כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

קבוצת תקיפה איראנית תוקפת קורבנות בישראל בנוזקה חדשה ואוספת מידע

שני הקמפיינים הזדוניים בוצעו בשנים 2021 ו-2022 ונקראים Outer Space ו-Juicy Mix · הקבוצה מכוונת בעיקר לממשלות במזרח התיכון ולמגוון רחב של ענפים, כולל כימיקלים, אנרגיה, פיננסים ותקשורת · הקבוצה התמקדה בארגונים ישראלים בלבד ועשתה שימוש באתרים ישראליים כשרתי שליטה ובקרה על מנת לאסוף מידע

קבוצת תקיפה איראנית תוקפת קורבנות בישראל בנוזקה חדשה ואוספת מידע
אילוסטרציה צילום: unsplash

חוקרי חברת אבטחת המידע ESET ניתחו שני קמפיינים של קבוצת התקיפהOilRig המיוחסת לאיראן: Outer Space משנת 2021, ו-Juicy Mix מ-2022.

שני הקמפיינים הזדוניים שבוצעו למטרות ריגול סייבר כוונו באופן בלעדי לארגונים ישראלים, מה שעולה בקנה אחד עם התמקדותה של הקבוצה במזרח התיכון, ושניהם השתמשו באותם דפוסי פעולה: OilRig פרצה לאתר לגיטימי ועשתה בו שימוש כשרת C&C (שרת ממנו שולטים על הקורבן) ולאחר מכן ניצלה חולשת backdoor שלא נצפתה בעבר, וביצעה שימוש במגוון כלי תקיפה המשמשים לאיסוף מידע מהמערכות המותקפות. התוקפים אספו מידע דוגמת פרטי הזדהות והתחברות למערכות מחשבים, קבצי Cookie, היסטוריית גלישה וסיסמאות מהדפדפנים.

בקמפיין הראשון, Outer Space, OilRig השתמשה בדלת אחורית פשוטה ב-C#/.NET, שלא תועדה בעבר, אותה כינו חוקרי ESET בשם Solar עם קובץ מערכת שנקרא SampleCheck5000 (SC5k), המשמש שרתי Microsoft Exchange לתקשורת של שרת ה-C&C באמצעות API.

בקמפיין הזדוני השני, Juicy Mix, קבוצת התקיפה שיפרה את Solar כדי ליצור את הדלת האחורית 'מנגו', בעלת יכולות נוספות ושיטות ערפול קוד אשר מקשים על הזיהוי. שתי הדלתות האחוריות נפרסו על ידי התקנת סקריפטי VBS, אשר ככל הנראה הופצו באמצעות הודעות מייל הכוללות פישינג ממוקד. בנוסף לאיתור וזיהוי ערכת הכלים הזדונית, ESET הודיעה למערך הסייבר הישראלי על האתרים שנפגעו.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

ESET קראה לדלת האחורית בשם Solar בעקבות הדמיון לשימוש בשיטת שמות מבוססת אסטרונומיה בשמות הפונקציות והמשימות שלה; לדלת האחורית החדשה, החוקרים קראו מנגו, בהתבסס על שם המכלול הפנימי ושם הקובץ שלו.

לדלת האחורית Solar יש פונקציונליות בסיסית בה ניתן להשתמש בין היתר להורדה, חילוץ והרצה אוטומטית של קבצים. לפני השימוש ב-Solar, קבוצת OilRig השתמשה בשרת אינטרנט של חברת משאבי אנוש ישראלית כשרת C&C.

בקמפיין השני, Juicy Mix, קבוצת OilRig עברה משימוש בדלת האחורית Solar, לשימוש בדלת האחורית המשופרת מנגו. שיטת הפעולה דומה ל-Solar ובעלת יכולות חופפות כאשר ESET זיהתה שינויים טכניים בולטים כמו טכניקת התחמקות מתקדמת שלא הייתה בשימוש בדלת האחורית הקודמת. "מטרת הטכניקה הזו היא למנוע מפתרונות האבטחה בתחנות הקצה מלבחון לעומק את הפעולות שהקובץ החשוד מבצע. מלבחון לעומק את הפעולות שהקובץ החשוד מבצע. אמנם הפרמטר לא היה בשימוש בדגימה שניתחנו, אך ניתן יהיה להפעיל אותו בגרסאות עתידיות", מציינת חוקרת ESET, Zuzana Hromcová, שניתחה את שני הקמפיינים של OilRig.

קבוצת OilRig הידועה גם בשמות APT34, Lyceum או Siamesekitten היא קבוצת ריגול סייבר שפעילה מאז 2014 לפחות, ומקובל להאמין שבסיס פעילותה הוא באיראן. הקבוצה מכוונת בעיקר לממשלות במזרח התיכון ולמגוון רחב של ענפים, כולל כימיקלים, אנרגיה, פיננסים ותקשורת.

איראן פריצת סייבר ESET

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד