כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ברוך דיין האמת

זקן היהודים באירופה הלך לעולמו בגיל 102

הרב החסיד הישיש רבי יעקב אליעזר פרידריך ז"ל זקן היהודים וחסידי חב"ד באירופה, שהיה מרבני קהילת חב"ד באנטוורפן שבבלגיה וממקימי הקהילה הלך לעולמו בגיל 102

זקן היהודים באירופה הלך לעולמו בגיל 102
הישיש רבי יעקב אליעזר פרידריך ז"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מאנטוורפן שבבלגיה מגיעה הבשורה על פטירתו של הרב החסיד הישיש רבי יעקב אליעזר פרידריך ז"ל, זקן חסידי חב"ד, מרבני קהילת חב"ד באנטוורפן שבבלגיה, וממייסדי וחבר הנהלת תלמוד תורה חב"ד באמסטרדם, ופעיל בהפצת שבע מצוות בני נח והוא בן 102 בפטירתו.

המנוח ז"ל נולד בי"א חשון תרפ"ב באירופה בתקופה שבין מלחמת העולם הראשונה והשניה, כאשר זמן קצר קודם לידתו עזב אביו את דרך התורה והמצוות, ובעודו ילד רך בגיל שש בלבד נטש אביו את המשפחה והותיר אותו אצל איכר קתולי. כעבור תלאות שונות, אימצה אותו משפחת שומרת תורה ומצוות באנטוורפן, שגאלה אותו מידי המשפחה הקתולית שם השאיר אותו אביו.

במקביל ללימודיו, נאלץ לשמש במקביל כשוליית צורף כדי שלא ליפול לנטל על הקהילה במימון לימודיו. כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה, נכשל בנסיון להימלט מבלגיה, ונותר באנטוורפן שנכבשה על ידי הנאצים, והיה עד לראשית הגירוש וההשמדה של יהדות הולנד. כיון ששמע את הזוועות המתחוללות במדינות השכנות, לא נשמע להוראות המשטרה היהודית והתחבא לאורך כל התקופה מעין רואים וניצל בניסים מידי הנאצים. לאחר סיום המלחמה נותר באנטוורפן, וקבע את מגוריו במרכז העיר שם היה מהדמויות המרכזיות בקהילה היהודית המתחדשת.

התקרב לחסידות בחב"ד בין השאר על ידי הרב משה צחובל, וזכה לחוויות אישיות וניסים הן עם אדמו"ר הריי"צ והן עם הרבי מליובאוויטש זצ"ל. היה נוסע לעיתים תכופות לאמסטרדם שבהולנד ולערוך התוועדויות ושיעורים בהם קירב צעירים לחסידות, וסייע בתרגום שיחות קודש של הרבי לשפת המקום.

בשעה שסייע להרב אורי יהודה כהן בהקמת תלמוד תורה חב"די באמסטרדם, זכה לחוות נס גלוי כאשר אדם הרחוק משמירת תורה ומצוות פגש בו והניח עבור הבניה בדיוק את הסכום הגדול שהיה צריך לשלם לקבלן הבניה. 

כאשר דיווח לרבי מליובאוויטש על מסירת שיעור קבוע בפני קבוצות נשים, הורה לו הרבי שבשל אופי אוכלוסיית הנשים יש להקדיש חלק מזמן השיעור כדי לתת להן את האפשרות לשאול שאלות במטרה לעניין אותן יותר ולמשוך אותן לשיעורים.

הלוויתו תתקיים הערב בשעה 21:15 מבית הקהילה 'מחזיקי הדת' באנטוורפן שבבלגיה לבית החיים פיטע בהולנד שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

חב"ד בלגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד