ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024
"האויב יופתע מהיכולות"

מבוסס בינה מלאכותית: צה"ל חושף תיעוד של הטנק החדש

טנק הברק על פיתוחו עמלו כחמש שנים יעצים את יכולות חשיפת האויב ויאפשר לחימה אל מול אויב בחתימה נמוכה ובכל מתארי הלחימה בשדה הקרב הנוכחי והעתידי. השנה החלה קליטת הכלים הראשונים. תיעוד

מבוסס בינה מלאכותית: צה"ל חושף תיעוד של הטנק החדש
טנק הברק צילום: דובר צה"ל

לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור: מנהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק) במשרד הביטחון, זרוע היבשה, חיל השריון וחטיבת "עקבות הברזל" (401) בצה"ל חושפים היום (שלישי) לראשונה את טנק העתיד של צה"ל- הברק.

במהלך שנת 2015 החלו להגות את טנק 'ברק' – הצורך המבצעי, החשיבה על האויב המשתנה ועוד. לאורך שנת 2016 כבר החל תהליך הנדסי לניתוח מערכות חדשות ותהליך אפיון מול תעשיות. בשנת 2018 החל פיתוח הברק. בשנת 2020 החלו ניסויים טכניים. בשנת 2021 החלו ניסויים טכנו-מבצעיים ראשונים ובשנת 2023 החלה קליטת הכלים הראשונים.

טנק הברק נחשף

הברק, טנק המערכה הראשון של צה"ל מדור 5 פותח על ידי מנת"ק במשרד הביטחון, בשיתוף עם מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה וחיל השריון. בטנק משולבות מערכות של חברות אלביט מערכות, רפאל, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות מקרית שמונה ועד מצפה רמון. טנקי הברק הראשונים מייצור סדרתי נקלטו החודש בגדוד הבוקעים (52) שבחטיבת עקבות הברזל (401) ויהפכו לטנקי המערכה העיקריים של חיל השריון ולמערכות נשק להכרעה בתמרון.

יכולות החשיפה, התפעול והעיבוד בברק יהוו מהפכה של ממש בשדה הקרב. המפקד יצויד בקסדת לחימה מפיתוח 'אלביט מערכות', בדומה לקסדות טייסים, שתציג על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, כשהם מעוגנים על מרחב הלחימה. המערכת תאפשר סריקה של 360 מעלות בהזזת ראש ואיתור מטרות בזמן אמת בסיוע יכולות בינה מלאכותית (AI).

לכך יתווספו כוונת טנק ותותחן משופרות בעלות יכולות תצפית ולילה מתקדמות, עם צלב נטו משופר. יכולות חדשות שיאפשרו לצוות הטנק לחימה במדפים סגורים, במיגון טוב יותר לאורך כל הלחימה, בין השאר בזכות מערכת ההגנה המתקדמת 'מעיל רוח' מתוצרת רפאל, שתפקידה להתמודד עם טילי הנ"ט. גם יכולות האש של הטנק עברו שדרוג משמעותי.

טנק הברק (צילום: דובר צה\"ל)

טנק הברק יעצים את יכולות חשיפת האויב ויאפשר לחימה אל מול אויב בחתימה נמוכה ובכל מתארי הלחימה בשדה הקרב הנוכחי והעתידי, מול מכלול האיומים הקיימים לכוח המתמרן. הברק יצויד בכוונת מפקד ותותחן וביכולות איסוף, היתוך ושיתוף מודיעין רציף ועדכני. הברקים יאפשרו לצוות הקרב הגדודי לחימה רציפה בקצב מהיר תוך חשיפת האויב, בשילוב הפעלת אש עצמאית, אורגנית או מרחבית, שתגביר את הקטלניות וההישגים של צוות הקרב. לטנק ה'ברק' יכולות ואמצעים לסגירת מעגלי אש בין כלל הכוחות הנלחמים ביבשה ובאוויר, באופן שיצמצם זמן ויגדיל את הדיוק בקרב. 

קצין שריון ראשי, תא"ל הישאם היבראהים, אמר כי "טנק הברק מביא יכולות חדשות, מחייב אותנו לחשוב על טכניקות קרביות חדשות שיביאו לידי ביטוי את החשיפה המיוחדת עם לא מעט סנסורים. הטנק הזה הוא שובר שויון - רגע היסטורי לצה"ל".

לדבריו, "אם האויב ינסה אותנו הוא יופתע מהיכולות של ה'ברק' בשדה הקרב, יש לטנק יכולות פורצות דרך. יש לו יכולות שאין אותן בעולם. יש לנו יכולות לחשוף ירי נגד טנקים לפני שהוא מבוצע. אני משוכנע שבמלחמה הבאה יהיה תמרון ביותר מזירה אחת ועמוק ביחס למשימות".

שר הביטחון, יואב גלנט, התייחס לקליטת הטנק החדש: "העידן החדשני שמביא איתו טנק הברק לצה"ל הוא קפיצת מדרגה יוצאת דופן וכן ביטוי מובהק ליכולות הטכנולוגיות אשר שבות ומבטיחות בכל פעם מחדש את יתרונו האיכותי של צה"ל - בהגנה ובהתקפה. הברק, הוא טנק המערכה הראשון של צה"ל מדור 5 ומשולבות בו מערכות של חברות אלביט, רפאל, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות מקרית שמונה ועד מצפה רמון".

לדברי גלנט, "טנקי הברק הראשונים מייצור סדרתי נקלטו החודש בגדוד הבוקעים שבחטיבת עקבות הברזל ויהפכו לטנקי המערכה העיקריים של חיל השריון ולמערכות נשק להכרעה בתמרון. יכולות החשיפה, התפעול והעיבוד בברק יהוו מהפכה של ממש בשדה הקרב".

גלנט סיפר על המערכות בטנק החדש: "המפקד יצויד בקסדת לחימה שתציג על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, כשהם מעוגנים על מרחב הלחימה. המערכת תאפשר סריקה של 360 מעלות בהזזת ראש ואיתור מטרות בזמן אמת בסיוע יכולות בינה מלאכותית. לכך יתווספו כוונת טנק ותותחן משופרות בעלות יכולות תצפית ולילה מתקדמות. יכולות חדשות שיאפשרו לצוות הטנק לחימה במדפים סגורים, במיגון טוב יותר לאורך כל הלחימה, בין השאר בזכות מערכת ההגנה המתקדמת 'מעיל רוח' מתוצרת רפאל, שתפקידה להתמודד עם טילי הנ"ט".

צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד