ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
בין כסה לעשור

קפידא או סחיטה רגשית? שו"ת נדיר בענייני קפידות

איך אפשר לכפר על פגיעות ישנות? האם אפשר לסמוך על נוסח המחילה בתפילה זכה? מתי זו קפידא אמיתית ומתי "סחיטה רגשית"? לקראת יום הכיפור: תשובות מאירות עיניים של ראש הישיבה הגר"ש שטיינמן בנושא קפידות

קפידא או סחיטה רגשית? שו"ת נדיר בענייני קפידות
הגאון רבי שרגא שטיינמן צילום: שוקי לרר

עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר: במגזין 'במה' התפרסם השבוע שו"ת נדיר עם ראש הישיבה הגאון רבי שרגא שטיינמן חבר מועצת גדולי התורה בנושא קפידות שבין אדם לחברו, הדרך לבקש סליחה במצבים כאלו, מה מוטל על הנפגע ועוד.

בין היתר נשאל הגר"ש האם כשלא נעים לבקש סליחה אפשר להימנע ולסמוך על כך שבנוסח תפילה זכה תיקנו מחילה כללית לכל מי שפגע בי וכו'. תושבת הגר"ש: "ע"פ דין וודאי שלא, אם יודע צריך לפעול שימחל לו".

באשר לאדם שרוצה לומר  שהוא מוחל למרות שבלבו הוא עדיין כאוב, הכריע הגר"ש כי "יענה שמשתדל לעבוד על עצמו למחול אבל שלא ישקר".

עוד שאלות ותשובות בולטות בשו"ת שפורסם:

מי שפגע בחבירו בממון או בלשה"ר האם יש עניין להודיעו ולבקש ממנו מחילה או שמא זה יגרום לו צער ועגמת נפש שעד עכשיו לא היו לו ועדיף שלא יידע.

עדיף שלא.

נפסק בשו"ע שעבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שיפייסנו. כיצד אפשר להשיג מחילה מפגיעות שנעשו לפני שנים רבות ואינו יודע למי לפנות לבקש מחילה?

זו שאלה קשה וישנה, בשנים האחרונות מקיימים ברינה של תורה מעמד בקשת מחילה אחר סדר לימוד של אברכים בתענ"ד בזכות התורה, ושיבקש מהקבה שיתן בלב מי שהוא פגע בו שימחל לו בזכות התורה, תפילה, צדקה.

בן אדם שמקפיד על חבירו שהזיק לו או שפגע בו איומות וקשה לו להסיר את הקפידא האם יש עצה לזה כיצד ניתן להצליח להסיר אותה מליבו?

בן אדם צריך לזכור שהאדם שפגע בו והכה אותו הוא רק שליח של הבורא וכי הוא ייכעס על המקל שהכה אותו צריך לדעת שיש מי שמחזיק את המקל וכמו שאמר דוד המלך כי ה' אמר לו קלל כשאדם מתבונן בזה היטיב על הקב"ה הוא וודאי לא יבוא בטענות וכ"ש שאין לו מה לכעוס על זה שפגע בו.

האם אדם חייב להסיר קפידא מליבו? ומה השכר המובטח לו אם יסיר?

בגמ' שבת: ת"ר הנעלבים ואינם עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים עושים מאהבה ושמחים ביסורים עליהם הכתוב אומר "ואוהביו כצאת השמש בגבורתו". להיות נחשב אוהבים של הקב"ה זה דבר קטן?!

עד כמה צריך להיזהר מקפידות של בני אדם, כיום כל אחד עלול להקפיד בכל דבר קטן כגדול, והתחושה לפעמים שאין לדבר סוף

לפעמים זו באמת סתם סחיטה רגשית, אם אכן הוא גרם עוול לשני צריך להשתדל לפייסו אדם יודע בתוך ליבו מה נחשב פגיעה אמיתית.

המצטרף לתפילת הרבים לבקשת מחילה האם צריך שגם הוא ימחל לאחרים שציערוהו ע"מ לזכות שימחלו לו ?

תמיד יש עניין, אבל זה לא תלוי זה בזה.

עד כמה צריך להדר ולמחול למי שמקפידים עליו כשהפוגע לא בא לבקש מחילה?

לפי הכוחות שלו....

לחצו כאן והשתתפו במעמד להסרת קפידות>>>

 

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד