י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
כלי מיקוח

הפלסטינים מתלוננים: "הסעודים אוסרים עלינו לדבר נגד הנורמליזציה"

ברקע השיחות המתקדמות בדרך לנורמליזציה: בכיר פלסטיני התלונן כי הסעודים לוחצים עליהם לא להתלונן: "הסעודים חתכו הרבה מימון לפלסטינים ב-2021 ועכשיו הם משתמשים בכסף הזה ככלי מיקוח. הם אומרים: "אם אתם רוצים שנחזיר את המימון, אתם תצטרכו ללכת איתנו"

הפלסטינים מתלוננים: "הסעודים אוסרים עלינו לדבר נגד הנורמליזציה"
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן צילום: מתוך הטוויטר שלו

הסכם נורמליזציה פוטנציאלי בין ישראל וסעודיה מתקבל בספקנות מצד מנהלי משא ומתן הפלסטינים, למרות אותות חיוביים כלפי חוץ מצד גורמים פלסטינים, כך אמרו מספר מקורות בעלי ידע על השיחות ל'גארדיאן'.

היחסים הבלתי רשמיים בין ישראל וסעודיה הולכים וגדלים כבר שנים, והאפשרות להסכם דיפלומטי רשמי עלתה על הפרק לאחר ששתי המדינות, יחד עם ארה"ב, סימנו התקדמות בנושא במהלך העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.

הפלסטינים חוששים שכל עסקה כזו לא תביא לוויתורים משמעותיים לקראת שלום או "סיום הכיבוש בן 57 השנים של מזרח ירושלים, הגדה המערבית ורצועת עזה". גורמים סעודיים אמרו שוב ושוב שהנושא הפלסטיני הוא "חשוב מאוד".

אך גורם דיפלומטי פלסטיני שביקש לא להיחשף בשמו כיוון שאינו מורשה לדבר עם התקשורת אמר: "אני לא רואה שזה יקרה בזמן הקרוב. העובדה שהסעודים מדברים על התיק הפלסטיני כקל יותר להתמודדות בהשוואה לנושא הגרעיני, מראה כמה עבודה צריך עוד לעשות".

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר והשליט בפועל של ערב הסעודית, אמר בראיון נדיר לפוקס ניוז בעצרת הכללית של או"ם בשבוע שעבר כי "כל יום אנחנו מתקרבים" להסכם עם ישראל. נתניהו, המשיך בכך ואמר באו"ם כי "אנחנו בקצהו של שלום היסטורי".

ריאד מבקשת הסכם הגנה רשמי עם סיוע של ארה"ב בפיתוח תוכנית גרעין אזרחית בתמורה להכרה בישראל. עבור ישראל, נורמליזציה עם הממלכה הסעודית - העוגן של האסלאם הסוני וביתם של שני האתרים הקדושים ביותר לדת - תסלול בתיאוריה את הדרך להכרה ברחבי העולם המוסלמי.

מאז 2020, בהסכמים בתיווך ממשל טראמפ, הסכימו איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן לנרמל את היחסים עם ישראל, בין השאר בגלל דאגות משותפות לגבי איראן. גורמים פלסטינים אומרים כי הסכמי אברהם מערערים עמוקות את הסיכוי לשלום ולפתרון שתי המדינות.

בניגוד להסכמי אברהם, בהם לא הייתה מעורבות פלסטינית, הרשות הפלסטינית הפעם מוכנה לקחת חלק פעיל במשא ומתן. מקור אחד שמכיר את התהליך טען כי ייתכן שלפלסטינים לא תהיה ברירה בעניין.

"הסעודים חתכו הרבה מימון לפלסטינים ב-2021 ועכשיו הם משתמשים בכסף הזה ככלי מיקוח. הם אומרים: אם אתם רוצים שנחזיר את המימון, אתם תצטרכו ללכת איתנו, אתם לא יכולים להגיד שום דבר נגדנו ותהליך הנורמליזציה", אמר המקור בעילום שם.

למרות הצהרות נלהבות של גורמים ישראליים שהעריכו כי היחסים עשויים להתבסס עד הרבעון הראשון של 2024 ורצונו של ג'ו ביידן להשיג הישג משמעותי במדיניות חוץ לפני הבחירות בארה"ב בשנה הבאה, נראה כי יש עדיין מכשולים גדולים.

 

סעודיה נורמליזציה ארצות הברית פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד