ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
פתח לנו שער בעת נעילת שער

כל החידושים מכיפור: סיכום היום הקדוש תשפ"ד בחצרות הקודש

'בחדרי חרדים' מגיש סיכום מיוחד של יום כיפור תשפ"ד מהחצרות, הישיבות ובתי גדולי ישראל, ההכרזה על הבימה בפוניבז', האדמו"ר מויז'ניץ לבש את הקיטל העתיק, הגמ"ח לפתקי טליתות בבאיאן, התפילות אליהן ניגש פוסק הדור והיכן היו מניינים ביום הקדוש | מצבם של גדו"י שחלו

כל החידושים מכיפור: סיכום היום הקדוש תשפ"ד בחצרות הקודש
חסידים צילום: שלומי טריכטר

יום הכיפורים תשפ"ד צוין בכל בתי הכנסת בעולם היהודי כיום של מחילת עוונות. בתי הכנסת ברחבי העולם ובארץ התמלאו במתפללים. כמידי שנה מגיש 'בחדרי חרדים' סיכום של היום הקדוש מחצרות הקודש, בתי גדולי ישראל והיכלי הישיבות.

בחצרות האדמו"רים והחסידים:

• בחצר חסידות ויז'ניץ הלביש הרבי כבר מ'כל נדרי' את הקיטל העתיק של ראש השושלת בעל ה'אהבת שלום' מקאסוב זיע"א הקיטל העתיק שחולק בין האחים האדמו"רים. כמו כן חבש את הכיפה של הרה"ק מאפטא זיע"א, כשהוא יושב על כסא זקינו הרה"ק בעל אהבת ישראל זיע"א.

החג עבר בהתרוממות הנפש, סיימו תפילת נעילה כמה דקות לפני הזמן, הרבי הורה להכריז לא להתקהל מחוץ לבית המדרש לקידוש לבנה עקב הלחץ של המקום, ומעמד קידוש לבנה נדחה לשעה 22:00. הרבי הורה לעשות הבדלה לנשים מיד בזמן עוד לפני מעריב.

האדמו"ר מויז'ניץ עם הקיטל של בעל ה'אהבת שלום'. צילום: מלכות ויז'ניץ בטלגרם

• בחצר חסידות ויז'ניץ ערך הרבי את התפילות כסדרן למרות הצינתור שעבר בערב החג, בערב יום כיפור ערך הרבי את הטיש המיוחד. הלילה יערוך את הטיש לרגל מוצאי יו"כ, בשילוב שמחת שלישי למילה לרגל הולדת נינו וסעודת הודאה על הניסים.

• בחצר חסידות באיאן הכינו בערב החג גמ"ח מיוחד לטליתות שלא יאבדו בעת שהקהל יוצא לנוחיות, בחסידות הכינוס מדבקות עם מהדקים לשים על הטלית וכך בכניסת החג עברו החסידים ושמו את המדבקה עם שמם על הטלית לבל לא יתחלפו ויאבדו את הטלית בעת שמסירים אותה בעת הכניסה לשירותים. 

בסוף נעילה עת כל הקהל אומר 'לשנה הבאה' עם הרבי ואז נשמעים מחיאות כפיים במשך דקות ארוכות והריקוד עם הרבי, השנה, בנוסף הרבי התחיל לשיר את ובכן צדיקים לעוד זמן מה מדובר במשהו לא שגרתי. 

בחסידות העתירו לרפואת רב הקהילה הגה"ח רבי הערשל שרייבר שמצבו החמיר, שמו לתפילה: רבי צבי בן שרה פעסיל.

הגמ"ח לפתקי טליתות בבאיאן

• יום כיפור עבר על חסידי מודז'יץ לראשונה בבית המדרש הגדול שבבנין המרכז העולמי, המוני החסידים שהגיעו מכל רחבי העולם הרגישו את הרווחה לאחר שנות צפיפות בבית המדרש הישן, האדמו"ר ניגש לעמוד לכל התפילות. לראשונה הונהג בהוראת האדמו"ר בליל הצום קודם ברכת שהחיינו עד שמגיע זמן צאת הכוכבים סדר לימוד קצר באגרת הרמב"ן וסימן צ"ח בשולחן ערוך שהונהג ע"י אביו האדמו"ר זצ"ל ללומדו מידי שבוע, לציבור חולקו דפים מצולמים לסדר לימוד קצר זה. במוצאי הצום לאחר שהבדיל האדמו"ר נערך מעמד קידוש לבנה ומיד לאחמ"כ עריכת הטיש בבית המדרש הישן.

בית המדרש מודז'יץ במוצאי יום כיפור. צילום: שוקי לרר

• האחים המשפיעים רבי אלימלך, רבי נחמן ורבי חיים יוסף בידרמן התפללו את תפילות יום כיפור בבית המדרש לעלוב של אביהם האדמו"ר זצ"ל ברחוב רבי עקיבא בבני ברק, לכל נדרי ונעילה ניגש הרה"צ רבי חיים יוסף בידרמן, לתפילת שחרית ניגש הרה"צ רבי אלימלך בידרמן ולמוסף הרה"צ רבי נחמן כשבמקום נרשמה התעוררות עצומה ביותר.

• בערב יום הקדוש הכינו בהנהלת מוסדות 'שומרי אמונים' את המקווה שבדירת האדמו"ר הקודם בעל ה'חוקי חיים' משומרי אמונים זיע"א לטובת מאות החסידים החפצים להטהר ולהוסיף קדושה בטבילה במקווה של אותו צדיק ופועל ישועות בקרב הארץ לפני היום הקדוש. האדמו"ר ניגש לפני התיבה לתפילת מנחה בערב יום הקדוש וכן לתפילת כל נדרי מעריב מוסף ונעילה, בעקבות הדוחק העצום ששרר בבית המדרש בראש השנה, הזיזו את הבימה ממקומה הקבוע באמצע בית המדרש והניחוה בצמוד לארון הקודש מה שאפשר הוספת מקומות ישיבה רבים נוספים לרווחת הציבור.

בתפילת שחרית האריכו בתפילה ובפיוטים שלא כרגיל יותר מחמש שעות כאשר הציבור משורר בדביקות את הניגונים העתיקים של אדמו"רי בית שומרי אמונים וכן ניגונים מזמירות שבת המשולבים על סדר הפיוטים, בעקבות כך לפני תפילת מנחה קרא האדמו"ר שליט"א לחתנו הרה"צ ר' צבי מאיר פאנעט שעובר לפני התיבה כשליח ציבור בתפילת המנחה ואמר לו בצחות ששמו צבי מאיר לכן יהיה מהיר כצבי ויזדרז בתפילתו למען יוכלו להתחיל תפילת מנחה לפני שקיעת החמה, התפילה הסתיימה בשעה 8:15 כחצי שעה לאחר זמן ר''ת.

במוצאי היום הקדוש בשעה 22:30 יצא האדמו"ר לקדש את הלבנה ברחובה של עיר ברחבת בית המדרש הגדול ולאחמ"כ רקדו בביהמ"ד בליווי כלי שיר וזמר כמו הכהן גדול בבית המקדש שהיה עושה יום טוב במוצאי יום כיפור, בסיום הריקודים האדמו"ר עורך את טיש המבדיל טיש כמנהג בית בעלזא כאשר כל אחד מיושבי השולחן בטיש משורר את הפיוט המבדיל בניגון אחר, השולה"ט מסתיים באיזור השעה 3:00 לפנות בוקר.

בחצרות גדולי ישראל, הרבנים והיכל הישיבות:

• ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי בן הינדא מלכה המאושפז מזה למעלה מחודשיים וחצי בטיפול נמרץ, שהה גם ביום הכיפורים בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים שם התקיים מנין מצומצם אצל ראש הישיבה כשלפני התיבה ניגש מקורבו ואיש אמונו הרב יעקב גרוסברד. בליל החג מסר שיחה הגאון רבי יחיאל מיכל שטרן, רב שכונת עזרת תורה. ראש הישיבה עלה לתורה בעליית חמישי , לפני תפילת מוסף מסר שיחה הרב שלמה רוזנשטיין. התרגשות עצומה נרשמה כאשר החזן אמר: "אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ שְׁלַח רְפוּאָה שְׁלֵמָה לְחוֹלֵי עַמֶּךָ ובפרט למרן ראש הישיבה רבינו ברוך מרדכי בן הינדא מלכה".

המנין אצל הגרב"מ אזרחי בהדסה, מודים לצוות הרפואי. צילום: באדיבות המצלם

• פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שהה ביום כיפור בישיבתו בבית שמש. בערב יום כיפור בבוקר ערך פוסק הדור מעמד כפרות עם שחיטה בחצר ביתו בהר נוף ואחר הצהריים יצא מביתו לקריית ישיבתו ברמת בית שמש, שם שהה ביום כיפור בדרכו עצר ליד נחל בסביבות בית שמש, שם ערך 'תשליך' בישיבה.

הגר"מ עבר לפני התיבה ב'כל נדרי' וב'נעילה' לפני נעילה אף נשא דברים בקול בכי וביקש מתלמידי הישיבה להתפלל נעילה בבכיות ובדמעות ממש לאחר מעריב במוצאי הצום היה שרוי בשמחה גדולה שזכה לצום גם בגילו בלי עין הרע.

פוסק הדור בהבדלה במוצאי יום כיפור. צילום: באדיבות המצלם

• ראש הישיבה הגר"ד לנדו ערך את מנהג הכפרות לפנות בוקר בערב יום כיפור. במהלך היום העתיר על עשרות אלפי תורמים לקופות השונות וכן על אלפי קוויטלא'ך ששלחו למעונו מעוכבי זיווג ומחוסרי פרי בטן. עם כניסת החג בתפילת כל נדרי התפלל ראש הישיבה את התפילה בישיבת סלבודקא כאשר לפני העמוד עובר לפני העמוד הגאון רבי משה ליזרזון. כאשר מימינו עומד ראש הישיבה הגר"ד לנדו ומשמאלו ראש הישיבה הגרמ"ה הירש.

ראש הישיבה הגר"ד לנדו קיבל את עליית שלישי וראש הישיבה הגרמ"ה הירש את עליית מפטיר. במהלך יום הכיפורים אמר ראש הישיבה הגר"ד לנדו מספר פעמים לתלמידים שהגיעו לבקש את ברכתו כשהם עצובים והגר"ד אמר להם: "צריך להיות בשמחה, ואנו בטוחים שהקב"ה ימחל לנו בדין". לאחר נעילה לקח את ראש הישיבה הגר"ד לנדו מקורבו הרב אליהו גולדמן מפעילי החינוך בבני ברק. עם הגיעו למעונו המתינו המונים לקבל את ברכתו.

ראש הישיבה הגר"ד לנדו וראש הישיבה הגרמ"ה הירש עם ספרי התורה בכל נדיר. צילום: שוקי לרר

• אצל ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן: עם התקדש יום הקדוש ניגש ראש הישיבה לפני העמוד לתפילת 'כל נדרי'. התרגשות רבה אחזה בקרב המסתופפים בצלו של ראש הישיבה עת נשמע קולו בעת ברכת שהחיינו על קדושת היום כשהוא מאריך בברכה בכדי שהקהל יוכלו לענות אמן, כשקולו נשנק מדמעות של התרגשות. קודם תפילת מעריב נשא ראש הישיבה דברי התעוררות קצרים, להתעורר לתשובה, ועורר על כך שכל אדם חייב להתעורר שיהיו מעשיו לשם שמים, בנקיות ובלי נגיעות חיצוניות. במהלך תפילת מוסף בעת שיצא ראש הישיבה לכיוון חדרו, פגש ראש הישיבה בילד, ושאלו האם כבר 'שבר' את הצום כיון שהוא נראה חלוש מעט. משנענה על ידי הילד לשלילה, ביקש ראש הישיבה לקרוא לאבי הילד והורה לו לשים לב על בנו שיאכל מיד.

במהלך כל היום הקדוש שהה ראש הישיבה בהיכל בית מדרשו, כשבזמן ההפסקה בין תפילת מוסף לתפילת מנחה, שהה בחדרו שבבנין הישיבה. לתפילת נעילה ניגש ראש הישיבה לאמירת הקדיש, הנאמרת על ידו ברגש ובנוסח מיוחד. במהלך כל השנים נהג ראש הישיבה לגשת לאמירת כל סדר 'אבינו מלכינו' בקול, כשהקהל חוזר אחריו. השנה בעקבות חולשתו ניגש ראש הישיבה לאמירת 'אבינו מלכינו' רק כפי מה שנוהגים בשאר קהילות ישראל. במהלך תפילת נעילה משנוכח ראש הישיבה שהשעה מתאחרת, שלח להודיע לבעל תפילה שלא יאריך וישתדל לקצר לסיים בזמן, מפני טורח הציבור המתענים. לאחר הבדלה במעונו בירך ראש הישיבה את תלמידיו לפתקא טבא ואגוט יאר.

ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן בהבדלה במוצאי יום כיפור. צילום: באדיבות המצלם

• אלפים השתתפו בתפילות היום הקדוש בהיכל ישיבת פוניבז' בראשות ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי כאשר השנה מלבד ראש הישיבה שהחזיק את ספר התורה ב'כל נדרי' כובד נשיא הישיבה הגר''א כהנמן בהחזקת הספר השני במקומו של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטין זצ"ל. לאחר תפילת ערבית ניגש כמידי שנה הגרב"ד פוברסקי לפני העמוד לאמירת 'שיר הייחוד' כאשר המונים מתושבי האזור באים לשמוע את ראש הישיבה בתפילתו הנרגשת.

לפני מעריב דפק הגאון רבי ישראל ברמן  על הבימה והכריז: "בהוראת רבנו מרן ראש הישיבה שליט"א ומורנו נשיא הישיבה אין לדפוק עם הידיים ואין לרקוע עם הרגליים כלל כמו כן אין לעזור לחזן ולהוסיף ניגונים שלא היו מקדמת דנא תפילת שחרית החלה בשעה 6:30 ונמשכה עד סיום נעילה עם הפסקה של 35 דקות לפני מוסף והפסקה של 10 דקות לפני מנחה.

ראש הישיבה כובד בעליית שלישי ולאחר העליה ערך מי שברך מיוחד לנשיא הישיבה הגר"א כהנמן הנושא בעול הישיבה ומוסדותיה. וכן מי שברך לרפואת ידידו ראש הישיבה רבי ברוך מרדכי אזרחי והגאון רבי נח בצלאל אדלשטיין בנו של מרן הגרי"ג זצ"ל. אם בכל ימות השנה יסתיר ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי בעומדו בצקון לחש את התרגשותו ודמעותיו אחת בשנה יפרצו דמעותיו מאליהן בסדר העבודה שבתפילת מוסף של יום הכיפורים שביל מיוחד נפתח ממקום מושבו של ראש הישיבה אל מול מקום עמידת החזן, כאשר ראש הישיבה ממשיך בכך את מנהג אביו מרן רבי דוד פוברסקי זצ"ל שנהג כן מימים ימימה באמרו כי בספרים הקדושים מבואר כי באמירת סדר העבודה מתקיימת ונשלמה פרים שפתינו והחזן הוא ככהן גדול בזעיר אנפין וכמו שבבית המקדש היו הכל מתקבצים לראות את הכהן גדול בסדר העבודה כך יש ענין לראות את סדר העבודה של החזן.

ראש הישיבה שנודע כעמודו של סדר קדשים ובשיעוריו הבהירים גם בסדר זה לא יכול שלא לכלוא את הרגשותיו והמונים מתקהלים כדי לראותו בסדר העבודה כשהוא מתייפח בבכי חסר מעצורים על המקדש וקדשיו.

הנהגה חדשה תוקנה השנה אם בכל שנה היו מתקבצים בחורי הישיבה המבוגרים סביב מקומו של ראש הישיבה  בתפילת נעילה לקבלת ברכתו לפני נעילה דבר שגרם לעיכוב בסדר התפילה, השנה הוכרז בערב יום כיפור כי מרן ראש הישיבה יעתיר על השמות בדף מיוחד שהוגש לו בתחילת תפילת נעילה.

ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי בערב היום הקדוש. צילום: באדיבות המצלם

• הגאון הצדיק חכם ניסים בן שמעון התפלל את התפילות בבית מדרשו בבני ברק, בשעת כל נדרי העתיר הרב על הזקוקים לישועה. בסיום היום הקדוש עברו הציבור להתברך מפיו. 

מתברכים מהגאון הצדיק חכם ניסים בן שמעון במוצאי היום הקדוש. צילום: אברהם רפאל כהן

• הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שהה ביום כיפור בישיבתו 'חזון עובדיה' בירושלים שם התפלל את כל התפילות יחד עם בנו הגאון רבי רחמים יוסף ראש הישיבה, כשהחזן היה ראש בית ההוראה הרב יצחק דניאל.

הראש"ל הגר"י יוסף בקידוש לבנה. צילום: באדיבות המצלם

ראש הישיבה הגאון רבי חיים פיינשטיין ראש ישיבת עטרת שלמה התפלל בקרית הישיבה בראשון לציון לאחר כל נדרי נשא שיחת חיזוק על גודל עיצומו של יום, ראש הישיבה קרא כמידי שנה כבר למעלה מיובל שנים את הפטרת יונה וכשהגיע לפסוק 'כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול הזה' נשנק קולו מבכי. כפי המסורת ולאחר שרבים כבר נושעו בתפלת מי שברך שעורך רה"י לאחר קריאת ההפטרה, הגיעו השנה מאות רבות של שמות לתפלה, בעקבות כך ועל מנת שלא לעכב את כל הציבור, ערך ראש הישיבה מי שברך קודם תפלת מנחה, ולאחר קריאת ההפטרה ערך מי שברך כללי לכל השמות שהוזכרו מקודם לכן.

ראש הישיבה הגר"ח פיינשטיין בערב היום הקדוש. צילום: באדיבות המצלם

• בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק התבשרו הבחורים על חזרתו של ראש הישיבה הגאון רבי ברוך בן צביה ויסבקר לביתו לאחר שהיה מאושפז בראש השנה, בערב יום כיפור עברו הבחורים להתברך אצל ראש הישיבה בביתו בגמר חתימה טובה. ראש הישיבה לא יצא לתפילות בישיבה והקשיב לתפילות מביתו. במוצאי יום כיפור נערך מנין מעריב בבית ראש הישיבה עקב היארצייט שיש לראש הישיבה.

• ראש הישיבה הגר"מ מאזוז קיים את התפילות בבית מדרשו "אהבת התורה - איש מצליח" הסמוך לביתו ברחוב הרב עוזיאל. תלמידים רבים מרחבי הארץ הגיעו לשהות במחיצתו של ראש הישיבה ביום הקדוש בשנה.
החזנים בתפילות היו, גיסו של ראש הישיבה הדיין הגאון הרב חנן קבלן, הדיין הגאון הרב אדיר כהן, והגאון הרב אברהם חדאד. את תפילת מוסף סיימו בשעה 14:00.

רגע מרגש והיסטורי נרשם בתפלת המנחה כאשר ראש הישיבה בעצמו עלה לעליית שלישי ומפטיר יונה, וקרא בהתרגשות את ההפטרה ובפרט את הפסוקים האחרונים של ההפטרה "ויאמר ה' אתה חסת על הקיקיון אשר לא עמלת בו כו' ואני לא אחוס על נינוה העיר הגדולה וגו'". בדברי חיזוק שנשא ראש הישיבה קודם תפילת הנעילה, אמר כי מיונה הנביא אפשר ללמוד שאין ייאוש אף פעם, "גם עלי" אמר ראש הישיבה, "אמרו לפני חמישים שנה, כשנפלתי מקומה שלישית, שח"ו הלכתי מהעולם, והנה ב"ה אני חי עד היום".

עוד קרא ראש הישיבה שכל אחד יקבל על עצמו קודם נעילה, קבלה קטנה שיחזיק בה כל השנה. "אנשים לא יודעים, מה ערכה של קבלה אפילו קטנה, חושבים מה עשיתי? אבל זה דבר שנחשב מאד בשמים, כמו שכאן רואים את השמש שזזה, וחושבים שזזה קצת, אבל בשמים זה כמה מאות קילומטרים". עוד עורר ראש הישיבה את הקהל לבקש מחילה אחד מהשני, ולמחול זה לזה. רגע נוסף של התרגשות היה לקראת סוף תפילת הנעילה בו עלו כל הילדים שהיו בבית הכנסת לבימת ההיכל, בעת קריאת פסוקי קבלת עול מלכות שמים שקוראים בסוף התפילה, וראש הישיבה ערך להם מי שברך מיוחד. לאחר תפילת ערבית של מוצאי הצום עברו מאות מהמתפללים ומתושבי העיר לפני ראש הישיבה לברכת 'תזכו לשנים רבות, נעימות וטובות' כנהוג במוצאי יום הכיפורים.

בישיבת "באר התלמוד" בירושלים. בית המדרש היה מלא מפה לפה, השנה הגיעו  כ 70 בוגרים להיכל הישיבה בירושלים. בבית המדרש הוכן 500 מקומות לכלל הבחורים והכוגרים. חוץ מהסניפים של הישיבה בקרית גת ונתיבות. לאחר התפילה עברו כלל הבחורים לברכת "גמר חתימה טובה" אצל רה"י הגאון רבי חנוך כהן. כמידי שנה יש יוזמה מיוחדת של האלטער'ס המבוגרים של הישיבה, המבוגרים הדפיסו את רשימת הבחורים הזקוקים לזיווג הגון ובזמן "כל נדרי" התפללו זה על זה. יש לציין שבשנה האחרונה היו כ 100 בחורים חתנים בישיבה ב"ה.

השנה באופן מיוחד התווספו מספר ניגונים בתפילה כמו ניגון יהא רעווא - ויז'ניץ בפתיחת ההיכל וניגון אני מאמין בקטע "וידע כל פעול" ובקטע התפילה "קדשינו במצוותיך" הוכנס הניגון שערי שמים, במוצאי הצום כלל הבחורים יצאו בשירה וכיסופים לה' יתברך. "אמת מה נהדר מראה כהן בצאתו מן הקודש" אל מול פני רה"י הגאון רבי חנוך כהן שמסר שיעור כללי בסדר מחיל אל חיל בהיכל ביהמ"ד בעניין זמן ישיבה ושינה בסוכה כהכנה לחג הסוכות.

ראש ישיבת באר התלמוד הגר"ח כהן במוצאי יום כיפור. צילום: באדיבות המצלם

• במהלך החג הגיעו אלפים להשתתף בתפילות יום הקדוש במניני התפילה בכותל המערבי כאשר בשעת תפילת נעילה השתתפו למעלה מ - 6000 מתפללים ברחבת הכותל המערבי.

• בחברון עיר האבות התקיימו עשרות מניינים במהלך היום הקדוש. 'אוהל יצחק' היה פתוח ליהודים. 

• בציון הרשב"י במירון אלפים השתתפו בתפילות שנערכו בציון ובמקומות נוספים בסמוך בהתעלות גדולה. 

• באומן שבאוקראינה על יד הציון של רבי נחמן מברסלב, שם עוד נשארו קהל של עשרות חסידים מימי ראש השנה, התפילות התקיימו בקלויז ובבתי המדרש.

• בקרעסטיר שבהונגריה על יד ציונו של האדמו"ר הקדוש רבי ישעיה בן רבי משה התקיים גם השנה המניין המסורתי שהחל בשנים האחרונות, גם בציון הקודש של ר' אלימלך מליז'ענסק בפולין התקיימה תפילה.

יום הכיפורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד