במהלך השימוע, תחול על כ-70 מרכזים אורבניים ונקבעה בגובה של 6 אג' לקוט"ש ולמשך של כ-15 שנה. הפרמיה תחול על מתקני ייצור שיחוברו ברשת החלוקה וגם על מתקני אגירה במתח הגבוה אשר מהווים אמצעי חיוני לוויסות השינויים בפרופיל הצריכה המקומי. מתקני האגירה אשר ינוהלו בהתאם לצרכים המקומיים, יוכלו לשפר את אמינות אספקת החשמל באזור, וייסעו במתן מענה לעומס על רכבי ההשנאה והרשת בשעות שיאי הביקוש. 

להערכת הרשות, אסדרה זו תגביר את הכדאיות הכלכלית להקמה של מתקני הייצור במוקדי הצריכה, ותכווין את בעלי העניין למצות את פוטנציאל הרשת הפנויה ועירוב השימושים האזורים המצויים בשטח המבונה הקיים והמתוכנן. קירוב מתקני הייצור לליבת מוקדי הצריכה יכולה לתת מענה ולהשתלב באופן אופטימלי בגידולים הצפויים בצריכת החשמל. כמו כן, תגדיל הפרמיה את הכדאיות במיצוי השטח בחניונים לרכבים פרטיים, חניוני תחבורה ציבורית, קירוי מבני ציבור וגגות גדולים בתעשייה ובמסחר יכול להוביל לגידול משמעותי בהיקף האנרגיות מתחדשות באזורים המזכים ולקדם את המשק לעמידה ביעדי הממשלה.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ אמר: "ימים ספורים לאחר שבישרנו על הזרמתם של אלפי מגהוואט נוספים לרשת במטרה לאפשר לכל אזרח או יזם שירצה להתקין בשטחו מתקן אנרגיה מתחדשת, כעת אנחנו מביאים בשורה חדשה למשק הישראלי - שתאפשר לייצב את תפקוד רשת החשמל, להגדיל את אמינות האספקה וליישם את המדיניות שאני מוביל ובתוכה תוכנית האגירה הנרחבת שאני מוביל במשרדי. אנרגיה זה כוח ואמשיך לקדם את מהפכת האנרגיה הירוקה בישראל לטובת אזרחי ישראל ומשק האנרגיה המקומי".

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד