כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

סיפור לשבת שובה: מה עשה המנתח היהודי בחדר הניתוחים באושוויץ?

הרב יצחק פנגר עם סיפור מצמרר לקראת שבת שובה, על אישה שעברה ניתוחים באושוויץ ע"י רופא יהודי, כעסה עליו כל חייה עד שלאחר עשרות שנים היא גילתה את האמת, מה עשה אותו יהודי? ואיך זה קשור לשבת שובה?

סיפור לשבת שובה: מה עשה המנתח היהודי בחדר הניתוחים באושוויץ?
מחנה ההשמדה אושוויץ צילום: ישי ירושלמי

עובדיה ברוך היה בחור צעיר מסלוניקי שביוון. במלחמת העולם השנייה הוא הגיע לאושוויץ, ושם הוא נתפס כשהוא גונב תפוחי אדמה וקיבל מכות רצח. "צעקתי ' הו, מאדרה!' – אמא בלאדינו", הוא מספר, ולפתע בחורה בשם עליזה צרפתי, שאף היא מסלוניקי, שעבדה אז במטבח, שאלה את הסובבים - האם הבחור הזה מיוון? כך הם הכירו, והחליטו שבמידה והם ינצלו, הם יתחתנו. דרכיהם נפרדו.

עובדיה התגלגל מאושוויץ לדכאו, ומדכאו למאוטהאוזן. באותו הזמן עליזה לצערה הועברה לבלוק 10 באושוויץ. שם ניתחו נשים יהודיות, וגרמו להן שלא יוכלו ללדת יותר. כשעליזה נכנסה, היא ראתה שמי שהולך לנתח אותה הוא רופא יהודי בשם ד"ר מקסימיליאן סמואל . עליזה צעקה לעברו: "תתבייש לך‼️ מילא הגרמנים הינם חיות, אבל אתה יהודי ‼️ איך אתה מעז לבצע מעשים כאלה?

רק כדי לקבל קצת אוכל, או תנאים טובים יותר? תתבייש לך ." ד"ר סמואל ניתח אותה, וכך הבינה עליזה שילדים משלה, כבר לא יהיו לה.

בקיץ 1945 חזר עובדיה ליוון. באחת מרשימות הניצולים, ראה את שמה של עליזה. הם נפגשו, ועובדיה הציע לה להתחתן. עליזה התנצלה בפניו ואמרה לו: "אתה אבדת את המשפחה שלך, ואני לא אוכל לתת לך משפחה, כיוון שאני לא יכולה להביא ילדים". עובדיה לא ויתר, והם התחתנו

כעבור שנה עליזה לא הרגישה טוב, והלכה לבדיקה במרפאה, הרופאה אמרה לה: "מזל טוב, את בהריון". "זה לא יכול להיות", היא אמרה. הרופאה בדקה שוב, ואמרה נחרצות: "מזל טוב".

מה שהתברר היה שד"ר סמואל לא סתם נשאר בבלוק 10 . הוא ידע לבצע את הניתוח רק למראית עין, וכך הציל את אותן נשים. בשלב מסוים הגרמנים תפסו אותו והוציאו אותו על כך להורג.

בהגיע שבת שובה ויום הכיפורים, עלינו לזכור שעל עבירות שבן האדם למקום - אלוקים סולח. אך על בין אדם לחברו - זה נשארו לנו לתקן . נלמד מסיפור הזה שלא תמיד אנו מבינים למה אנשים מתנהגים בדרך שהם מתנהגים, אבל לפני שאנו שופטים, נחשוב: אולי אנחנו לא יודעים את כל הפרטים?

שבת שלום

שלכם, יצחק פנגר

הרב יצחק פנגר שבת שובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד