ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ההדיר והוציא לאור מאות ספרים

יו"ר הספריה הספרדית הלך לעולמו בגיל 79

בגיל 79 הלך לעולמו רבי מאיר אביטבול ז"ל משכונת רמת שלמה בירושלים, מייסד הספריה הספרדית בשכונת הבוכרים ו"מכון בני יששכר". הלוויתו תתקיים היום בצהריים בהר המנוחות 

יו"ר הספריה הספרדית הלך לעולמו בגיל 79
רבי מאיר אביטבול ז"ל צילום: שלומי כהן

ברוך דיין האמת: מבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים הגיעה השמועה המעציבה על הסתלקותו של רבי מאיר אביטבול ז"ל יו"ר הספריה הספרדית אשר פעל שנים רבות לההדיר את תורת יהדות ספרד ומורשת יהדות מרוקו והוא בן 79 בפטירתו. 

המנוח ז"ל נולד בקזבלנקה שבמרוקו לאביו ר' עמרם ז"ל ולאמו מרת שרה זוהרה ע"ה לבית אלבז. בילדותו ללמוד בטנג'יר ומאוחר יותר עבר לאנגליה ללמוד בישיבת גייטסהד בראשות הגאון רבי אריה זאב גורביץ זצ"ל. לאחר מכן, השתתף בהקמת ישיבת מרכז התורה שבפרברי פריז, בראשות הגאון רבי יעקב טולידאנו זצ"ל.

בהגיעו לפרקו נשא בארץ ישראל את רעייתו ובאותה שנה, עבר בעקבות הוריו להתגורר במונטריאול שבקנדה, שם לקח חלק פעיל בביסוסה של הקהילה החרדית-ספרדית והמרוקאית, הנקראת בשם 'מרכז ספרד', ואף ניהל את הישיבה המקומית.

בראשית שנות ה -80 עלה לארץ ישראל, והתיישב בשכונת גילה בירושלים. שם הקים בית מדרש ומימן כולל ערב בשכונה. נקרא לנהל את ישיבת ומוסדות 'אוהל משה' בבני ברק של הגאון רבי משה מלכה זצ"ל.

לאחר שנחשף בספריות ישראל לכתבי חכמי ספרד והמגרב ולצילומי כתבי היד שלהם שבספריה הלאומית, הקים את מכון "בני יששכר" על שם סבו, רבי יששכר סימוני זצ"ל לחקר והוצאה לאור של ספרי חכמי ספרד. מספר שנים לאחר מכן הקים את הספרייה הספרדית, המאגדת ספרים של חכמי ספרד שראו אור. מאוחר יותר הקים את 'אור המערב - הוצאה לאור', הזרוע השיווקית של הפעילות שהוציא לאור תחת ידו כ-400 ספרים.

בין הספרים שההדיר ניתן לראות רבים מהחיבורים ששימשו את גדולי הדור הספרדים בספריהם, כל חכם וספרו החשוב. אך בולט הוא רבי יוסף משאש זצ"ל אשר הודפסו כולם מחדש תחת ידיו, לאחרונה ההדיר מחדש את כל ספרי רבי שלום אבוחצירא זצוק"ל נכדו של בעל ה'אביר יעקב'.

שאב את כוחו מרבותיו  הגאון רבי שלום משאש זצ"ל רבה של ירושלים, מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל אשר ביקרו מקרוב בספריה בשנותיה הראשונות, ועודדו ותמכו לאורך השנים.  לא רבים יודעים אך הוא היה מהדוחפים הגדולים להקמתה של תנועת ש"ס בירושלים ובמישור הארצי, כשהוא לוקח חלק פעיל במשימות אשר הושתו עליו כשהוא שותף בהפקדת הערבויות הראשונות לרישום המפלגה ברשויות. במשך כל שנות העשיה שאב את כוחו מהמהפכה התורנית של התנועה על ידי מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל שאף ביקר בספריה. 

הרב אביטבול זכה בפרס נסים גאון, על '25 שנות פעילות והפצת ספרי חכמי הספרדים'. בשנת תשע"ח העביר את משכנה של הספריה הספרדית לשכונת הבוכרים למשכן מרווח ומהודר כיאה לתורתם של חכמי ספרד.

כפי שהתבטא לא מעט, עיקר מטרתו הייתה לפרגן ולעודד כל מהדיר ומוציא לאור של חיבור מחכמי ספרד, ולתת קורת גג דרכה יהיה ניתן להפיץ את החיבורים הללו בציבור.

היה פועל בענווה ובצניעות להשגת מטרותיו וברח מן הכבוד והפרסום. כל באי הספריה מעידים כי היה פונה לכל מבקר ומבקר בגובה העיניים ומושיב כל אחד ואחד לשיחה אודות גדלותם של חכמי ספרד והצורך להפיץ את תורתם. כך עודד נערים צעירים ללמוד מספרים אלו וכך עודד אברכים צעירים להוציא עוד ועוד חיבורים וכתבים מתורתם של אבותינו.

הבשורה המרה על הסתלקותו התקבלה בציבור בהלם רב, הוא הסתיר את דבר מחלתו ולא היה חפץ שאף אדם יטרח או ידאג עבורו כשבפיו תפילה שיוכל לחזור לאיתנו ולהמשיך הלאה בעבודת הקודש.

רבים רבים מבכים מרה את הסתלקותו, ומרגישים כי הוא היה ה'אבא' של כל התשוקה הגדולה שקיימת כיום ב"ה בציבור להחזרת תפארת מורשת המזרח לקדמותה.

הלוויתו תתקיים היום (רביעי) בשעה 14:30 בבית הלוויות קהילות הספרדים בהר המנחות שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הלוויה ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד