ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
טוביה, מנחם, אברמי, פנחס, דוד ומרדכי

ובא השמש וזרח השמש: ה'נכדים' החדשים של גדולי ישראל | מגזין חג

סעיף הנכד: אחרי הסתלקותם של מרנן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל והגרי"ג אדלשטיין זצ"ל, 'בחדרי' עם הצצה לדמויותיהם של נכדיהם של גדולי ישראל בימנו, מביתו של פוסק הגר"מ שטרנבוך, ועד בית ראש הישיבה הגרמ"ה הירש. הכירו את הנכדים שמסורים לסבים במסירות נפש של ממש. מרתק

ובא השמש וזרח השמש: ה'נכדים' החדשים של גדולי ישראל | מגזין חג
הנכדים של גדולי ישראל צילום: ארכיון בחדרי

תפקיד ה'נכד' במגזר הליטאי, הוא אחד התפקידים הדומיננטיים בבתיהם של גדולי ישראל ובפרט בקרב מנהיגי הציבור הליטאי. וזאת בשונה מחצרות החסידים שם הגבאי, המשב"ק הם הדמויות הדומיננטיות. תפקיד ה'נכד' הליטאי שימש כאמצעי להעברת מסרים בין הציבור לבין גדולי ישראל. 

ה'נכד' הוא זה שישמש את סבו הגדול כמעט 24 שעות, ישרת אותו, יביא אליו את השאלות, יתאם את הזמנים בכל מה שקשור לקבלת קהל. 

מאז ימי מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, זכור לכולם הנכד ר' אריה אלישיב. לאחר מכן אצל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל היה הנכד ר' דוד שפירא הדמות הדומיננטית, ושיא היוקרה של תפקיד הנכד הגיע בתקופתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, הנכדים ר' אריה קנייבסקי ור' יענקי קנייבסקי, כשהאחרון אף זכה לדמות בתוכנית 'ארץ נהדרת' ובשל כך היה מוכר בכל בית בישראל בתקופת הקורונה. גם אצל המנהיג הליטאי האחרון מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל היה נכד דומיננטי - ר' מוטי פלאי, שלא מש מסבו עד הרגעים האחרונים בבית החולים. 

כעת, עם הסתלקתם של גדולי ישראל בשנתיים האחרונות וכניסת הדור החדש של גדולי ישראל, 'בחדרי חרדים' עם פרויקט לחג הסוכות על הנכדים המפורסמים בבתי גדולי ישראל, כך, שכל מי שרוצה להיכנס לאחד מבתי גדולי ישראל צריך תמיד לעבור דרך הנכדים שהם המוציאים ומביאים.

בית פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך, רחוב קצנבלוגן 4 שכונת הר נוף ירושלים 

תפקיד ה'נכד' בבית פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך הוא מורכב ומאתגר. עשרות שנים משמש פוסק הדור כתל תלפיות, אבל בעיקר מאז פטירת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל וביתר שאת מאז פטירתו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, מופנות לגר"מ שטרנבוך אין ספור שאלות הלכתיות מכל רחבי העולם הזקוקות להכרעה מיידית, וביניהן גם שאלות בנושאים הציבוריים העומדים בפתח, והכרעה בשאלות שמופנות מגדולי הרבנים והאדמו"רים המפנים את הנושאים ההלכתיים לבית ברחוב קצנלבוגן 4 בהר נוף, כשעומס העבודה מתנקז אל הגבאים המגישים בפני פוסק הדור את השאלות הכבדות.

בנוסף, במקביל להכרעת השאלות ההלכתיות, יוצא פוסק הדור לעיתים קרובות למשאות חיזוק בהיכלי הישיבות והחסידויות. כמו"כ בביתו מתקיימים על בסיס יום יומי, כינוסים ציבוריים, ביקורי אדמו"רים ורבנים, כשכל אלו מחייבים את הגבאים להיות זמינים לתיאום הכינוסים והביקורים.  

ביתו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך עמוס במשמשים ובגבאים, אך המרכזיים שבהם הם שני הנכדים הרב פנחס שטרנבוך (38) והרב דוד שטרנבוך (32) שמנהלים את הבית יחד בשיתוף פעולה מלא.

הנכד ר' דוד שטרנבוך מפנה שאלה לסבו. צילום: באדיבות המצלם

הרב פנחס יהודה שטרנבוך בן רה"י הגאון רבי אפרים זלמן שטרנבוך, נולד בבני ברק ומתגורר כיום ברמת בית שמש סמוך לישיבת סבו פוסק הדור. מדי יום הוא נוסע מבית שמש לבית זקנו בהר נוף, שם הוא לומד עמו בחברותא לעיתים קרובות.

ר' פנחס אף מכהן כרו"מ ישיבתו הגדולה של זקנו בבית שמש, כאשר במקביל להרבצת התורה בישיבה עם התלמידים הוא עומד בקשר ידידותי ורציף עם גדולי התורמים בעולם התורה התומכים ומחזיקים את הישיבה, וכן רבים מראשי מוסדות התורה והחסד פונים אליו שיפתח בפניהם דלתות אצל הנגידים. בנוסף הוא עומד מאחורי מיזמי חסד גדולים כאשר רק בימים האחרונים הוא סידר לקראת חג הסוכות חלוקת מאה אלף דולר למוצ"י 'העדה' כשכל מו"ץ קיבל אלף דולר לחג.

ר' פנחס עם סבו במעמד בחצר תולדות אהרן. צילום: באדיבות המצלם

הנכד, ר' דוד שטרנבוך בן הגאון רבי חיים עוזר, נולד בהר נוף בסמיכות לבית זקנו, ולאחר נישואיו המשיך להתגורר בירושלים ומכהן כרו"מ כולל תשובות והנהגות. מידי יום מגיע לבית הסבא בשעות הערב לקביעות של לימוד. ועומד בקשר עם חצרות האדמו"רים והרבנים להעביר את שאלותיהם בהלכה ובהנהגה.

ר' דוד עורך ומדפיס את ה"שיעורים כללים" של זקנו שנמסרים בהיכל הישיבה, וכן את השיחות השבועיים שזקנו מוסר. הוא מו"ל רבבות עותקים מדי שבוע של הגיליון הידוע והנפוץ "מאמר שבועי ממרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך", ורק בעשור האחרון כתב והוציא לאור 9 ספרים משיעורי זקנו. כמו"כ עומד בקשר עם נגידי עם בארץ ובחו"ל למען 'מרכז התורה תשובות והנהגות' בנשיאות הסבא פוסק הדור. 

לאחרונה הזמנים בין הנכדים מתחלקים, כשר' פנחס נמצא בשעות אחר הצהריים, ור' דוד בשעות קבלת קהל לאחר מעריב בשעות הערב, אם כי ניהול הבית מתנהל בשיתוף פעולה מלא בין שני הנכדים. 

הנכדים ר' פנחס ור' דוד מסייעים לסבא בעת מנוחה בירושלים. צילום: באדיבות המצלם

בית ראש הישיבה הגר"ד לנדו, רחוב הרב שר 15 גבעת ישיבת סלבודקה בני ברק

הנכדים שמופקדים על ביתו של ראש הישיבה הגאון רבי דב לנדו הם האחים הרב טוביה לנדו (38) והרב מנחם (39) לנדו בניו הגאון רבי יוסי לנדו ראש כולל סלבודקה במודיעין עילית ובנו היחיד (מלבד הבנות).

האחים ר' טוביה ור' מנחם לנדו במחיצת הסבא. צילום: באדיבות המצלם

השניים עובדים בשיתוף פעולה מלא ופורה בכל מה שקשור לניהול בית סבם הגדול. הרב מנחם מנדל לנדו תושב העיר אלעד, משמש כר"מ בישיבה לצעירים סלבודקה ונחשב למי שהוביל במשך השנים את התמיכה של סבו בראש העיר אלעד ישראל פרוש. 

בשל קרבתו היחסית לבני ברק הוא אחראי על סדר היום בבית ראש הישיבה ונמצא בקבלות הקהל הסדירות, ואחראי על הפעילות השוטפת. ר' מנחם לנדו גם איש חסד גדול שדואג לקהילת סלבודקה באלעד בתקופות החגים ובשאר ימות השנה.

ר' מנחם לנדו לצד הנהג הרב יצחק רוזנגרטן

הרב מנחם מנדל לנדו הוא חתנו של הרב אליהו בייפוס ממשמרת השבת. מכריו מספרים על איש נעים הליכות שכל דיבורו בחיוך והארת פנים, משתדל תמיד לענות ולחזור לפונים בטלפון במסירות מופלאה. סבו סומך עליו בעיניים עצומות בכל עניין.

האח הצעיר יותר, הרב טוביה לנדו תושב שכונת נווה יעקב בירושלים, משמש כ'משיב' בישיבת 'כתר תורה' של הגאון רבי יחזקאל אברמוב בישיבה החדשה שהוקמה בקרית יערים טלז סטון.

ר' טוביה הוא המוציא ומביא יותר בעניינים הפוליטיים בבית סבו הגר"ד לנדו, טוביה הוא גם איש הקשר של הרב דוד שפירא והרב זליג אורלנסקי מיתד נאמן בבית הגרד"ל.

טוביה נחשב לתלמיד מובהק של ראש הישיבה הגרמ"ה הירש אותו הוא רואה כרבו ואף למד עמו בחברותא במשך שנים רבות והיה מתייעץ עמו על כל צעד ושעל. רק לאחרונה בברית לבנו כיבד את ראש הישיבה הגרמ"ה הירש בסנדקאות.

ר' טוביה לנדו עם ראש הישיבה הגרמ"ה הירש. צילום: באדיבות המצלם

לאחר שלמד בסלבודקה יצא גם טוביה ללמוד בישיבת בריסק בירושלים, דבר שלא היה מקובל בציבור חוגי ה'חזון איש' ואף נחשב חריג בנוף. ר' טוביה בשונה מר' מנחם שיש לו נהג צמוד, טוביה עצמו נוהג באופן עצמאי ומחזיק ברישיון נהיגה.

בישיבת 'כתר תורה' הישיבה שהוא מכהן כמשיב מוסר ר' טוביה חבורות ורבים מתלמידי הישיבה נוהרים לשמוע אותו כדולה ומשקה מתורת רבותיו בסלבודקה ובריסק.

האחים לנדו עם הסבא, ראש הישיבה. צילום: קובי הר צבי

בית ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן, רחוב האדמו"ר מגור 28 בני ברק

הנכד הרב אברהם (אברמי) ברגמן (35) הוא הדמות הדומיננטית בחצר, אברהם מלווה את סבו מזה כעשרים וחמש שנים, כשסבו אף היה לומד עמו חברותא בקביעות.

אברהם אינו שוהה בקביעות בבית הסב הגדול, אלא נמצא בקשר טלפוני רציף עם סבו ופוקד את מעונו מספר פעמים בשבוע, באירועים מיוחדים או בשעה שסבו יוצא לאירועים שונים.

ר' אברמי ברגמן מסייע לסבו. צילום: שוקי לרר

ר' אברהם הוא אברך ככל האברכים, שבהוראת סבו ממשיך לשקוד על תלמודו ב'כולל אברכים' במהלך כל היום. משום כך פעילותו מתבטאת בעיקר מאחורי הקלעים, כשהוא מנווט ומנתב את הפעילות בבית סבו בתבונה רבה. 

יודעי דבר מספרים כי על אף שר' אברהם אינו עונה לטלפון בשעות סדרי הכולל, באחרונה התחדש במספר חסוי שזמין בכל עת לנושאים דחופים וידוע אך ורק לבני הבית ולמספר עסקנים ואישי ציבור העומדים עמו בקשר.

ר' אברהם מפורסם כמי שחוזר לכל טלפון ודואג לכל פניה ובקשה, כשבראש מעייניו עומד הדאגה לשלומו וכבודו של סבו הגדול. בכל הנושאים הוא עובד בתיאום ובהתייעצות צמודה עם דודו, בנו הגדול של סבו, הגאון רבי בן ציון ראש כולל רשב"י.

מחוץ ל'זמן' דהיינו בתקופת החגים והמועדים שוהה אברהם במעונו של סבו ידי יום, כשהוא מנתב את סדרי קבלת הקהל. אברמי הוא נכד אהוב לסבו ומשמש כאיש סודו, כאשר כל יציאה של סבו לאירועים שונים או חתימה על מכתב כלשהו עובר בדרך כלל דרכו.

ר' אברמי ברגמן בקבלת קהל אצל סבו

כל מארגני האירועים מספרים שהדאגה היחידה של אברמי ברגמן היא הכניסה המסודרת והיציאה הרגועה של סבו מהאירוע, ושהוא יעשה הכול למנוע ממנו כל טרחה מיותרת.

במסע החיזוק ההיסטורי של ראש הישיבה לארה"ב בחודש סיון הוא אף התלווה לסבו לאורך כל ימי המסע. בשנים האחרונות נזקפת לזכותו ההוצאה לאור של דברי תורתו של סבו הגדול לאור העולם, שאף מזכיר אותו לטובה במכתבו לספר. את קבלת הקהל הקבועה בבית הסב מנתבים אביו רבי חיים ברגמן שהיה הנכד הקרוב של מרן הרב שך זצ"ל, יחד עם הרב חיים אוחנה תלמידו הקרוב של ראש הישיבה. 

מי שמנצח על כל התנהלות הבית שעמו מתאמים את כל סדר יומו של הגרמ”צ הוא נאמנו ואיש סודו הרב יחיאל קרפל שצמוד לגרמ”צ מזה כעשרים שנה ועושה את דברו בנאמנות ובמסירת שלא ניתנת לתיאור שעליו נרחיב בפרק הבא על הגבאים של גדולי ישראל.

עם סבו בשמחת בית בעלזא. צילום: אנשיל בעק

בית ראש הישיבה הגרמ"ה הירש, רחוב הרב שר 17 גבעת ישיבת סלבודקה בני ברק

הרב מרדכי זאב הירש (24), הנכד הצעיר ביותר בהנהגה הליטאית, הוא בנו הגדול של הרה"ג רבי אהרן הירש, בנו יחידו של ראש הישיבה הגרמ"ה הירש.

הנכד ר' מרדכי הירש במחיצת סבו ובמחיצת הגר"ד לנדו. צילום: שוקי לרר

לפני שנה התחתן, ועד לאחרונה התגורר במודיעין עילית. בחודש האחרון, עם עול ההנהגה שנפל על סבו הגדול, עבר להתגורר בסמיכות לגבעת ישיבת סלבודקה בבני ברק.

ר' מרדכי אהוב מאוד על סבו שמלווה אותו באירועים ציבוריים ודואג לכל צרכיו בצורה מופלאה. 

במהלך ימי חול המועד סוכות עת מגיעים המונים להקבלת פני רבו, משמש מרדכי הירש אחראי על קבלת הקהל המורכבת הדורשת מאמץ עילאי של ניווט וסינון המוני תלמידי הישיבה, בוגרים רבני קהילות, אישי ציבור, מתמודדים בפוליטיקה המוניציפאלית, חברי כנסת ועוד.

למרות הנהגתו של רבי משה הלל והכרעותיו בכל ערי הארץ, צומצמו שעות קבלת הקהל לשעה בלבד מדי יום, מה שהופך את המלאכה של הנכד המסור למפרכת במיוחד.

הנכד ר' מרדכי הירש בכפרות אצל סבו בערב כיפור. צילום: באדיבות המצלם

את הנושאים הפוליטיים מוביל בין היתר אביו הגאון רבי אהרן הירש ואת קבלת הקהל הקבועה בשעות הצהריים מנווט ביד רמה הרב מנחם דייטש מראשי הקהילה המרכזית בשכונת גני איילון בלוד.

בפרק הבא: הגבאים של גדולי ישראל

הרב משה שטרנבוך הרב מאיר צבי ברגמן הרב משה הלל הירש הרב דב לנדו מגזין חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד