ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
ייבנה מחדש

החזירו את הגניבה: בית הכנסת הגדול שנחרב בליל הבדולח הוחזר לקהילה

שטח בית הכנסת הגדול של המבורג שנחרב בליל הבדולח הוחזר לקהילה וייבנה מחדש. מנהיגי העיר: "מתנצלים על האיחור בהחלטה". במהלך ליל הבדולח בנובמבר ב-1938 הציתו הנאצים את הבניין, שנה לאחר מכן הכריחו את הקהילה היהודית להרוס אותו על חשבונם

החזירו את הגניבה: בית הכנסת הגדול שנחרב בליל הבדולח הוחזר לקהילה
ליל הבדולח צילום: ארכיון

יותר מ-80 שנה לאחר שנחרב בידי הנאצים, הקהילה היהודית של המבורג מקבלת בחזרה את הנכס שעליו עמד בית הכנסת הגדול בעיר, שעל פי התוכניות יוקם מחדש. פיליפ סטריכרץ, יו"ר הקהילה היהודית, אמר השבוע: "הנאצים רצו להפוך את כל החיים היהודיים לבלתי נראים. היום נראה שהעוול לא מנצח ושלהמבורג היהודית יש עתיד".

באקט סמלי, מנהיגי המפלגות העירוניות (לא כולל המפלגה הימינית קיצונית AfD) החזירו את הרכוש לקהילה היהודית. לשם כך גזרו הפוליטיקאים עותק של מסמך נאצי המורה על החרבת בית הכנסת. מאוחר יותר אישרה מועצת המבורג את ההצעה להשבת הנכס לקהילה. נציגי כל המפלגות תיארו את הצעד שהניח את היסודות לבנייתו מחדש של בית הכנסת כהיסטורי ומאוחר. מנהיג ה-SPD (סוציאל דמוקרטים) בעיר, דירק קינשרף, אמר לנציגי הקהילה היהודית: "אנו מתנצלים על קבלת ההחלטה באיחור כה".

כאשר נחנך בשנת 1906, בית הכנסת בבורנפלאץ היה בית התפילה היהודי הגדול ביותר בצפון גרמניה. במהלך ליל הבדולח בנובמבר ב-1938 הציתו הנאצים את הבניין, שנה לאחר מכן הכריחו את הקהילה היהודית להרוס אותו על חשבונם. הנכס הופקע וחלק ממנו נבנה כבונקר רב קומות.

בדיקת היתכנות שהוצגה לפני שנה על ידי הסנאט בהמבורג והקהילה היהודית הגיעה למסקנה כי בנייה מחדש שלו אפשרית וכי בית הכנסת בורנפלאץ יכול להפוך שוב לנקודת ציון של החיים היהודיים בלב העיר. מתחילת החודש חוקר המוזיאון הארכיאולוגי בהמבורג את שרידי בית הכנסת הישן, והארכיאולוגים כבר מצאו שרידי קרמיקה, חלונות ויטראז' ולוחות שיש. הממצאים ישולבו במבנה החדש שייבנה. תחרות אדריכלית תוכרז בהמשך השנה.

לפני ישיבת העירייה, דניאל שפר, יו"ר חבר הנאמנים של בית הכנסת, נזכר באביו, שאותו שאל בילדותו מדוע חזר לגרמניה כיהודי בשנות ה-70. "הוא ענה משפט אחד: "כי הם גרמנים אחרים", אמר שפר. "הרגע הזה היום הוא נקודת מפנה להיסטוריה היהודית שלנו בהמבורג. זהו ניצחון הצדק והחיים היהודיים בהמבורג על הברבריות של הנאצים".

בתוך כך, כתר ספר תורה ששימש בבית הכנסת בורנפלאץ בהמבורג ונשדד בליל הבדולח, והתגלה במקרה לפני ארבע שנים על ידי הרב הראשי של המבורג, שלמה ביסטריצקי, מיועד לחזור למקומו לכשייבנה בית הכנסת.

דניאל שפר, יו"ר קרן שיקום בית הכנסת, אמר לעיתון היהודי הבריטי Jewish News: "עד שהרב שלמה ביסטריצקי ואני שחררנו את 'כתר בית הכנסת בבורנפלאץ' מחנות עתיקות בהמבורג, מעולם לא נתקלנו בשום שריד מבית הכנסת. כל פריט יקר ערך נשדד במהלך ליל הבדולח. רכשתי את הכתר הזה ותרמתי אותו לקהילה היהודית".

הכתר ניצב כעת מול ארון הקודש במעון הארעי של הקהילה, ממתין לשובו לבית הכנסת בורנפלאץ. קרן שיקום בית הכנסת גייסה 130 מיליון יורו לבנייתו, בין היתר מממשלת גרמניה, ומעיריית המבורג. הרב ביסטריצקי רבה הראשי של המבורג, פרסם כי "השבת התפללו כולם בבית הכנסת לשלום ולרווחת אזרחי המבורג ושל הממשלה, כשם שהקהילה שלנו התפללה מסידור זה עד ה-9 בנובמבר 1938 בבית הכנסת בבורנפלאץ".

הסידור העתיק שנמצא בהריסות בית הכנסת עם התפילה לשלום ממשלת גרמניה מלפני השואה

ג'ניפר יאסברג, יו"ר מפלגת הירוקים בהמבורג אמר לתקשורת המקומית: "היהדות והחיים היהודיים היו פעם חלק מהחיים בהמבורג. בית הכנסת סימל את מעמדם השווה של העם היהודי בעירנו. מאוחר יותר, נאלצה הקהילה היהודית על ידי המדינה הנאצית להרוס את בית הכנסת ולמכור אותו במחיר נמוך עד בושה. כתוצאה מעוול זה, הנכס נמצא מאז בבעלות העיר המבורג. לכן, העברה מחדש של הקרקע אינה בשום אופן תרומה מהעירייה. במקום זאת, הקהילה היהודית מקבלת בחזרה את מה ששייך לה בצדק. הבנייה החדשה המתוכננת של בית הכנסת בורנפלאץ היא צעד חשוב בהשלמה של העיר המבורג עם העבר שלה תחת הנציונל-סוציאליזם. 85 שנים לאחר השריפה בבית הכנסת הישן, כל הדמוקרטיים בהמבורג מחויבים לבניין החדש. בזמנים בהם האנטישמיות, מתפשטת שוב במקומות רבים, זהו יותר ממעשה סמלי. כיום מונח הבסיס לכך שהחיים היהודיים יקבלו בחזרה את מקומם הראוי במרכז העיר".

דניאל שפר, יו"ר חבר הנאמנים של בית הכנסת בורנפלאץ אמר: "זה 'יום מפנה' לכל היהודים בהמבורג. זהו ניצחון הצדק והחיים היהודיים בהמבורג על הברבריות של הנאצים. נכון ל-27 בספטמבר 2023, אנחנו כבר לא הבודדים הרואים בשוד כשגוי, המבורג כולה מחויבת לבנייה מחדש של בית הכנסת בבורנפלאץ".

 

גרמניה אנטישמיות נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד