י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
עלייה של יותר מ-220%

לראשונה מאז השואה גידול באוכלוסיית יהודי פולין

מאז 2011, מספר היהודים בפולין הוכפל, בעיקר בגלל שיותר פולנים מוכנים להזדהות כיהודים לאחר שנים של הסתרת מורשתם היהודית, אך הניצחון הצפוי של מפלגת ימין אנטישמית בבחירות הקרובות, מעורר חששות

לראשונה מאז השואה גידול באוכלוסיית יהודי פולין
עיירה טיפוסית בפולין צילום: יצחק הררי, פלאש 90

ה"מפקד הלאומי" שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של פולין, מצא כי כיום ישנם יותר מ-17,000 אנשים המזהים עצמם כיהודים בפולין. מדובר בעלייה דרמטית הן מבחינת המספרים והן מבחינת הנכונות של חברי הקהילה להודות ביהדותם, כך מדווח איתמר אייכנר באתר Ynet.

לאחר השואה, יהודים רבים שנשארו בפולין הסתירו את זהותם היהודית משום שחששו שייפגעו, ואף יירצחו על ידי שכניהם הפולנים. מפקד דומה שנערך ב-2011 מצא כי רק כ-7,500 איש הזדהו כיהודים, מתוכם 78% הגדירו את יהדותם כזהות שנייה, בדרך כלל אחרי הפולנית. לעומת זאת, במחקר הנוכחי, כמחצית מאלה שהגדירו את עצמם כיהודים ציינו את זהותם היהודית כחשובה ביותר.

בסך הכל חלה עלייה של יותר מ-220% במי שמגדירים את עצמם כיהודים בעשור האחרון. רבים מאמינים שהמספר האמיתי של היהודים בפולין גבוה אף יותר. בשנים האחרונות הולך וגדל מספר הפולנים שגילו את שורשיהם היהודיים. לפי הערכות שונות, ישנם כ-50,000 ואולי אף יותר יהודים פולנים, לפי מקורות בקהילה היהודית המקומית.

שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה אמר באירוע בקהילה היהודית, כי יהודים רבים בפולין מוכנים להכריז על מורשתם הדתית וזו התפתחות חיובית מאוד. "אני שמח שיותר ויותר אנשים כבר לא חוששים לדבר בפתיחות על היותם יהודים. חיזוק הקשרים בין ישראל לפולין בחודשים האחרונים מסייע בחיזוק הקשר בין מדינת ישראל והקהילה היהודית ובשימור המורשת היהודית בפולין".

לצד העלייה הדרמטית במספר היהודים בפולין, רבים בקהילה היהודית הביעו דאגה מהעתיד. בחירות לפרלמנט מתוכננות בהמשך החודש ואחת המפלגות המתמודדות היא מפלגת "הקונפדרציה", הכוללת פלגים של ימין קיצוני ואנטישמיות. מפלגה זו עלולה להטות את הכף לאחר הבחירות ובקהילה היהודית חוששים שהדבר עלול להביא לגל נוסף של אנטישמיות.

כחלק מפעילותה של שגרירות ישראל בפולין והדגשת חשיבות הזהות היהודית, הוקמה השנה לראשונה סוכה בחצר שגרירות ישראל בוורשה

פולין מלחמת העולם השניה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד