כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
חרפה אוקראינית - קנדית

בושה: זלנסקי וחברי פרלמנט הריעו לנאצי

הפרלמנט הקנדי ספג זעם רב על מחיאות כפיים לנאצי שהופיע בפרלמנט במהלך ביקור של הנשיא זלנסקי. גולשים רבים ברשתות החברתיות הצטרפו למרכז ידידי שמעון ויזנטל בגינוי האירוע, חלק מהם כינו את האיש "נאצי תרתי משמע" ו"מפלצת"

בושה: זלנסקי וחברי פרלמנט הריעו לנאצי
אושוויץ צילום: pixabay

ארגונים יהודים קנדיים ומבקרי רשתות חברתיות תקפו את הפרלמנט הקנדי על כך שהעניקו לאדם שנלחם למען הנאצים והיה נאצי בעצמו תשואות מלוות במחיאות כפיים סוערות במהלך אירוע בהשתתפות נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במדינה.

"נחרדים מכך שהפרלמנט של קנדה נתן מחיאות כפיים סוערות לחייל אוקראיני ששירת ביחידה צבאית נאצית במהלך מלחמת העולם השנייה, שהיה מעורב ברצח המוני של יהודים ואחרים, אנו דורשים להתנצל ולתת הסבר", נכתב על ידי 'ידידי מרכז שמעון ויזנטל', עמותה קנדית המוקדשת לחינוך אנשים על השואה, בפלטפורמת X לשעבר טוויטר.

חברי הפרלמנט הקנדי פרצו בתרועות ביום שישי האחרון במהלך ביקורו של זלנסקי בבירת המדינה אוטווה, המחוקקים הקנדיים כיבדו גם את ירוסלב חונקה, מהגר אוקראיני בן 98 שנלחם עבור דיוויזיה אוקראינית, על פי הדיווח בתקשורת המקומית, דיוויזיה זו הייתה ידועה גם בשם דיוויזיית הוואפן-אס-אס גליציה, שנלחמה למען הנאצים כזרוע החצי-צבאית שלה.

"העובדה שחייל משוחרר ששירת ביחידה צבאית נאצית הוזמן לפרלמנט וקיבל מחיאות כפיים סוערות היא מזעזעת. בתקופה של עלייה באנטישמיות ועיוות השואה, זה מטריד מאד לראות את הפרלמנט של קנדה קם כדי למחוא כפיים לאדם אשר היה חבר ביחידה בוואפן-אס-אס, שלוחה צבאית נאצית האחראית לרצח יהודים ואחרים והוכרזה כארגון פשיעה במהלך משפטי נירנברג", נכתב בהודעתם של ידידי מרכז שמעון ויזנטל.

במהלך משפטי נירנברג, בית הדין הצבאי הבינלאומי הכריז על הוואפן-אס-אס כארגון פשיעה האחראי לזוועות המוניות לרבות "רדיפה והשמדה של היהודים, אכזריות והרג במחנות ריכוז, ניהול השטחים הכבושים, והתעללות ורצח של אסירים".

לאחר המלחמה, אלפי יוצאי אס אס מאותה דוויזיה הורשו להתיישב מחדש במערב, כ-2,000 מהם הגיעו לקנדה. עד אז, היחידה הייתה ידועה בכל העולם בתור הדיוויזיה האוקראינית הראשונה.

בלוג של ותיקי המלחמה כולל ערך אוטוביוגרפי של ירוסלב חונקה, התנדב לחטיבה ב-1943 והכיתוב תחת כמה תמונות שלו במהלך המלחמה מראים אותו במהלך אימוני ארטילריה של ה-SS במינכן בדצמבר 1943. בפוסטים לבלוג מ-2011 ו-2010, חונקה מתאר את השנים 1941 עד 1943 כשנות המאושרות בחייו.

גולשים רבים ברשתות החברתיות הצטרפו למרכז ידידי שמעון ויזנטל בגינוי האירוע, חלק מהם כינו את האיש "נאצי תרתי משמע" ו"מפלצת". בעל הטור הקנדי ג'ו וורמינגטון קרא ל"התנצלות מלאה על חגיגת נאצי ממלחמת העולם השנייה בבית הנבחרים", במאמר שפורסם ביום ראשון בטורונטו סאן.

מקורות קנדיים מקומיים מסרו כי סוכנות הידיעות AP זיהתה את האיש בן ה-98 כיוצא "הדיוויזיה האוקראינית הראשונה במלחמת העולם השנייה", וציינו כי כלי תקשורת אחרים תיארו את האיש כמהגר אוקראיני שהגיע לקנדה ונלחם למען אוקראינה נגד הרוסים.

ברית המועצות מילאה תפקיד מרכזי בהבסת גרמניה הנאצית, כולל במהלך קרב סטלינגרד, שסימן נקודת מפנה במלחמה. משרד החוץ האמריקני מתאר באתר האינטרנט שלו כי "ללא המאמצים המדהימים של ברית המועצות בחזית המזרחית, ארצות הברית ובריטניה היו נלחצות קשות להשיג ניצחון צבאי מכריע על גרמניה הנאצית".

על פי הדיווחים בקנדה, הונקה הנאצי הוזמן על ידי יו"ר בית הנבחרים, אנתוני רוטה, חבר במפלגה הליברלית של קנדה, שהציג אותו כגיבור מלחמה. רוטה פרסם הצהרה מאוחרת ביום ראשון אחר הצהריים "נודע לי מידע נוסף שגורם לי להצטער על החלטתי לעשות זאת, אני רוצה להבהיר שאף אחד, כולל חברי פרלמנט ומשלחת אוקראינה, לא היה מודע לכוונתי או להערותיי לפני שנשאתי אותן", כתב. "אני רוצה במיוחד להביע את התנצלותי העמוקה לקהילות היהודיות בקנדה וברחבי העולם".

"יש לי הרבה מילים חמות ותודה מאוקראינה אליכם", אמר זלנסקי לראש ממשלת קנדה במהלך פגישתם ביום שישי האחרון בקנדה. "עזרתם לנו בשדה הקרב, כלכלית ובסיוע הומניטרי, הישארו איתנו עד לנצחוננו". ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, שנכח גם ביום שישי בבית הנבחרים, אמר שקנדה סיפקה לאוקראינה כ-6.7 מיליארד דולר בתמיכה צבאית והומניטרית מאז תחילת המלחמה. "מוסקבה חייבת להפסיד אחת ולתמיד. והיא תפסיד", אמר זלנסקי במהלך נאומו.

המרכז לישראל ולענייני יהודים, המייצג פדרציות יהודיות ברחבי המדינה, מסר כי הוא מוטרד מאוד מהאירוע. "הקהילה היהודית של קנדה עומדת איתן עם אוקראינה במלחמתה נגד התוקפנות הרוסית. אבל אנחנו לא יכולים לשמור על שתיקה כאשר פשעים שביצעו אוקראינים במהלך השואה מולבנים", נמסר מהארגון בהצהרה שפורסמה ביום ראשון.

חברי פרלמנט מכל המפלגות קמו למחוא כפיים להונקה. דובר של מפלגת השמרנים אמר שהמפלגה לא הייתה מודעת להיסטוריה שלו באותה עת.

גם פולין דורשת התנצלות מקנדה לאחר שהנאצי האוקראיני ירוסלב חונקה הוזמן והתכבד בפרלמנט הקנדי, שגריר פולין בקנדה, ויטולד דיז'אלסקי, אמר לתקשורת הרוסית, כי פולין לעולם לא תסכים "ללבן" נאצים. "פולין לעולם לא תסכים להלבין נבלים כאלה בתור שגריר פולני בקנדה, אני מצפה להתנצלות", כתב השגריר בטוויטר.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולודימיר זלנסקי נאצים מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד