כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
החרפה והשערוריה

יו"ר הפרלמנט הקנדי התפטר: הזמין נאצי וכיבד אותו מול זלנסקי

הפרלמנט הקנדי כיבד בסוף השבוע נאצי קשיש שהשתתף ברצח יהודים ופולנים בפולין במהלך מלחמת העולם השנייה. פולין עשויה לבקש את הסגרתו של הנאצי בן ה-98. שר החינוך הפולני הודיע כי הוא החל בנקיטת אמצעים להסגרה. יו"ר הפרלמנט הקנדי התפטר מתפקידו

יו"ר הפרלמנט הקנדי התפטר: הזמין נאצי וכיבד אותו מול זלנסקי
אושוויץ צילום: pixabay

שר החינוך הפולני פשמיבלס צ'רנק, הודיע כי הוא נקט צעדים להסגיר לפולין נאצי בן 98 שמתגורר בקנדה, לאחר שהתברר כי היה חלק מיחידה אוקראינית שלחמה לצד הנאצים. הנאצי הקשיש קיבל מחיאות כפיים סוערות בפרלמנט הקנדי בסוף השבוע בעת ביקור הנשיא זלנסקי בפרלמנט הקנדי.

השר הפולני כתב בטוויטר: "לאור האירועים השערורייתיים בפרלמנט הקנדי, שכללו כיבוד חבר נאצי בנוכחות הנשיא זלנסקי, נקטתי צעדים לקראת הסגרתו האפשרית של האיש הזה לפולין". כידוע פולין נכבשה במלחמת העולם השניה על ידי הנאצים ועוזריהם שהקימו שם מחנות ריכוז והשמדה.

השר שלח מכתב לנשיא המכון לזיכרון לאומי, ד"ר קרול נורוקי, בו הוא מבקש לבדוק בדחיפות האם ירוסלב חונקה מבוקש בגין פשעים נגד האומה הפולנית, ובגין פשעים נגד פולנים ממוצא יהודי. "המאפיינים של פשעים כאלה מהווים את הבסיס לפנייה לקנדה בבקשה להסגרתו", הוסיף.

בנוסף, תובעים בקרקוב בודקים האם חומרי החקירה של רצח 800 פולנים תושבי חוטה פיאניאקה, בפולין בזמן המלחמה, כוללים את ירוסלב חונקה.

בקנדה דווח כי יו"ר הפרלמנט הקנדי התפטר מתפקידו, "הבית הזה מעל כל אחד מאיתנו", אמר למחוקקים. כזכור חונקה הנאצי הוזמן על ידי יו"ר בית הנבחרים, אנתוני רוטה, חבר במפלגה הליברלית של קנדה, שהציג אותו כגיבור מלחמה. רוטה פרסם הצהרה מאוחרת ביום ראשון אחר האחרון "נודע לי מידע נוסף שגורם לי להצטער על החלטתי לעשות זאת, אני רוצה להבהיר שאף אחד, כולל חברי פרלמנט ומשלחת אוקראינה, לא היה מודע לכוונתי או להערותיי לפני שנשאתי אותן", כתב. "אני רוצה במיוחד להביע את התנצלותי העמוקה לקהילות היהודיות בקנדה וברחבי העולם".

כזכור כפי שדיווחנו, חברי הפרלמנט הקנדי פרצו בתרועות ביום שישי האחרון במהלך ביקורו של זלנסקי בבירת המדינה אוטווה, המחוקקים הקנדיים כיבדו גם את ירוסלב חונקה, מהגר אוקראיני בן 98 שנלחם עבור דיוויזיה אוקראינית, על פי הדיווח בתקשורת המקומית, דיוויזיה זו הייתה ידועה גם בשם דיוויזיית הוואפן-אס-אס גליציה, שנלחמה למען הנאצים כזרוע החצי-צבאית שלה.

"העובדה שחייל משוחרר ששירת ביחידה צבאית נאצית הוזמן לפרלמנט וקיבל מחיאות כפיים סוערות היא מזעזעת. בתקופה של עלייה באנטישמיות ועיוות השואה, זה מטריד מאד לראות את הפרלמנט של קנדה קם כדי למחוא כפיים לאדם אשר היה חבר ביחידה בוואפן-אס-אס, שלוחה צבאית נאצית האחראית לרצח יהודים ואחרים והוכרזה כארגון פשיעה במהלך משפטי נירנברג", נכתב בהודעתם של ידידי מרכז שמעון ויזנטל.

במהלך משפטי נירנברג, בית הדין הצבאי הבינלאומי הכריז על הוואפן-אס-אס כארגון פשיעה האחראי לזוועות המוניות לרבות "רדיפה והשמדה של היהודים, אכזריות והרג במחנות ריכוז, ניהול השטחים הכבושים, והתעללות ורצח של אסירים".

לאחר המלחמה, אלפי יוצאי אס אס מאותה דוויזיה הורשו להתיישב מחדש במערב, כ-2,000 מהם הגיעו לקנדה. עד אז, היחידה הייתה ידועה בכל העולם בתור הדיוויזיה האוקראינית הראשונה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולודימיר זלנסקי פולין נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד