כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הטייסים התווכחו בקוקפיט

הדרמה נחשפת: מטוס רוסי ניסה ליירט מטוס בריטי ובו 30 חיילים

טייס מטוס קרב רוסי ניסה להפיל מטוס מעקב של חיל האוויר הבריטי שבו שהו 30 חיילים, לאחר שחשב כי יש לו אישור לירות. לפי הפרטים, הטייס הרוסי השני התנגד והתווכח עם הטייס הראשון שלו על הירי. רוסיה טענה כי התקרית בספטמבר האחרון נגרמה על ידי "תקלה טכנית"

הדרמה נחשפת: מטוס רוסי ניסה ליירט מטוס בריטי ובו 30 חיילים
מטוס קרב טייפון צילום: Pixabay

טייס רוסי ניסה להפיל מטוס מעקב של חיל האוויר הבריטי ב-2022 לאחר שהאמין שיש לו אישור לירות, כך חושף ה-BBC. הטייס ירה שני טילים, הראשון החטיא ולא נפל כפי שנטען אז. רוסיה טענה שהתקרית בספטמבר האחרון נגרמה על ידי "תקלה טכנית". משרד ההגנה של בריטניה קיבל בפומבי את ההסבר הרוסי.

אבל כעת שלושה מקורות מערביים בכירים עם ידע על התקרית סיפרו ל-BBC כי תקשורת רוסית שיורטה על ידי המטוס הבריטי באמצעים אלקטרוניים מתקדמים נותנת תיאור שונה מאוד מהגרסה הרשמית.

המטוס הבריטי עם צוות של עד 30 חיילים טס במשימת מעקב מעל הים השחור, במרחב האווירי הבינלאומי ב-29 בספטמבר בשנה שעברה, כאשר נתקל בשני מטוסי קרב רוסיים SU-27.

התקשורת שיורטה מגלה כי אחד הטייסים הרוסים חשב שקיבל אישור להפיל את המטוס הבריטי, בעקבות פקודה מעורפלת ממפקדה רוסית.

עם זאת, הטייס הרוסי השני התנגד וקילל את הטייס הראשון שלו כשירה את הטיל הראשון. המטוס הבריטי עמוס בחיישנים ליירט תקשורת יכול היה להקשיב לאירוע שעלול היה לגרום למוות שלהם. משרד ההגנה הבריטי לא פרסם פרטים על הדיווח הזה.

בתגובה לגילויים החדשים הללו מסר דובר משרד ההגנה: "הכוונה שלנו תמיד הייתה להגן על בטיחות הפעילות שלנו, למנוע הסלמה מיותרת וליידע את הציבור והקהילה הבינלאומית".

כאשר שני מטוסי ה-SU-27 הרוסים התקרבו למטוס הריגול הבריטי, הם קיבלו הודעה מבקר התחנה הקרקעית שלהם.

מקור מערבי אחד אמר ל-BBC כי המילים שקיבלו היו בגדר "יש לך מטרה". שפה מעורפלת זו התפרשה על ידי אחד הטייסים הרוסים כהרשאה לירות.

נראה כי השפה הרופפת הראתה מידה גבוהה של חוסר מקצועיות מצד המעורבים, אמרו מקורות. לעומת זאת, טייסי נאט"ו משתמשים בשפה מאוד מדויקת כשהם מבקשים ומקבלים אישור לירות.

הטייס הרוסי שיחרר טיל אוויר-אוויר, ששוגר בהצלחה אך לא הצליח להינעל על מטרתו, כך נמסר ל-BBC. זו הייתה החמצה, לא תקלה.

מקורות הגנה אמרו ל-BBC כי אז פרצה מריבה בין שני הטייסים הרוסים. הטייס של ה-SU-27 השני לא חשב שקיבלו אישור לירות. הוא שאל את חברו למעשה מה הוא חושב שהוא עושה. ובכל זאת הטייס הראשון עדיין שיחרר טיל נוסף.

אך הטיל השני פשוט נפל מהכנף - מה שמצביע על כך שהטיל לא היה תקין או שהשיגור הופסק.

שלושה שבועות לאחר מכן אישרה ממשלת בריטניה שהאירוע התרחש - לאחר הסבר ממשרד ההגנה הרוסי שכינה זאת "תקלה טכנית".

בהצהרה בפני חברי פרלמנט ב-20 באוקטובר, שר ההגנה דאז, בן וואלאס, כינה זאת "אירוע שעלול להיות מסוכן".

אבל הוא קיבל את ההסבר הרוסי ואמר: "איננו רואים באירוע הזה הסלמה מכוונת מצד הרוסים, והניתוח שלנו מסכים שזה נבעה מתקלה".

עם זאת, הדלפת מודיעין סודית חשפה כי הצבא האמריקני דיבר על מה שקרה במונחים קשים יותר. בשורה של מסמכים, שהודלפה לאינטרנט על ידי ג'ק טייקסירה, צעיר בן 21 ממסצ'וסטס, שעבד במחלקת המודיעין של המשמר הלאומי של חיל האוויר האמריקאי ונעצר בארה"ב, אותה תקרית תוארה כ"כמעט ירי".

"האירוע היה הרבה יותר חמור ממה שהוצג במקור ויכול היה להסתכם במלחמה", דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

לפי שני גורמי הגנה אמריקאים, הטייס הרוסי פירש לא נכון פקודה מהקרקע. "הטייס הרוסי שנעל את המטוס הבריטי, ירה, אבל הטיל לא שוגר כראוי".

העיתון גם ציטט פקיד הגנה אמריקאי עלום שם שתיאר את התקרית "כממש ממש מפחידה".

בתגובה לדיווח שהודלף על "כמעט ירי" משרד ההגנה הבריטי פרסם הצהרה נוספת שהוסיפה יותר ערפול מאשר בהירות. משרד ההגנה הבריטי טען ש"חלק ניכר מהתוכן של המסמכים אינו נכון".

עשויות להיות מספר סיבות מדוע בריטניה לא רצתה לתת את הפרטים המלאים. ראשית, בריטניה לא תרצה לפרסם את היקף איסוף המודיעין שלה ואת פרטי התקשורת המיירטים. חשוב מכך אף אחד מהצדדים לא רצה הסלמה - כזו שעלולה למשוך חבר נאט"ו לעימות צבאי עם רוסיה.

אבל התקרית אכן מראה, שוב, כיצד טעות אחת וחישוב שגוי של אדם אחד עלולים לעורר עימות רחב יותר.

משרד ההגנה הבריטי מסר ל-BBC כי "האירוע הזה הוא תזכורת מוחלטת להשלכות הפוטנציאליות של הפלישה הברברית של פוטין לאוקראינה".

זו לא הפעם הראשונה שטייס רוסי פזיז פוגע במטוס נאט"ו במרחב האווירי הבינלאומי.

מוקדם יותר השנה, מטוס רוסי הפיל מל"ט מעקב לא מאויש אמריקאי, שטס גם הוא מעל הים השחור. באותה תקרית הוענקה לטייס הרוסי מדליה, אבל רוב המומחים מסכימים שזה היה בגלל מזל ולא מיומנות.

המקרים הללו מעלים שאלות רציניות לגבי המשמעת והמקצועיות של חיל האוויר של רוסיה.

למרות ניסיון ההפלה, המטוס של חיל האוויר הבריטי המשיך לבצע טיסות מעקב מעל הים השחור - עדות לאומץ של הצוותים שניצלו בקושי מאסון.

מאז התקרית, טיסות המעקב הלל לוו על ידי מטוסי טייפון חמושים בטילי אוויר-אוויר.

בריטניה היא בעלת הברית היחידה של נאט"ו שמבצעת משימות מעל הים השחור.

מלחמת אוקראינה רוסיה רוסיה בריטניה חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד