כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הדיון בבג"ץ

אוחנה: לא נהסס לחוקק מחדש את חוק הנבצרות

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אישר דיווחים מאתמול לפיהם הקואליציה תחוקק מחדש את חוק הנבצרות בהנחה שבג"ץ יחליט לבטל או לשנות אותו: "אם ביהמ"ש העליון ייקח לעצמו סמכות שאין לו, אנחנו נצטרך לומר באופן מפורש שאין לו אותה"

אוחנה: לא נהסס לחוקק מחדש את חוק הנבצרות
אמיר אוחנה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על רקע הדיון בבג"ץ הצהיר היום יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בריאיון לערוץ 14 כי אם בג"ץ ישנה או יבטל את חוק הנבצרות - בקואליציה לא יהססו לחוקק חוק חדש: "ההחלטה הזו שבג"ץ מתכוון לקחת היא לאין את הדמוקרטיה הישראלית".

עוד אמר אוחנה כי "אם ביהמ"ש העליון ייקח לעצמו סמכות שאין לו, אנחנו נצטרך לומר באופן מפורש שאין לו אותה. מי שקובעת את כללי המשחק, בין אם זה בכובע שלה כרשות מחוקקת ובין אם זה בכובע שלה כראשות מכוננת – זו הכנסת".

אוחנה אף אמר כי "ההבדל בין המשפט הציבורי למשפט הפרטי הוא שלפרט מותר לעשות הכל זולת מה שנאסר עליו מפורשות בחוק. להבדיל הרשות, ובמקרה הזה הרשות השופטת. מותר לה לעשות רק מה שהמחוקק התיר לה במפורש, ואת הרשות הזאת המחוקק מעולם לא נתן לביהמ"ש -להתערב בחוקי היסוד".

הבוקר (חמישי) נפתח הדיון על חוק הנבצרות. הדיון הינו הדיון השני בעתירות המבקשות לפסול את התיקון שעוסק בהוצאה לנבצרות של ראש ממשלה רק במידה ויש אי מסוגלות פיזית או נפשית.

לפני כשבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לבג"ץ וכתב כי "משמעות דחיית כניסתו של החוק לתוקף הינה אחת: רמיסה ברגל גסה את הכרעתם של רבבות אזרחי ישראל. עם כל הכבוד לעותרים, במדינת ישראל לא יתקבל שלטון האליטות של אפלטון וקולו של כל אחד מבוחרי סיעות הקואליציה שווה לקולו של כל אזרח אחר. לבית המשפט העליון אין כל סמכות להתערב בחוק יסוד".

"ליועמ"שית אין כל סמכות להוציא ראש ממשלה נבחר לנבצרות, ואין לה כל סמכות לקבוע שאפשרות תיאורטית כשזו תיוותר על קנה, בניגוד מוחלט לרצון הבוחרים. קבלת העתירה עלולה לגרום למצב שבו היועמ"ש, שאינו נבחר ציבור, ייקבע במקום הציבור הרחב מי יכול לנהל את המדינה ומי לא", כך לדבריו.

את הדברים כתב לאחר שהיועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה פרסמה את עמדתה לבג"ץ על החוק והדגישה כי הוא "אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי".

בנימין נתניהו אמיר אוחנה בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד