כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
העתיד כבר כאן

ההחלטה שתגדיל את כמות המתקנים באנרגיה מתחדשת

רשות החשמל מפרסמת שימועים לפתיחת הפקק ברשת והגדלת יכולת החיבור למתקנים ברשת החלוקה בלמעלה מ-2,000 מגה-וואט | היקף החיבור צפוי להביא את ישראל לעמוד ואף לעבור את יעד 20% אנרגיות מתחדשות בשנת 2026

ההחלטה שתגדיל את כמות המתקנים באנרגיה מתחדשת

בהמשך להודעת שר האנרגיה והתשתיות על שחרור למעלה מ-2,000 מגהוואט: לאחר מספר החלטות שמעודדות ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות ביניהן: פרמיה אורבנית, עדכון הליכי החיבור והשילוב ואסדרות ייעודיות לאגירת חשמל, ולאחר עבודת מחקר מעמיקה, מפרסמת רשות החשמל מספר הצעות החלטה שיאפשרו הגדלה של קיבולת המתקנים ברשת החלוקה בכ-2300 מגה-וואט. היקף החיבור צפוי להביא את ישראל לעמוד ואף לעבור את יעד 20% אנרגיות מתחדשות בשנת 2026.

בחודשים האחרונים, לאור עומס על רשת החשמל ניתנו תשובות מחלק שליליות לרבים שביקשו לחבר מתקני ייצור באנרגיות מתחדשות. לאור זאת, ביצעה רשות החשמל בחינת עומק של נתוני הייצור והשימוש ברשת החשמל. בבדיקות אלו זוהו מספר רבדים שעשויים לאפשר שילוב מתקנים נוספים. בהתאם לממצאי הבדיקה, מפרסמת רשות החשמל הצעות החלטה שיהוו שינוי פרדיגמה ביחס לאופן ניהול רשת החשמל כיום ויאפשרו להגדיל את כמות המתקנים באנרגיה מתחדשת שיוכלו לקבל תשובות מחלק חיוביות. זאת, על ידי הגדלת הסיכונים התפעוליים על רשת החשמל לשנים הקרובות ויצירת מנגנונים לניהול הסיכון הנוסף.

עיקר הפער שזוהה הינו בין המקום השמור ברשת למתקני ייצור לבין הייצור בפועל על בסיסו ניתן לשלב מתקני ייצור נוספים כבר בטווח הקצר. עם זאת, שילוב המתקנים הנוספים עשוי להוביל לגודש על רשת החשמל. בכדי להתמודד עם אתגר זה, מציעה הרשות להוסיף מנגנון מחייב לקטימת מתקני ייצור חדשים (הפסקת הזרמת החשמל מהמתקן לרשת החשמל) בעד 200 שעות קטימה תפעולית בשנה. מעבר ל-200 שעות אלו, ובמידה הצורך, מציעה הרשות לאפשר לנגה וחברת החשמל לקטום מתקנים קיימים וחדשים תוך פיצוי מלא ליצרן על הקטימה. 

מנגנון חדש זה משנה באופן משמעותי את היכולת לנהל סיכונים ברשת החשמל, תוך חלוקתם בין רשות החשמל, נגה, חברת החשמל ומפעילי המתקנים.

בכדי להבטיח שוויוניות בגישה למכסה הנוספת, מפרסמת הרשות לשימוע הוראת שעה לפיה סדר הבדיקה של כלל הבקשות לחיבור ושילוב מתקני ייצור חדשים ממועד השימוע יהיה על בסיס הגרלה החל ממועד השימוע ועד לעשרה ימים לאחר ההחלטה. כמו כן, מציעה הרשות עדכונים לאמת המידה לשילוב מתקני ייצור באנרגיה מתחדשת במתח נמוך, כך שלוחות הזמנים להקמתם יעמדו על בין שנה לשלוש שנים ביחס לעבודות הנדרשות לשילובם ברשת – צעד נוסף להגדלת כמות התשובות החיוביות.

הרשות מנחה כי המכסה הנוספת, שתעמוד על 2300 מגה-וואט, תחולק בין מתקנים במתח הגבוה והנמוך, תוך הבטחה של 1200 מגה-וואט למתח הנמוך, המבטיחה כי המכסה לא תיתפס במלואה על ידי מתקנים גדולים. בנוסף, תוקצה מכסה נוספת של כ-1000 מגה-וואט לשילוב מתקנים נוספים בהזרמה בלילה.

לפי בדיקת הרשות, ביצוע המהלך כולו יאפשר למשק החשמל לעמוד ביעד 20% אנרגיות מתחדשות ב-2026 ואף לעבור אותו, תוך ניהול הסיכון לרשת והפחתת העלות העודפת שעשויה לנבוע ממנו למינימום, לצד האצת והבטחת פיתוח רכיבי הרשת בחלוקה במקביל לשילוב המתקנים החדשים.

יש לציין כי השימועים הציבוריים יפורסמו באתר הרשות ויהיו זמינים לקבלת תגובות הציבור למשך שלושה שבועות.

אמיר שביט יו"ר רשות החשמל אמר: "היקף רב של אגפים ברשות החשמל עסק בנושא יומם ולילה במהלך החודשים האחרונים, ותוך מורכבות גדולה הצליחו להביא לפתרון מיטבי על האתגרים שעלו מהשטח לטובת חיבור מתקנים ליצור חשמל ירוק."

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד