ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
מאחורי הקלעים

מיזם של איחוד האירופי וסעודיה נועד לתמרץ השלום הישראלי-פלסטיני

שרים ממספר מדינות יתכנסו בשולי עצרת האו"ם כולל שרים, ערביים כדי לסכם על הטבות שמהן יוכלו ישראל והפלסטינים ליהנות אם יעשו הסכם שלום. הכוח המניע העיקרי מאחוריו הוא הנציג המיוחד של האיחוד האירופי

מיזם של איחוד האירופי וסעודיה נועד לתמרץ השלום הישראלי-פלסטיני
הפלגים הפלסטינים בעזה צילום: צילום ערבי

ערב הסעודית, האיחוד האירופי, הליגה הערבית ושותפות בינלאומיות אחרות יחשפו היוםיוזמה שמטרתה לתמרץ את ישראל והרשות הפלסטינית להגיע להסכם שלום.

פגישת לגבי תכנית "מאמץ יום השלום" תתקיים בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. המשימה של שרים ממספר מדינות כולל מדינות ערביות להמציא "חבילה תומכת בשלום", תוצג לישראל ולרשות עם חתימת הסכם שלום עתידי, כך אמר גורם בינלאומי בכיר הבקיא בנושא ל'טיימס אוף ישראל'.

קבוצת עבודה אחת תתווה מנגנוני שיתוף פעולה אזוריים, מדיניים וביטחוניים אפשריים בזמן שלום, קבוצת עבודה שנייה תפתח הצעות לשיתוף פעולה כלכלי בתחומים כמו מסחר, השקעות, חדשנות, תחבורה, משאבי טבע ואיכות הסביבה, וקבוצת עבודה שלישית תפתח הצעות לשיתוף פעולה בנושאים הומניטריים, בין-תרבותיים וביטחון אנושי.

היוזמה שפועלת במאמץ משותף של האיחוד האירופי, סעודיה והליגה הערבית בשיתוף ירדן ומצרים. עם זאת, גורמים שמכירים את הפרויקט אמרו שהכוח המניע העיקרי מאחוריו הוא הנציג המיוחד של האיחוד האירופי לתהליך השלום במזרח התיכון סוון קופמנס.

הצדדים דנים גם בהצעה משנת 2013 של האיחוד האירופי לגבי "חבילה חסרת תקדים של תמיכה מדינית, ביטחונית וכלכלית" לשני הצדדים בסכסוך ברגע שיגיעו להסכם שלום. התנאים של הצעה כזו מעולם לא פורסמו והקמת קבוצות העבודה תספק לצדדים הזדמנות לעשות זאת.

הקבוצות ישאפו לקיים הערכה ראשונית בדצמבר הקרוב עד ספטמבר 2024, כך על פי הגורם הבינלאומי הבכיר. מדינות וארגונים מרחבי העולם הוזמנו לקחת חלק במאמץ האיחוד האירופי-ערבי, כולל ארצות הברית.

ממשל ביידן צפוי לשלוח נציג לאירוע היום, אך אינו מתלהב במיוחד מהרעיון, כך לפי שני מקורות הבקיאים בנושא.

פקידים ישראלים ופלסטינים לא הוזמנו לאירוע היום, מכיוון שהוא מתמקד בשיתוף התורמים לחבילה התומכת בשלום. עם זאת, תומכי היוזמה מתקשרים עם ישראל והפלסטינים כדי לשמוע מה הם רוצים לכלול בחבילה, אמר הבכיר הבינלאומי.

ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, ידון ביוזמה עם שר החוץ אלי כהן ושר החוץ של הרשות הפלסטינית ריאד אל-מליכי בפגישות נפרדות בעצרת הכללית של האו"ם השבוע.

סעודיה ארצות הברית נורמליזציה הרשות הפלסטינית האיחוד האירופי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד