ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
"הרגשתי שאלוהים אוהב אותי"

ניתוח חירום אורתופדי בחוט השדרה הציל גבר משיתוק

נפילה כמעט אגבית בבית הסתיימה עבור גבר בחבלת חוט שדרה, בהשתתקות הידיים והרגליים ובניתוח חירום בהדסה עין כרם, שבזכותו חזר לתפקד. "אני חי, הולך, משתמש בידיים ושום דבר מזה לא מובן מאיליו", הוא אמר. "יכולתי להיות היום משותק אם המומחים מהדסה לא היו פועלים במהירות ובשיא העדינות והרגישות בחדר הניתוח"

ניתוח חירום אורתופדי בחוט השדרה הציל גבר משיתוק
עידן עם ד"ר שהואן משמאל וד"ר עינב מימין, מסוגל ללחוץ ידיים ולעמוד על הרגליים צילום: דוברות הדס

עידן בן זנו הלך לישון כמדי יום, כשהתעורר כדי לגשת לשירותים, לא תאר לעצמו את המשכו המטלטל של הלילה ושהנסיבות יובילו לניתוח חירום בהדסה שיציל אותו משיתוק. "באמצע הלילה קמתי לשירותים, לא עניין חריג או יוצא דופן", הוא מספר. "הרגשתי סחרחורת מאוד חזקה, ובשירותים כבר ראיתי שחור בעיניים. הצלחתי לקרוא לאשתי גלית, שהייתה ממש במקרה ערה כי כשקמתי נגעתי לה בלי לשים לב ברגל. זה בעצם מה שהציל פה את המצב כי מסתבר שהיא מייד ניגשה אליי. בשלב הבא אני מוצא את עצמי בתוך שלולית של דם, אחרי שאיבדתי את ההכרה וגלית מעליי, מנסה להעיר אותי ומעודדת אותי לקום. נפלתי עם הידיים קדימה והן ננעלו מתחת לכל הגוף ועוד כשמשני הצדדים תוחם אותי המשקוף של הדלת. אני מנסה להזיז את הגוף, ואין תחושה. לא בידיים ולא ברגליים. זה היה סופר מוזר. הרגשה שלא חוויתי. בשלב הזה עוד לא נלחצתי אבל בפירוש לא יכולתי לזוז".

עוד סיפר: "גלית חילצה לי את הידיים והצליחה לגרור אותי מעט, ואחרי כמה דקות חזרה קצת מהתחושה ברגליים. הידיים נשארו משותקות ולקח זמן עד שפינו אותי לבית החולים כי המצב היה מורכב".

עידן בן ה-38, העוסק בהפקת אירועי בלונים לארגונים ומוסדות, הבין שמצבו לא פשוט. "כשהגעתי להדסה עין כרם התחלתי להפנים שהסתבכתי, אבל הרגשתי שאלוהים אוהב אותי. הצוות הגיע והקיף אותי ודבר ראשון תפר את הגולגולת שנפתחה מהנפילה. לאחר שהתלוננתי על כאב וחולשה וגם תחושת שיתוק בידי וברגלי, הגיע ד"ר מוחמד שהואן, אורתופד מומחה בניתוחי עמוד שדרה, וקלט את המצב ואת מה שעובר עליי. הוא הפנה אותי במהירות לבדיקות הדמיה וכשיצאתי מה-MRI, כבר התחילו להכין אותי לניתוח".

ד"ר אוהד עינב, מומחה בכירורגיה אורתופדית עם התמחות על בניתוחי עמוד שידרה מורכבים, טראומה של עמוד שידרה וניתוחי עמוד שידרה ניווני, שהוזעק להשתתף בניתוח מספר: "עידן פונה אלינו עם זעזוע מוח ועם דיווח על תחושת שיתוק שתקפה אותו שוב ושוב בידיים וברגליים. במהלך הפינוי באמבולנס חזרה המוטוריקה ברגליים אך לא בזרועות. הוא הרגיש משותק, לא יכל לפתוח וליישר אצבעות ולא להפעיל תנועות בשורש כף יד ובמרפק. בדיקת CT צוואר הראתה היצרות עמוד שדרה צווארי בחוליות העליונות, וכשבוצעה גם בדיקת MRI הוא אובחן עם פגיעת חוט שידרה סביב אותן חוליות ונפיחות בחוט השדרה. בהחלטת מנהל היחידה ד"ר ג'וש שרודר, הוחלט כי הניתוח יבוצע על ידי שני מנתחים בכירים בשל מורכבות הניתוח והצטרפתי לסייע לד"ר שהואן. יחד עם המרדימים ד"ר ולדיסלאב אוזרקי וד"ר הייתם מסמר בצענו ניתוח במסגרתו שוחררה תעלתה השדרה וקובעו החוליות במקום בו הייתה הפגיעה".

ד"ר שהואן מדגיש כי הזמן הוא מוטיב קריטי במקרים שכאלה. "בהדסה, ביחידת עמוד השדרה אנו דוגלים בביצוע ניתוח פגיעות חוט שידרה בהקדם האפשרי בכדי לאפשר לחוט השדרה התאוששות מרבית שלאחר הפגיעה. יחד עם המידיות חשובה לנו עבודת הצוות אשר מביאה לתוצאות מקסימליות".

עידן, המתאושש לאחר הניתוח בהדסה עין כרם, לא מסתיר את התרגשותו מן התוצאות המוצלחות של הניתוח. "רגע לפני שהרדימו אותי ד"ר שהואן הסביר לי מה הולכים לעשות. הוא היה רגוע ושידר בטחון אבל גם הדגיש שזה ניתוח מאוד עדין. החלטתי שאני לא מפחד וסומך על הבנאדם המדהים והמקצועי הזה שעומד מולי, ונרדמתי בלי שום חשש", הוא מספר. "כשהתעוררתי הודתי לאלוהים והודתי למנתחי יחידת הגב ולכל האנשים בחדר הניתוח שהיו חלק ממה שקרה שם. אני חי! אני הולך, אני מזיז את האצבעות ומשתמש בכפות הידיים, ושום דבר מזה לא מובן מאיליו. יכולתי להיות היום משותק אם המומחים מהדסה לא היו פועלים במהירות ובשיא העדינות והרגישות בחדר הניתוח. כל יום שעובר מחלחלת בי ההבנה שיכולתי להיות במקום אחר לגמרי אם לא הייתי מגיע לכאן".

עידן, תושב שכונת גילה בירושלים, מנהל כבר כמעט עשור את עסק הבלונים שלו ובימים אלה היה אמור להיות עסוק עד מעל לראש בבניית קשתות בלונים לכבוד החגים בכל בתי הספר בעיר. "יש לי חמישה ילדים, אני חייב לחזור לעבוד ובעיקר חייב לחזור לשמח אנשים עם הבלונים שלי. זו המהות שלי, אני אדם חי, שמח, מלא עשייה. למנתחים ולכל הצוות בהדסה אני לא יודע איך אוכל להודות אי פעם, כי כל מילה תקטן לעומת מה שעשו למעני. החזירו לי את החיים שהכרתי קודם".

בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד