י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עיר ליברלית?

אנשי התקשורת מגיבים למפגן השנאה: "כך נראה חורבן הבית"

לא מובן מאיליו שאנשי תקשורת מעיזים להביע דעה בנושא כל כך נפיץ, אך בכל זאת היו כמה אמיצים שהחליטו להתבטא נגד מפגן השנאה של אנשי המחאה בליל יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף. אחד מהם הוא ארז טל שכתב: "אי אפשר לנופף בכך שתל אביב היא עיר חופשית ובאותה נשימה למנוע ממי שרוצה להתפלל בהפרדה בכיכר לעשות את זה"

אנשי התקשורת מגיבים למפגן השנאה: "כך נראה חורבן הבית"
ארז טל צילום: פלאש 90

מפגן השנאה בליל יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, גרם לכמה ידוענים בישראל לחרוג ולהביע דעתם נגד המפגינים, למרות שיתכן והם צפויים לספוג בשל כך שיימינג ואולי גם פגיעה בפרנסתם וזאת בניגוד למנהיגי האופוזיציה כדוגמת יאיר לפיד ובני גנץ שבחרו להאשים את המתפללים דווקא או את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל החשש שלהם מהסקרים וממנהיגי המחאה שמהלכים אימים על כל מי שאינו מיישר עמם קו. 

האחד מהם הוא ארז טל, אחד המגישים המוכרים בתוכניות 'ערוץ 12', שקרא לעוקביו: "נא לנשום עמוק ורק אז לקרוא". טל הוסיף וכתב: "אי אפשר לנופף בכך שתל אביב היא עיר חופשית ובאותה נשימה למנוע ממי שרוצה להתפלל בהפרדה בכיכר לעשות את זה. אף אחד לא כופה עליכם להצטרף. מפריע לכם? תפתחו ממול תפילה מתחרה לא בהפרדה. ככה פשוט".

"מה הפחד?", תוהה טל, "המשיחיים הערמומיים מנסים לכשף אותנו? אני מאמין שיש לנו חוט שידרה קצת יותר עבה וסליחה בג"צ. בואו נרד מהעץ הזה כי בן גביר כבר מתחיל לחגוג בהנאה איך נפלנו למלכודת הזאת. יש מספיק כיוונים הרבה יותר מוצדקים להפנות אליהם את זעם המחאה".

מגיש וכתב 'חדשות 12', עופר חדד הגיב וכתב: "החלטת בית משפט צריכים לכבד נקודה, ועדיין מותר לתהות מה היה נגרע מערכי החירות והדמוקרטיה אם באותה תל אביב במרחק כמה מאות מטרים היו מתקיימים מניינים אורתודוכסיים ושאינם במקביל".

הכתבת המדינית של 'חדשות 13' מוריה אסרף וולברג בחרה לבקר דווקא את יו"ר האופוזיציה וכתבה בחשבון הטלגרם שלה: "יאיר לפיד מכנה יהודים שרוצים להתפלל בהפרדה ביום כיפור ״קיצוניים״ ו״משיחיים״, ואז עוד מאשים אחרים בהסתה".

כתבת המשפט של 'כאן חדשות', שלי טפיירו, שהשתתפה בתפילה בכיכר תיארה בזעזוע: "הייתי שם בערב יו"כ, הייתי גם הערב בסמוך לשעת הנעילה. כמות השנאה, הגזענות, הטינופת שנאלצו המוני אנשים, נשים, זקנים וטף לספוג רק כי באו להתפלל יחד ביו"כ היא חושך שאין בו אור. היא תהום בלי תחתית. ממלטת עצמי בעגלה עם ילדיי המבוהלים חולפת מול כ"כ הרבה עיניים, המומות, בוכות כך נראה חורבן הבית". 

אשת התקשורת מירי מיכאלי הגיבה וגינתה את המעשה: "ההורים שלי עלו לארץ, הישר לת"א, מתוך התרגשות שסוף סוף יוכלו לממש את יהדותם באופן מלא, בלי פחד. ת"א 2023, יהודים לא יכולים לממש את יהדותם כפי אמונתם. יום כיפור עצוב".

הזמר והיוצר הישראלי קובי אוז שהגיע גם הוא לתפילה סיכם בכאב: "שברתם לי את הלב. בלי להיכנס למי התחיל ומי הגזים. היה בכיפור בדיזנגוף משהו נדיר ומכיל, מגוון מלא של ישראלים וישראליות ביחד וגם דתיות מאחורי פרגוד. פינצ'רתם את זה ושלחתם אותי ואת המשפחה שלי בחזרה לבתי הכנסת שם ימיינו אותנו לגברים ונשים. אי אפשר כבר להיות יהודי כללי/שונות."

כתב הבריאות של 'חדשות 13', מאיר מרציאנו, (דתי חובש כיפה) התייחס אף הוא בפוסט ארוך מאוד ונתמצת מדבריו: "אני מתקשה להבין למה זה היה נחוץ לקבוצת המפגינים לבוא ולפוצץ את התפילה, של כמה מאות צמים וצמות שלא יכולים באמת להתעמת איתם, וגם לא מעט אנשים מסורתיים או חילוניים שהצטרפו לתפילה ‏במסגרת הרצון לחוות את היום המיוחד הזה.

עוד הוסיף וכתב: "פיצוץ התפילה הוא ההתנגשות בין שני הסמלים האלו: בין הכיכר, למתפללי יום הכיפורים, בין היהודית לדמוקרטית. כאשר בית המשפט פסק שאסורה להיות מחיצה, אז אסורה להיות מחיצה. לא צריך להיות כל ספק שיש לכבד את פסיקות בית המשפט במדינת ישראל, גם אם לא מסכימים איתם". עם זאת הוא מציין: "‏מהסרטונים שאני ראיתי מהאיזור, הוצבה במה, והוצבו כמה דגלים בצדדיה, שנטען על ידי המפגינים החילוניים שהם מהווים מחיצה מוסוות בפועל. הסעיף הנורמטיבי שבגינו ביקשה עיירת תל אביב לאסור את ההפרדה נוגעת לשימת מכשולים במרחב הציבורי והפרעה לסדר הציבורי".

‏"אני לא חושב שהמחיצה מפריעה לסדר הציבורי, יותר מאשר שהפגנה למשל בקפלן, מפריעה לסדר הציבורי. זו הפרעה, וזו הפרעה. זו צריכה להיות מותרת, וזו צריכה להיות מותרת, כי המרחב הציבורי צריך לאפשר ביטוי של כל צד שמעוניין להשתמש בו לצורך ביטויו. זה נוגע בחופש הביטוי, זה נוגע בחופש הפולחן ‏וחופש הדת".

יום הכיפורים כיכר דיזנגוף ראש יהודי כל נדרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד