י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
‏פרשת אליזבת צ'ורקוב

רה"מ עיראק טוען כי אין בידיו "שום מידע" בנוגע לזהות חוטפי הישראלית

ראש ממשלת עיראק התייחס לפרשת החוקרת הישראלית - רוסית בעיראק: "שום קבוצה טרם נטלה אחריות על החטיפה של האישה הרוסיה, ואין בידינו שום מידע בנוגע לזהות חוטפיה". הוא טען כי הפרשה הזיקה לעיראק

רה"מ עיראק טוען כי אין בידיו "שום מידע" בנוגע לזהות חוטפי הישראלית
הכורדים בצפון עיראק צילום: כאן חדשות

ראש ממשלת עיראק ינאם השבוע בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, הוא מקווה לשכנע את העולם שהוא המנהיג שיכול סוף סוף לפתור את הבעיות המתמשכות של ארצו של שחיתות וחוסר יציבות פוליטית - ולהפוך אותה לשותף אמין עבור האזור.

הוא טוען שכמנהיג העיראקי הראשון מאז פלישת ארה"ב ב-2003 שבילה את כל חייו במדינה, הוא מסוגל להבין טוב יותר מה עברו העיראקים ולבצע שינויים.

כל ראש ממשלה אחר בעיראק בילה שנים בגלות או עבד בחו"ל, אבל מוחמד שייע אל-סודאני, בן 53, מעולם לא ברח מעיראק, למרות שסדאם חוסיין הורה להוציא להורג את אביו וקרובי משפחה אחרים.

"אני תוצר של מוסדות המדינה", אמר מר אל-סודאני בראיון ל'ניו יורק טיימס' שנערך לאחרונה בבגדד, "ואני מבין את האזרחים ואת סדרי העדיפויות שלהם". הוא תיאר את עצמו כחלק מ"דור שני" של פוליטיקאים פוסט-חוסיין, ואמר שבעלי הרקע שלו קרובים יותר לאנשים ומבינים ש"הרחוב רוצה שינוי".

אל-סודאני, הוא מוסלמי שיעי, נבחר בסופו של דבר לראש הממשלה מכיוון שהיה מקובל על כל הצדדים, כולל המפלגות הסוניות והכורדיות בעיראק.

אחת המטרות העיקריות של אל-סודאני באו"ם השבוע היא להביא השקעות מאירופה ומארצות הברית, כמו גם חיזוק המאמצים עם מדינות ערב הסוניות לסייע בבניית תשתית להפקת גז טבעי. זה יכול בסופו של דבר להפוך את עיראק לעצמאית יותר באנרגיה ותלויה פחות באיראן, שמספקת כעת כ-35 עד 40 אחוזים מצרכי הכוח של עיראק.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי איראן וטורקיה, נותרו שכנות קשות. למרות שלפעמים הן תמכו, הן גם הפריעו בעקביות למאמציה של עיראק לשגשג. בתחילת כהונתו של אל-סודאני הפציצה איראן את צפון עיראק שוב ושוב, כשהיא מכוונת את התקיפות נגד חמושים אנטי-איראניים החוסים באזור צפון כורדיסטן והדגישה את הקלות שבה היא עלולה להפר את ריבונותה של עיראק. טורקיה עושה את אותו הדבר לכורדים טורקים מיליטנטיים בעיראק.

איראן גם היתה מעורבת בנובמבר אשתקד במתקפה בה נהרג אזרח אמריקאי המתגורר בבגדד. בתי המשפט בעיראק הרשיעו איראני וארבעה עיראקים הקשורים למיליציה שיעית ששמה לא נמסר. בנוסף במרץ נחטפה באותה שכונה אזרחית רוסית-ישראלית, החוקרת אליזבת צ'ורקוב. ממשלת ישראל ושירותי מודיעין מערביים אחרים, כמו גם כמה גורמי ביטחון עיראקים, טענו שהיא נחטפה על ידי ארגון חיזבאללה עיראקי, קבוצה חמושה חוקית בעיראק שנחשבת לנציגה של איראן, האגף הפוליטי שלה הוא חלק מהקואליציה של סודאני. שישה חודשים לאחר מכן, לא היה סימן להתקדמות בתיק.

"אף קבוצה לא לקחה עדיין אחריות רשמית לחטיפת האישה הרוסית, ואפילו המידע שלנו עדיין לא זיהה קבוצה מסוימת", אמר סודאני בראיון. "האירוע פוגע במוניטין של יציבות עיראק וביכולת של סוכנויות הביטחון שלנו".

איראן טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד