ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
ממרוקו לבאר שבע

הקים עולה של תורה: הגאון רבי מרדכי חליוה זצ"ל

הגאון הרב מרדכי חליוה זצ"ל, מראשי ישיבת 'אהל שלמה' שהקים עולה של תורה בבאר שבע ושימש כרב בארגנטינה הלך לעולמו והוא בן 80 בפטירתו. הוא הובא למנוחות בהשתתפות רבני העיר באר שבע שביכו מרה את הסתלקותו 

הקים עולה של תורה: הגאון רבי מרדכי חליוה זצ"ל
הרב מרדכי חליוה זצ"ל צילום: בא

ברוך דיין האמת: בבאר שבע הלך לעולמו הגאון הרב מרדכי חליוה זצ"ל מראשי ישיבת 'אהל שלמה' ב"ע שהקים עולה של תורה בבאר שבע ושימש כרב בארגנטינה והוא בן 80 בפטירתו. 

הרב מרדכי חליוה זצ"ל נולד בשנת תש"ג בעיר מראקש שבמרוקו, לאביו הרב משה ז"ל ולאמו מרת חנה ע"ה חליוה, אביו שימש בקודש כחזן בבית הכנסת ב"מלאח" במראקש. בילדותו עלה עם משפחתו לישראל, משפחתו הייתה ממקימי העיר שדרות, שם גם הקים אביו הרב משה את בית הכנסת "ישמח משה" על שם ראש המשפחה הצדיק המפורסם רבי משה חליוה ז"ל בעל הספר "פני חמה" על התורה.

בנערותו התחנך הרב מרדכי חליוה בישיבת בית יוסף נוברדוק בתל אביב, לאחר מכן למד בישיבת חברון בירושלים. וכן בישיבת לומז'א בפתח תקוה. כמו כן שירת שירות צבאי במסגרת הרבנות הראשית הצבאית לצה"ל.

בשנת 1966 עוד קודם נישואיו נבחר לשמש כר"מ בישיבת אהל שלמה – בני עקיבא בבאר שבע, בעקבות כך עבר להתגורר בעיר באר שבע בשכונה ד' בדירת הישיבה. זמן קצר לאחר מכן התחתן עם רעייתו מרת שושנה לבית גוזלן, חתונתם התקיימה בחדר האוכל של הישיבה, בהשתתפות משפחה מצומצמת ותלמידי הישיבה. אשתו עומדת כל השנים לצידו של הרב ושותפה מלאה בכל מפעליו.

הרב כיהן כר"מ בישיבה ובמכינה התיכונית החל משנת 1966, והעמיד בה אלפי תלמידים שהתקבצו לישיבה מכל רחבי הארץ, שמו הטוב נישא בפיהם גם שנים רבות אחר כך, תוך שכולם מציינים את שיעוריו של הרב לשבח, בעיקר בבהירות ועומק מחשבתי, וכושר הסברה יוצא דופן. במסגרת זו זכו אלפים מתושבי באר שבע להימנות על תלמידיו.

אלפי תלמידיו של הרב מכל השנים, ודאי לקחו ממנו, כל אחד בדרכו, מידות וערכים, והמשיכו הלאה בחייהם שלהם, תוך שתובנות אלו מוליכות ומלוות אותם צעד אחר צעד בחיים. בשנת 2011 פרש הרב לגמלאות מתפקידו בישיבה, אך הקשר האיתן רב השנים המשיך ביתר שאת. 

בשנותיו הראשונות בעיר, היה מרבה למסור שיעורים משלימים לילדים בשעות אחה"צ, בתנ"ך, פרשת שבוע, משניות, ובהכנת ילדים לחגיגת ה"בר מצוה". עם השנים התמסדה והתרחבה פעילות זו ע"י הקמת ארגון "אור לנוער", שפעל בקרב ילדי באר שבע והסביבה.

בשנת 1981 נקרא ע"י המחלקה לתרבות תורנית בסוכנות היהודית בשיתוף הקהילה היהודית הספרדית בבונוס איירס בארגנטינה לבוא לשמש כרב בקהילה, ולכהן כראש ישיבה בישיבה חדשה שהוקמה אז. הרב נענה לבקשתם ועבר להתגורר בארגנטינה עם כל משפחתו לתקופה זמנית, כהונה זו התארכה עד שנת 1986 , בסיומה שב הרב לבאר שבע, והמשיך בכהונתו בישיבת אהל שלמה – בני עקיבא.

בשנת 1995 הגיעה בתו של הרב לגיל תיכון. בתקופה זו לא היה בבאר שבע מוסד לימודים על יסודי המתאים לאורח החיים החרדי, הרב שנחשף אז לעומק הבעיה, יזם את הקמת "סמינר בית יעקב החדש" - סמינר ראשון לתלמידות חרדיות בגיל תיכון באזור באר שבע, הפועל מאז ועד היום ומקבץ אליו מאות תלמידות מבאר שבע והסביבה. תיכון זה התנהל מיום הקמתו ועד היום תחת פיקוחו של הרב חליוה. במסגרת זו מסר הרב שיעורים רבים בהלכה ומחשבת ישראל, והרבה לחנך את התלמידות למוסר, ערכים, ודרך ארץ. שמו הטוב של הסמינר יצא למרחוק, ובוגרות רבות זכו להקים בתים מפוארים של תורה ומידות טובות.

בשנת 1999 בעקבות צורך במסגרת חינוך מיוחדת לבנות, הקים הרב את אגף החינוך המותאם לבנות המתקשות בלימודים במסגרת לימודים רגילה. בשנת 1998 הקים כולל אברכים ללימודי הוראה דיינות, הרב עמד בראשות הכולל בשנות הקמתו, מסר בו שיעורים, והתווה את דרך הלימוד. כמו כן היה הרב אחראי לגיוס משאבים כלכליים, וחלק נכבד ממלגות התמיכה ללומדים נזקף לזכותו.

הכולל פעיל עד היום והוא ייחודי מסוגו בכך שלומדים בו תלמידי חכמים מהמגזר הדתי לאומי בצוותא חדא עם תלמידי חכמים מהמגזר החרדי, ניתן לראות בו בחוש את אמרת חכמים: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. כמו כן מקיים הכולל פעילויות משותפות עם ישיבת אהל שלמה - בני עקיבא, להעמקת ערכי היהדות בקרב בני נוער.

עם השנים התרחבה העיר באר שבע ונוספו בה שכונות רבות, לפני מספר שנים העתיק הרב את מקום מגוריו לשכונת רמות, והיה ממיסדי קהילת "היכל רמות – שערי אדגר", כיום מתנוסס לתפארה בית הכנסת של הקהילה, והרב עודנו מעמודי התווך שלה. הרב מסר בה ובבתי כנסת נוספים שיעורי תורה יום יום, וכן דרשות בשבתות וחגים, כמו כן הרב שימש כשליח ציבור בחלק מתפילות הימים הנוראים, כל זה ללא קבלת שום תמורה.

במשך כל השנים לצד תפקידיו הרשמיים מוסר הרב שיעורים בכל מקצועות התורה, בתלמוד בבלי, הלכה, פרשת שבוע, דרשות, ושאר ענייני דיומא, בכל רחבי העיר ללא כל תמורה, שיעורים אלו פתוחים לכל שכבות האוכלוסיה בכל הגילאים, ונמסרים ע"י הרב ללא קבלת שום תמורה. שיעורים אלו החלו עם הגעתו לבאר שבע, ונמשכו כחמישים שנה!

הרב היה מוסר עשרות שיעורים, הרב היה מוסר שיעור בגמרא בישיבת המעיין, שיעור בגמרא בישיבתו של הרב קליין בעיר העתיקה, שיעור בגמרא בבית הכנסת "המקלט" בשכונה ה'. שיעור בגמרא בישיבת נתיב השבים. שיעור בגמרא והלכה בבית הכנסת המרכזי בשכונת רמות. שיעור בגמרא והלכה בבית הכנסת "שערי אדגר" בשכונת רמות. שיעורים בפרשת השבוע וענייני דיומא בבית הכנסת "שערי אדגר" בשכונת רמות. ועוד...

בתקופה האחרונה הידרדר מצבו הבריאותי של הרב, ומוצש"ק - ערב יום הכיפורים, בזמן שכל בית ישראל עומדים באמירת הסליחות, שבה נשמתו ליוצרה, והרב נפטר לבית עולמו. יציאת צדיק עושה רושם ובתוך שעות בודדות התאספו בשעת לילה מאוחרת מאות רבות מתלמידיו, ובראשם רבנים ואישי ציבור. וליוו את הרב זצ"ל למנוחות.

הספידוהו מרורים רבה של באר שבע הגאון רבי יהודה דרעי, האדמו"ר רבי פנחס אבוחצירא, וכן רבני ישיבת אהל שלמה, כמו כן הספידוהו בניו הרב אריאל, והרב אברהם. כל המספידים עמדו על פעולו במשך כל חייו למען זיכוי הרבים ולמען העמדת דת ישראל על תילה. הרב נטמן בבית העלמין החדש בעיר, בחלקת שומרי שבת.

הרב הותיר אחריו את רעייתו עזרתו לחיים מרת שושנה, וחמישה ילדים כולם זרע ברך ד', ולהם נכדים ונינים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

 

הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד