כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לקראת הדיון בשבוע הבא

הייעוץ המשפטי של הכנסת: "חוק הנבצרות מאוזן, אין מקום לדחייתו"

הייעץ המשפטי של הכנסת סבור כי חוק הנבצרות מאוזן וכי אין מקום לדחות את מועד כניסתו לתוקף בפרט בעקבות כך שמדובר בחוק יסוד. "משעה שבחר המחוקק מפורשות לכונן את החוק מושא ענייננו בתחולה מיידית, אין מקום להתערב בכך", נכתב

הייעוץ המשפטי של הכנסת: "חוק הנבצרות מאוזן, אין מקום לדחייתו"
ראש הממשלה בלשכתו צילום: לשכת ראה"מ

הייעוץ המשפטי של הכנסת הגיש הבוקר (שישי) את עמדתו ביחס להתערבות בג"ץ בחוק יסוד הנבצרות ולעמדתו אין מקום להתערב בחוק הנבצרות ולדחות את כניסתו לתוקף לכנסת הבאה.

"לעמדת הייעוץ המשפטי לכנסת, ההסדר כפי שגובש עדיף על ההסדר החסר שהיה קיים ערב חקיקתו, ובהתאם לפסיקת בית המשפט הנכבד הביקורת השיפוטית צריכה להתבסס על תכלית החוק, ולא על המניעים שהובילו לחקיקתו. עוד צויין בתשובה כי לחוק היסוד המתקן אין השפעה על הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה ועל חובותיו על פיו", נכתב.

עוד נכתב בתשובה: "באשר לסעד בדבר דחיית מועד תחולתו של חוק היסוד, עמדתה העקבית של היועצת המשפטית לכנסת היא כי כינון חוקי יסוד הנוגעים ליחסים בין הרשויות ראוי שייעשה בתחולה נדחית ומאחורי מסך בערות. יחד עם זאת, משעה שבחר המחוקק מפורשות לכונן את החוק מושא ענייננו בתחולה מיידית, אין מקום להתערב בכך".

לטענת הייעוץ המשפטי: "החוק מאוזן, דומה במהותו ובפרטיו להסדרי נבצרות שנקבעו לנושאי משרה אחרים בישראל, דוגמת נשיא המדינה ויו"ר הכנסת, ודומה אף להסדרים שהוצעו בעבר בעניין זה. בית המשפט קבע פעמים רבות שהדין הקיים אינו אוסר על כינון חוקי יסוד משטריים בתחולה מיידית, ועל כן אין מקום לאסור על כך במצב הנורמטיבי הנוכחי".

"אשר על כן, עמדת הייעוץ המשפטי לכנסת היא כי בענייננו אין מקום לדחיית מועד תחילת חוק היסוד המתקן כפי שנקבע על ידי המחוקק, ובפרט שעה שמדובר בחקיקת יסוד, על כל המשמעויות הנובעות מכך", נכתב לסיום.

הכנסת שגית אפיק בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד