י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
"לא לעורר מרוץ חימוש"

בנט מתייחס לנורמליזציה עם סעודיה בראיון לעיתון היהודי בבריטניה

בראיון לתקשורת הבריטית אומר ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כי "ישראל נכנסת לסחרור של פילוג ורעל". על מנסור עבאס: "הוביל דרך חדשה עבור ערביי ישראל להיות חלק מישראל" | על ההסכם עם סעודיה: "הנורמליזציה עם הסעודים אינה עוצרת את הצנטריפוגות באיראן"

בנט מתייחס לנורמליזציה עם סעודיה בראיון לעיתון היהודי בבריטניה
נפתלי בנט צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בראיון אמר ראש הממשלה ה-13 של ישראל, שהתרחק מאור הזרקורים מאז עזב את תפקידו בשנה שעברה, לעיתון היהודי הבריטי JC: "ישראל לומדת את הלקח כיצד נראית ממשלה קיצונית. זה רע. אנחנו לא רוצים להיחטף על ידי הרדיקלים הקיצוניים. הם לא מייצגים את מה שרוב הישראלים רוצים".

"הסיבה שהקמתי את הממשלה המאוד לא סבירה הייתה לנסות למנוע בדיוק את מה שאנחנו רואים עכשיו", אמר. "בגלל זה שמתי את עצמי על הקו וחטפתי מכה אישית ענקית, עשיתי את זה ביודעין כי מה שיש לנו עכשיו זה בדיוק מה שניסיתי למנוע: ישראל נכנסת לסחרור של פילוג ורעל".

על מנסור עבאס אמר בנט: "הוא מנהיג ערבי אמיץ", אמר. "אני יודע שזה אולי לא פופולרי להגיד את זה - קל יותר פשוט לתקוף את הערבים ולצבור פופולריות - אבל מנסור עבאס הוביל דרך חדשה עבור ערביי ישראל להיות חלק מישראל".

בנט הוסיף: "הוא מכיר בישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. אף מנהיג ערבי משמעותי לא עשה זאת קודם לכן. הוא רוצה לשפר את חייהם של ערביי ישראל והוא לוקח סיכון אישי ופיזי בחייו. במקום להרחיק אותו, עלינו לחבק אותו".

"אני אופטימי," הוא אמר "אני יודע שהרוב הגדול של הישראלים רוצה לחזור לימים שבהם אין דרמות, שבהם לא מתעוררים כל בוקר עם פרובוקציה, עם מפגינים שתוקפים אנשים תוך כדי תפילה, או שהימין הרדיקלי תוקף את השמאל, או כל דבר אחר מהסוג הזה".

לגבי נורמליזציה עם סעודיה אמר: "אני רואה בהסכם הסעודי צעד מאוד משמעותי במזרח התיכון, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת עמדה אזורית", אמר. "זה בר ביצוע ואני חושב שזה סיכוי נפלא עבור ישראל. זה גם ייצור מסדרון סחר פוטנציאלי בין ישראל למזרח. עם זאת, מעולם לא היינו במלחמה עם הסעודים, אבל אנחנו נמצאים במלחמה קרה מאוד אגרסיבית עם איראן והציר שלה".

בנט הוסיף: "אבל כל מי שחושב שנורמליזציה עם הסעודים תפתור את הבעיה העיקרית של המזרח התיכון, שהיא התמנון האיראני והמחושים שלו, טועה. הנורמליזציה עם הסעודים לא עוצרת את הצנטריפוגות באיראן".

הוא חושש שהתמקדות בעסקה עם ריאד עלולה להסיח את דעתם של קובעי המדיניות מהאיום שמציבה טהראן. "איראן נמצאת בנקודה המתקדמת ביותר בתוכנית הגרעין שלה בתולדותיה", אמר. "הפגזנו במילים מוושינגטון ומירושלים, מילים קשות מאוד. אבל מילים בשתי הבירות האלה לא עוצרות את הצנטריפוגות מלהסתובב".

הוא הזהיר גם כי תמיכה בפיתוח גרעיני אזרחי סעודי, אחת הדרישות המרכזיות של ריאד בשיחות, עלולה לעורר מרוץ חימוש באזור. "אנחנו יודעים שאיראן מתקדמת הרבה יותר מהסעודים במונחים של פיתוח גרעיני", אמר. "מה שצריך לקרות הוא שאנחנו צריכים להחזיר את איראן לאחור מבלי להאיץ את הסעודים קדימה, עלינו להיות זהירים ביותר לא לעורר מרוץ חימוש גרעיני בין הסעודים, איראן, טורקיה, מצרים ואחרים. אסור לנו לאבד את המטרה החשובה ביותר, ביטחון ישראל".

כשנשאל אם יש לו שאיפות לחזור לשלטון, הגיב בנט: "יש זמן ועת לכל דבר".

נפתלי בנט סעודיה נורמליזציה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד