כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הגנה במימד הוירטואלי 

אין פרטיות במכוניות? "מישהו מביט בכם ונותן ציון"

החברה שפיתחה את דפדפן האינטרנט המהיר בשם "פיירפוקס" ועל הדרך הצליחה למשוך אש מחברות הביג-טק הענקיות, פועלת באופן אקטיבי לשפר את ההגנה על הפרטיות שלנו במימד הוירטואלי 

אין פרטיות במכוניות? "מישהו מביט בכם ונותן ציון"
יצאת להרפתקה? המכונית תתעד אותך צילום: טסלה

MOZILLA  (מוזילה) החברה שפיתחה את דפדפן האינטרנט המהיר בשם "פיירפוקס" ועל הדרך הצליחה למשוך אש מחברות הביג-טק הענקיות. ובכן כיום החברה שעדיין מציעה את הדפדפן שלה בחינם, גם פועלת באופן אקטיבי לשפר את ההגנה על הפרטיות שלנו במימד הווירטואלי.

הנושא מקבל חשיבות רבה כשמדובר במכוניות החדשות והמקושרות שלכולן יש "מ ס כ י ם" גדולים, אפליקציות רבות וכמובן בל נשכח את ה"עדכונים מהאוויר" שהם בפועל ערוץ תקשורת פתוח בין המכונית ליצרן הרכב.

מוזילה בדקה לאחרונה את מימד הפרטיות בכלי רכב והכותרת של הממצאים שלה מחרידה: מכוניות הן המוצר הגרוע ביותר שבחנו בתחום הפרטיות.

וותיקי ענף הרכב המכירים את נבכי התעשיה בוודאי שלא יופתעו – אבל כשרואים את הנתונים ומבינים את הערך העצום של הדאטה שמגיע ליצרניות ומה שהן יכולות לעשות איתו – זה מטריד ממש. בשורה התחתונה כל 25 יצרניות הרכב שמוזילה בדקה זכו בכוכבית ואזהרה: "פרטיות אינה נכללת".

חשוב לציין כי בסקר הזה אין כלל מכוניות ממותגים סיניים. אלו כידוע אינם נחשבים לאבירי השמירה על הפרטיות או זכויות הפרט. לבטח גם אלה ייבדקו בעתיד הלא רחוק.

יצרניות רכב מתפארות בכך שהמכוניות שלהן הן "מחשבים על גלגלים" במשך שנים כדי לקדם את התכונות המתקדמות שלהן. עם זאת, אין דיון מעמיק, אפילו טאטוא מתחת לשטיח, של המשמעות של "נהיגה במחשב" עבור הפרטיות של הנוסעים.

בזמן שצרכנים רבים דאגו שהאיי-רובוט (שסוגים מסוימים שלו אסורים לרכישה בהנחיה של משרד ההגנה בארה"ב בשל פרצות אבטחה שהתגלו בהם) או השעון החכם מתחברים לאינטרנט ועלולים לרגל אחריהם, מותגי הרכב נכנסו בשקט לעסקי הדאטה (מידע) על ידי הפיכת כלי הרכב שלהם למכונות חזקות לאיסוף נתונים (יש יאמרו "מודיעין"). עתה נוצרו יכולות שבזכות כל הפיצ'רים הטכנולוגיים שיש ברכב. לרכב יש יכולת לצפות בכם, להקשיב לכם ולאסוף עליכם מידע כשאתם במכונית ואפילו מחוצה לה גם בעזרת החבר הצמוד שלכם – הטלפון הנייד.

בקצרה:

  1. כולן (100%) אוספות יותר מדי מידע עליכם.
  2. מרביתן (84%) חולקות או מוכרות את הדאטה.
  3. רובן (92%) נותנות שליטה מועטה או כלל לא – לנהג לשלוט במידע הנאסף אודותיו.
  4. עומדות בתקני אבטחת פרטיות סטנדרטיים – לא ברור.

שלושת הגרועות על פי מוזילה:

  1. טסלה שלבינה המלאכותית שבה יש יכולת מוכחת להביא נהגים לקצה דרכם
  2. ניסאן שטוענת כי מסוגלת לאסוף מידע על הפעילות המינית, חיי מין ואפילו פרופיל גנטי לפי מאפיינים התנהגותיים שונים. 
  3. יונדאי שבמדיניות הפרטיות שלה מצהירה כי תשתף פעולה עם בקשות מידע חוקיות – רשמיות או לא רשמיות.

מה אנחנו כמשתמשים יכולים לעשות כדי לשמור על הפרטיות שלנו? לא הרבה. כנראה שמחיר הקדמה והחיבוק הטכנולוגי האמיץ לו זוכות המכוניות מהציבור מתבטא בוויתור מוחלט על הפרטיות שלנו. עשיתם מצווה? זה מתועד, מישהו מביט בכם ונותן ציון.

 

 

טסלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד