כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
תפילות בצל המלחמה

"באמצע התפילה נפלו ארבעה טילים": כך עבר ראש השנה באוקראינה

מי ינוח ומי ינוע: בחרקוב נמלטו למרחב מוגן באמצע תפילת החג, בקייב חגגו במלון הכי יוקרתי בעיר, באודסה התגבשו ליומיים שלא יישכחו ובז'פרוז'ה הגיעו קרוב לחמש מאות יהודים כ"י לתפילות | יהודי אוקראינה חגגו את ר"ה, בפעם השנייה, בצל המלחמה הבלתי פוסקת עם פוטין

"באמצע התפילה נפלו ארבעה טילים": כך עבר ראש השנה באוקראינה
ראש השנה באוקראינה צילום: באדיבות המצלם

הקהילות היהודיות באוקראינה ציינו את ראש השנה - בפעם השנייה ברציפות, תחת המלחמה הבלתי פוסקת. התיאורים מרבני הקהילות מלמדים על מאמץ עילאי לנהל את שגרת החג בצל המלחמה.

"החג עבר עלינו באווירה מיוחדת מאוד", מספר הרב משה מוסקוביץ, רב העיר חרקוב ושליח חב"ד, "ביום הראשון, במהלך תפילת 'שמונה עשרה' של שחרית, נפלו ארבעה טילים בסמיכות מקום".

"היה רעש גדול. נמלטנו במהירות למרחב המוגן וכעבור מספר דקות שבנו לתפילות. בלילה השני של ראש השנה, נפלו שוב פעם ארבע טילים, הפעם בשעה 12:30 בלילה. היום, בתקיעת שופר, בית הכנסת היה ממש מלא, כמו בשנים הטובים, עם שש מאות יהודים. מספר שיא".

באודסה, הקהילה היהודית התגבשה ליומיים מרוממים במיוחד. "חגגנו את סעודות החג, מאה ושמונים יהודים, במלון מרכזי בעיר, היה ממש מדהים", מספר שליח חב"ד ורב העיר ודרום אוקראינה, הרב אברהם וולף, "לא היה מקום להיכנס מרוב עומס, פשוט ניסי ניסים, כאילו אין מלחמה. גם בבית הכנסת הגיעו מאות יהודים לכל תפילות החג".

בעיר הגרעין האוקראינית, ז'פרוז'ה, הגיעו קרוב לחמש מאות יהודים לבית הכנסת המרכזי. "אנחנו עדיין תחת הרושם הגדול של החג", מספר רב העיר ושליח חב"ד הרב נחום ערנטרוי, "כל התפילות עברו באופן רגוע יחסי, למעט כמה אזעקות".

בקהילת קדם בקייב, חגגו יהודי הקהילה יחד עם שליח חב"ד הרב פנחס וישצקי. התפילות וארוחות החג נערכו במלון הכי יוקרתי בקייב, וזאת במטרה לעודד את יהודי הקהילה, לאחר שנה וחצי של מצב מלחמה.

גם בשאר הערים, עדכנו רבני הקהילות היהודיות על מצב רגוע יחסית במהלך ימי ראש השנה. בסעודות החג הקהילותיות, הוכנו מבעוד מועד צלחות אישיות עם סימני החג: ראש של דג, רימון, ותפוח בדבש.

עשרות הקהילות קיבלו בערב החג משלוחי ענק, עמוסים במזון ומארזים מיוחדים לחג, ששוגרו על ידי הרשת היהודית האוקראינית JRNU, המלווים את פעילות הקהילות היהודיות ושלוחי חב"ד לאורך כל ימות השנה. במשלוחים המיוחדים צורפו גם לוחות שנה מרהיבים, עלוני הסברה על החגים ושלל אביזרי עזר לפעילות החגים.

מלחמת אוקראינה רוסיה אוקראינה ראש השנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד