כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
קול בודד ואמיץ

פרופסור פלסטיני שלקח סטודנטים לאושוויץ: "הכחשת השואה מסכנת את השלום"

פרופסור פלסטיני שלקח בעבר סטודנטים פלסטינים לאושוויץ, התייחס לדבריו האנטישמיים של נשיא הרש"פ. מוחמד דג'אני אמר כי עיוות זוועות הנאצים קשור עמוקות לנרטיב הפלסטיני, שנבנה על חוסר השכלה

פרופסור פלסטיני שלקח סטודנטים לאושוויץ: "הכחשת השואה מסכנת את השלום"
מחנה עבודה נאצי. אילוסטרציה צילום: pixabay

פעיל השלום הפלסטיני פרופ' מוחמד דג'אני שהקריירה האקדמית שלו נעצרה לאחר שלימד סטודנטים פלסטינים על השואה מנקודת מבט יהודית, אומר כי "הכחשת השואה מסכנת את השלום".

במרץ 2014 הוא הוביל משלחת של 30 תלמידים למחנה הריכוז וההשמדה הנאצי באושוויץ, בהדרכת שני ניצולי שואה יהודים, בביקור שלדבריו נועד ללמד "אמפתיה וסובלנות".

כשהוא נזכר בהשפעה של נסיעתו החינוכית למחנה ההשמדה הנאצי, אמר דג'אני ל"טיימס אוף ישראל": "הדעות של תלמידים פלסטינים השתנו לאחר שביקרו באושוויץ. הם הבינו שאין להם ממה לחשוש מלפקוח את עיניהם לפרקים אלה בהיסטוריה האנושית הטרגית".

"בבית הספר, הפלסטינים לומדים, 'האויב של האויב שלי הוא החבר שלי'; באושוויץ, למדו, 'האויב של האויב שלי הוא לא בהכרח ידידי'. הם למדו שפסיכופתים ומוחות עבריינים לא ביצעו את האכזריות והזוועות של הנאצים. העבריינים היו פשוט אנשים רגילים שחגגו את חג המולד ואת חג הפסחא עם משפחותיהם ואהבו את הכלבים שלהם".

אבל בעקבות המסע נאלץ הפרופסור למדעי המדינה להתפטר מתפקידו בהוראה באוניברסיטת אלקודס בירושלים, שם היה המנהל המייסד של המכון ללימודים אמריקאים ואחד מאנשי החינוך הפלסטינים הבודדים שלימדו על השואה. הוא עשה זאת לאחר לחץ ואיומים מהאוניברסיטה שלו.

"הייתה התנגדות עזה לקחת סטודנטים לאושוויץ מכיוון שהידע שהם עשויים לרכוש יסתור את הנרטיב הקולקטיבי. היו שחשבו שהשואה היא נרטיב ציוני כדי להשיג תמיכה בינלאומית בישראל", נזכר דג'אני.

"שבירת טאבו והתרחקות מהקהל זוכה בדרך כלל להתנגדות חריפה של הקהילה. בתקווה לשבור את הטאבו הזה, רציתי להשאיר דלת פתוחה לשינוי חברתי, פיוס ושלום".

היחס הפלסטיני לשואה שוב עלה לאחרונה לאחר שנשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בנאום בכינוס של פת"ח עורר סערה בינלאומית רחבה, הוא טען כי היטלר רדף את היהודים לא בגלל גזעם ודתם אלא בשל " תפקיד חברתי", שלדבריו "היה קשור לריבית, כסף וכן הלאה וכן הלאה".

"האנטישמיות היא שהפעילה את הגזענות והאיבה של היטלר כלפי היהודים", אמר דג'אני. "הוא האמין שחיסול היהודים יפתור את הבעיות הכלכליות של גרמניה. 'מיין קאמפף' של היטלר מתאר כיצד הוא הפך לאנטישמי. תזה מרכזית אחת היא הנושא של 'הסכנה היהודית', שטוענת שיש קונספירציה יהודית להשיג הגמוניה עולמית".

לשאלה האם הצהרותיו של אבו מאזן משקפות את דעתם הכללית של הפלסטינים, משיב דג'אני: "אני לא מאמין שדעותיו על אנטישמיות ועל השואה נפוצות בחברה הפלסטינית מאחר ויש בורות רבה על אנטישמיות. הנושא לא נלמד ברמת האוניברסיטאות, ויש איסור חברתי לחקור כל נושא הקשור לשואה מנקודת מבט יהודית".

"הכחשת שואה ועיוות אינם נכונים היסטורית, ושגויים עובדתית, ומהווים איום משמעותי על המוסר וכבוד האדם, ועל סיכויי הפיוס והשלום בין פלסטינים לישראלים", אומר דג'אני.

 

פלסטינים הכחשת שואה אבו מאזן נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד