א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מנסים לגבש הסכם

ארה"ב מציעה לסעודיה ברית הגנה בתמורה לנורמליזציה עם ישראל

פקידים אמריקאים וסעודים דנים לגבי אמנת הגנה הדדית כמו ההסכמים הצבאיים שיש לארצות הברית עם בעלות בריתה הקרובות, יפן ודרום קוריאה כדי לגרום לסעודיה לנרמל את היחסים עם ישראל  

 ארה"ב מציעה לסעודיה ברית הגנה בתמורה לנורמליזציה עם ישראל
מוחמד בן סלמאן/בנימין נתניהו צילום: משרד החוץ הסעודי/אורן בן חקון, פלאש 90

פקידים אמריקאים וסעודים דנים לגבי אמנת הגנה הדדית בדומה להסכמים הצבאיים האיתנים שיש לארצות הברית עם בעלות בריתה הקרובות, יפן ודרום קוריאה, מרכיב מרכזי בדיפלומטיה של הנשיא ביידן, כדי לגרום לסעודיה לנרמל את היחסים עם ישראל, כך לפי גורמים אמריקאים ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

על פי ההסכם המסתמן, אם סעודיה תותקף, ארה"ב תבוא לעזרתה. הדיונים לתנאים לפי האמנות במזרח אסיה הנחשבות בין החזקים שיש לארצות הברית מחוץ להסכמים האירופיים שלה, דווחו לראשונה במסגרת השיחות.

העיתון מדווח, כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של ערב הסעודית, רואה בהסכם הגנה הדדי עם ארצות הברית את המרכיב החשוב ביותר בשיחותיו עם ממשל ביידן על ישראל, כך אמרו גורמים אמריקאים בהווה ובעבר. גורמים רשמיים סעודים אומרים כי הסכם הגנה חזק יסייע להרתיע תקיפות פוטנציאליות מצד איראן או שותפיה החמושים, גם כאשר השתיים חידשו ביניהן קשרים דיפלומטיים.

אך יש קשיים, כל הסכם עם סעודיה הדומה להסכמים האמריקניים עם בעלות ברית מזרח אסיה בוודאי יגרור התנגדויות חריפות בקונגרס. כמה מחוקקים בכירים בארה"ב, כולל דמוקרטים בכירים, רואים בממשל הסעודי ובנסיך מוחמד שותפים לא אמינים שלא אכפת להם מהאינטרסים של ארה"ב או זכויות אדם.

לצבא האמריקני יש בסיסים וחיילים הן ביפן והן בדרום קוריאה, אך גורמים אמריקאים אומרים שכרגע אין דיונים רציניים לגבי הצבה של חיילים אמריקאים בסעודיה במסגרת כל הסכם הגנה חדש. לארה"ב יש כ-2,700 חיילים אמריקאים בממלכה.

פקידים אמריקאים אמרו לעיתון כי הסכם דיפלומטי יהיה ביטול סמלי חשוב של המתיחות הערבית-ישראלית ויכול להיות גם בעל משמעות גיאופוליטית עבור ארצות הברית. התקרבות בין ערב הסעודית לארצות הברית, עשוי לגרור את הממלכה רחוק יותר מסין ויחלישו את מאמציה של בייג'ינג להרחיב את השפעתה במזרח התיכון.

 

 

 

סעודיה ארצות הברית ג'ו ביידן נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד